شهر خبر

زمان واریز یارانه نقدی این افراد تغییر کرد / چرا یارانه برخی‌ها واریز نشد؟

اقتصاد زمان واریز یارانه نقدی این افراد تغییر کرد / چرا یارانه برخی‌ها واریز نشد؟

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها با بیان این‌که اختلال در سیستم بانکی علت تاخیر در واریز یارانه‌ها بود، گفت: برخی رسانه‌ها از صبح دیروز خبر واریز یارانه را اعلام کرده بودند که این مساله باعث گمراه شدن مردم می‌شود.

در بسیاری از کشورها، دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت های بانکی انجام می‌شود. این برنامه‌ها برای ترغیب افراد به پرداخت مالیات، کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند. این برنامه‌های یارانه نقدی غالباً به عنوان یک پشتوانه مالی برای کسانی که به دلیل شرایط اقتصادی نیاز به کمک دارند، عمل می‌کنند.

طیبه حسینی ، درباره علت تاخیر در واریز یارانه نقدی آبان‌ماه اظهار کرد: اختلال در سیستم بانکی علت تاخیر در واریز یارانه بود که این مشکل تقریبا حل شد. البته همچنان برخی از مشمولان یارانه خود را به همین دلیل دریافت نکرده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر کسی یارانه‌اش را دریافت نکرده باشد از کجا متوجه شود که از فهرست یارانه‌بگیران حذف شده یا به دلیل اختلال به حسابش واریز نشده است؟ گفت: مشمولان دریافت یارانه می‌توانند به سامانه رفاهی مراجعه کرده و در قسمت پنجره ملی هوشمند به سرویس رفاهی وارد شوند در این مرحله با وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار یا دریافت کننده یارانه، وضعیت یارانه خود را مشاهده کنند. در این مرحله اگر یارانه مرحله ۱۵۳ یعنی یارانه آبان‌ماه به حسابشان واریز و در سامانه رفاهی ثبت شده بود یعنی از دریافت یارانه حذف نشده‌اند و به دلیل اختلال در سیستم بانکی هنوز این مبلغ به حساب آنها وارد نشده است.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: اگر در این مرحله مشمولان متوجه حذف یارانه خود شدند یعنی در سامانه رفاهی مرحله ۱۵۳ برای آنها ثبت نشده بود می‌توانند از طریق پنجره ملی دولت هوشمند و قسمت سامانه حمایت اعتراض خود را نسبت به حذف یارانه‌شان ثبت کنند.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: یارانه مرحله ۱۵۳ سرپرستان خانوار عمده بانک‌ها واریز شده است، در برخی از بانک‌ها به دلیل مشکلات فنی یارانه‌ها واریز نشده که با برطرف شدن مشکل فنی تا پایان هفته واریز می‌شود.

دهک‌بندی‌ها تغییری نکرده است و کسانی که یارانه دریافت می‌کردند همچنان یارانه برایشان واریز می‌شود.