شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طرح ترافیک#تهران#شهرداری تهران

طرح ترافیک جدید از چه وقت اجرا می‌شود؟

تسنیم: تشکری هاشمی در ادامه نشست خبری خود به موضوع تغییر طرح ترافیک شهر تهران اشاره کرد و افزود: طرح ترافیک فعلی به سال ۱۳۵۹ (دولت موقت) مربوط است که در آن زمان به تصویب رسیده و تاکنون ادامه داشته است به طوریکه ا زسال ۵۹ تا ۱۴۰۲ ما شاهد تغییرات بسزایی در شهر تهران به جهت گستردگی شهر، افزایش جمعیت، افزایش خودروها و توسعه سیستم حمل‌ونقل بوده‌ایم و قاعدتا باید طرح ترافیک پایتخت پس از این سال‌ها مورد تغییر قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه نسخه‌ای که برای طرح ترافیک در سال ۱۳۵۹ نوشته‌اند برای سال ۱۴۰۲ کارآیی لازم را ندارد گفت: شورای شهر تهران در برنامه چهارم توسعه شهر تهران، شهرداری را موظف کرده که بازنگری طرح ترافیک را در دستور کار خود قرار بدهد و در ادامه طرحی کارشناسی شده را به شورا ارائه کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در طرح ترافیک فعلی آسیب‌های جدی به شهروندان وارد شده تاکید کرد: یکی از آسیب‌ها این بوده که ساکنان طرح ترافیک به دلیل اجرای این طرح منجر به کوچ کردن محل زندگی خود کرده‌اند و همین امر منجر به شب‌مردگی در این محدوده‌ها و مناطق شده است. علاوه بر اینکه طرح ترافیک فعلی باعث شده که قیمت املاک و دارایی‌ها در محدوده طرح و خارج از طرح متفاوت باشد و آسیب‌های دیگری نیز در این بخش وجود دارد.

تشکری هاشمی با طرح این پرسش که آیا محدوده طرح ترافیک با محدوده خارج از محدوده طرح ترافیک تفاوتی را به لحاظ تردد خودروها دارد یا خیر گفت: قطعا هیچ تفاوتی ندارد حتی امکان دارد که محدوده طرح ترافیک شلوغ‌تر از محدوده خارج از طرح ترافیک باشد و به همین دلیلی که گفته شد بازنگری طرح ترافیک پس از سال‌ها در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های ترافیکی در این سال‌ها موثر نبوده گفت: به همین جهت شهرداری تهران ملزم شده مطالعات وسیعی را نسبت به طرح ترافیک انجام بدهد و در این مطالعات به موضوعات مختلف مبنی بر اینکه محدوده طرح ترافیک گسترش پیدا کند یا خیر و یا نقاط دیگری به طرح اضافه شوند یا خیر و مسائل دیگری بپردازد و تا مطالعات انجام نشود و خبرگان و کارشناسان در این حوزه نظر ندهند طرح ترافیک تغییری نخواهد کرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه این کمیسیون هیچ طرحی را در ارتباط با طرح ترافیک نخواهد داد تصریح کرد: ما بنا نداریم طرحی را در این حوزه بدهیم و تاکید ما بر این است که شهرداری تهران با کمک خبرگان و متخصصان طرحی را به شورا بیاورد و در ادامه این طرح در کمیسیون تخصصی مورد بررسی و در نهایت در صحن مطرح و به تصویب خواهد رسید و قطعاً ما در این مسیر از کارشناسان، خبرگان و متخصصان مشورت خواهیم گرفت.

تشکری هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح ترافیک جدید در امسال اجرا می‌شود گفت: آنچه مسلم است در چند ماه پایانی سال نتوانیم این طرح را آماده کنیم چرا که باید تصویب این طرح فرآیند خودش را طی کند به طوری که این طرح باید در شورای ترافیک و در نهایت در شورای شهر تهران به تصویب برسد و علاوه بر این حتما باید شهروندان آموزش‌های لازم را در طرح ترافیک ببینند و به همین جهت امکان اجرای طرح جدید ترافیک در امسال غیرممکن است هر چند انتظار داریم که شهرداری تهران طرح ترافیک جدید در امسال به شورا ارائه بدهد.

تشکری هاشمی در ادامه نشست خبری به موضوع شبکه بزرگراهی پایتخت اشاره کرد و افزود: درحال‌حاضر ما شبکه بزرگراهی تکمیل شده‌ای را در پایتخت داریم و نیازی به احداث بزرگراه جدید نداریم البته در چند نقطه از پایتخت اقداماتی برای تکمیل کردن این شبکه بزرگراهی انجام شده اما همانطور که گفته شد نیاز به اجرای پروژه بزرگ در بخش بزرگراهی در پایتخت نداریم.

وی به بزرگراه شهید شوشتری در شرق تهران اشاره کرد و گفت: تکمیل و بهره‌برداری این پروژه بسیار مهم است که بنا بر برنامه‌ریزی انجام شده این پروژه در دو فاز به بهره‌برداری خواهد رسید که بنابر گفته مسئولان شهرداری تهران فاز نخست این پروژه در امسال تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید و می‌تواند مشکلات بار ترافیکی در بزرگراه بسیج را به سبب تردد خودروهای سنگین برطرف کند و شاهد آسایش و آرامش شهروندان در این قسمت از پایتخت باشیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران بزرگراه شهید شوشتری را یکی از پروژه‌ها مهم و بزرگ به عنوان کمربندی شرق تهران عنوان کرد و ادامه داد: این پروژه بزرگراه امام رضا را به شهید یاسینی متصل خواهد کرد ضمن اینکه فاز دوم این پروژه نیز در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد که به دلایل مسائل زیست محیطی جلساتی را با سازمان محیط‌زیست برگزار کردیم که امیدواریم با همکاری سازمان محیط‌زیست و شهرداری تهران راهکار مناسبی برای ادامه این پروژه بزرگراه شهید شوشتری اتخاذ شود.

تشکری هاشمی به ادامه بزرگراه یادگار امام در غرب تهران اشاره کرد و گفت: ادامه بزرگراه یادگار امام به بزرگراه شهید بروجردی متصل خواهد شد به طوری که بخش اول بزرگراه شهید بروجردی اجرا شد و چند کیلومتر باقیمانده نیز در آینده تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید و بزرگراه یادگار امام به بزرگراه شهید بروجردی متصل خواهد شد.