شهر خبر

گفتم برای پاسدارها و دفتری‌ها، سوهان سوغاتی از قم بیاورند /خاطره مرحوم هاشمی رفسنجانی از پخش محاکمه مسافران کنفرانس برلین

گفتم برای پاسدارها و دفتری‌ها، سوهان سوغاتی از قم بیاورند /خاطره مرحوم هاشمی رفسنجانی از پخش محاکمه مسافران کنفرانس برلین

هاشمی‌رفسنجانی بیست و یکم آبان از سفر قم و برنامه‌های این سفر نوشته‌است. او همچنین به اخبار بین‌المللی مخصوصا مساله فلسطین اشاره کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در تاریخ ۲۱ آبان ۷۹ آمده است:

انتقاد صادق زیباکلام از تندروی و عجله نیروهای چپ و لائیک /ناامنی در سیستان به حد خطر رسیده است

صبح زود به سوی قم حرکت کردیم. ساعت هشت‌ونیم رسیدیم. یکسره به حرم [حضرت معصومه(س)] رفتیم. در درب صحن، مورد استقبال مسئولان قرار گرفتم. ضمن زیارت، فریاد شعارهای گرم مردم زائر بلند بود. بر سر قبر حاجیه والده [ماه‌بی‌بی صفریان]، قرآن خواندم. زوّار گرم استقبال کردند. به مدرسه فیضیه رفتیم. در اجتماع «گفتمان مهدویت»، سخنرانی طولانی‌مدت؛ یک ساعت و نیم طول کشید. حُضار تمجید کردند.

نمایشگاه آثار جدید منتشرشده درباره حضرت حجت (عج) را بازدید کردم. کمی با مسئولان نشستم. رئیس شورای [اسلامی] شهر قم، از کمکی که در مورد فعال‌ شدن مجدد شهرداری تهران در طرح حرم تا حرم [حرم حضرت معصومه‌(س) تا مسجد جمکران] کرده‌ام، قدردانی کرد و گفت، مشکل حل شده است. آقای [محمد] جعفری‌گیلانی [رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم]، خواست که ظهر بمانم تا با گروه معارف قرآن، درباره فرهنگ قرآن و تفسیر راهنما و زندگی ائمه، برای جواب سؤالات، مذاکره داشته باشم. گفتم، به تهران بیایند. [آقای قربانعلی سعادت]، استاندار [قم]، در مراجعت تا بیرون قم، در ماشین من سوار شد و اوضاع قم را گفت و اینکه آب‌شیرین‌کن‌های خانگی تهیه شده تا مردم استفاده کنند. گزارش تلاش برای تأمین اعتبارات، جهت اجرای طرح انتقال آب از شاخه‌های دز به مرکز را داد.

ساعت دو و نیم بعدازظهر، به تهران رسیدیم. گفتم، برای پاسدارها و دفتری‌ها، سوهان سوغاتی از قم بیاورند. تا شب در دفتر کار کردم. محاکمه مسافران کنفرانس برلین و به‌خصوص آقای [اکبر] گنجی، از رسانه‌های امروز انعکاس زیادی دارد. آمریکا و آلمان، رسماً از آنها حمایت کرده‌اند. درگیری در فلسطین ادامه دارد و [یاسر] عرفات [رئیس دولت خودگردان فلسطین] و [ایهود] باراک [نخست‌وزیر اسرائیل]، در آمریکا اعلان کرده‌اند که مذاکره به جایی نمی‌رسد. عرفات، خواستار حضور نیروهای مسلح بین‌المللی در فلسطین، برای حفاظت از مردم شده است.

۲۱۹۲۲۰