شهر خبر

بورس امروز مثبت آغاز می‌شود؟ / احتمال بازدهی مثبت شاخص‌های اصلی بورس

اقتصاد بورس امروز مثبت آغاز می‌شود؟ / احتمال بازدهی مثبت شاخص‌های اصلی بورس

بورس تهران روز دوشنبه با رشد تراز یکپارچه شاخص‌های اصلی و افزایش ارزش معاملات خرد مواجه بود. با وجود رشد شاخص کل در هفته گذشته، شاهد کاهش نوسانات شاخص کل و تکانه‌های جریان پول حقیقی در روز‌های ابتدایی این هفته هستیم.

بورس به معنای بازار بورس یا بازار سهام است که در آن اوراق بهادار، سهام و دیگر ابزارهای مالی خریداری و فروش می‌شوند. این بازارها به عنوان مراکزی برای جمع‌آوری سرمایه و تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری شناخته می‌شوند. در بورس، شرکت‌ها می‌توانند سهام خود را به عموم عرضه کنند و سرمایه‌گذاران می‌توانند این سهام را خریداری کنند. قیمت سهام در بورس بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و می‌تواند در طول زمان تغییر کند.

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز سه‌شنبه با سقف مقاومتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس و ۲۶ هزار واحدی شاخص کل فرابورس آغاز خواهد شد. بورس تهران روز دوشنبه با انتشار خبر نرخ گاز پتروشیمی‌ها مواجه بود که از شاخص بازار سهام حمایت کرد. انتشار این خبر در ابتدای معاملات روز دوشنبه بازار سهام را تا نیمه وقت معاملات رشد داد. در این روز‌ها ریسک سیاسی بازار سهام رشد چشمگیری داشته و بازار‌های موازی بازار سهام همچون بازار آزاد طلا و ارز با وجود رشد هفته قبل، ثبات اندکی دارند. همچنین بازارهای جهانی انرژی و فلزات شاهد رشد قیمت انس و نفت برنت هستند. با این اوصاف کاهش تکانه‌های شاخص‌های سهامی برای واضح‌تر شدن چشم‌انداز کوتاه مدت و میان مدت بازار منطقی به نظر می‌رسد.

با این منوال پیش‌بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۳ تا ۵ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با رشد تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز مثبت و مشابه روز یکشنبه پیش‌بینی می‌شود. صفوف خرید سهام اندکی افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۴ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۱ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس کاهش یابد.