شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#فولاد#کیش#نمایشگاه#ابزار#پولی#مالی#صنعت

دو ابزار جدید پولی و مالی در صنعت فولاد

فردای اقتصاد: تامین مالی از طریق ابزارهای جدید پولی و مالی در صنعت فولاد موضوع دو پنل تخصصی ️در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی کیش اینوکس ۲۰۲۳ بود که در هتل پالاس برگزار شد. این پنل‌ها با حضور امیر کشمیری مدیرعامل توسعه سنگ‌آهن مرکزی سام؛ اسماعیل لله‌گانی مدیرعامل بانک رفاه؛ جواد عطاران رییس هیات‌مدیره بانک شهر؛ سعید پولادی، کارشناس ارشد فولاد؛ رضا درخشان‌فر مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج؛ غلامرضا ابوترابی عضو هیات‌مدیره توسعه سنگ‌آهن مرکزی سام؛ مهدی ابراهیمی مدیرعامل و با اجرا و مدیریت سینا علی محمدی مشاور مدیرعامل سنگ آهن مرکزی ایران برگزار شد.

مسئله مورد بررسی در این پنل‌ها، بررسی فرصت‌ها، چالش‌ها و سازوکار واقعی تأمین مالی از طریق انتشار گواهی سپرده کالایی روی محصول گندله آهن و انتشار اوراق گواهی سپرده مدت دار خاص است.

گواهی سپرده کالایی بنا بر تعریف نوعی اوراق بهادار است که مالکیت بر مقدار معینی کالا را تضمین می‌کند. استفاده از این ابزار مالی فواید مختلفی دارد که از بین آنها می‌توان به کاهش تاثیر نوسان قیمت‌ها برای خریداران و تسهیل تامین مالی و کاهش هزینه‌های این فرایند برای تولیدکنندگان، اشاره کرد.

اوراق گواهی سپرده مدت‌دار خاص نیز با هدف حمایت از تولید ملی و در راستای تأمین مالی طرح‌های مختلف اقتصادی بر اساس ضوابط و مقررات بانک مرکزی منتشر می‌شود. این اوراق الکترونیکی، مدت‌دار، با نام بوده و شرایط عمده قرارداد سپرده‌گذاری از قبیل مدت، نرخ سود علی‌الحساب، مقاطع پرداخت سود و… در آن قید می‌شود.

شرکت توسعه سنگ‌آهن مرکزی سام به عنوان بازوی تامین مالی و سرمایه‌گذاری، همچنین متولی تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در ۶ زمینه مختلف خدمات خود را ارائه می‌دهد که شامل مدیریت تامین مالی طرح‌ها و نقدینگی شرکت‌ها، برنامه‌ریزی کاهش ریسک و نقدینگی و دارایی، مشاوره و ارزیابی سرمایه‌گذاری و تخصیص بودجه، مذاکره و مدیریت امور پذیرش در بورس و مدیریت امور چاپ انواع اوراق بدهی و مذاکرات مربوطه است.