شهر خبر

لاوروف: تلاش برای بیرون راندن روسیه از آسیای میانه و قفقاز محکوم به شکست است

لاوروف: تلاش برای بیرون راندن روسیه از آسیای میانه و قفقاز محکوم به شکست است

ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه روسیه گفت: اتحادیه اروپا قصد خود را برای مهار و بیرون راندن روسیه از آسیای میانه و قفقاز پنهان نمی کند، اما این تلاش‌ها محکوم به شکست است و آنها در این سیاست خود به موفقیت دست نخواهد یافت.

سرگئی لاوروف این سخنان را در مصاحبه با پاول زاروبین خبرنگار شبکه اول تلویزیونی دولتی روسیه و در پاسخ به پرسشی درباره مطالب رسانه های غربی مبنی بر اینکه "قزاقستان حیاط خلوت فدراسیون روسیه است"، بیان کرد.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: طرح این ادعا فقط مربوط به نشریات نیست بلکه رهبران جهان غرب نیز به خود اجازه می دهند اظهارات نسبتاً احمقانه داشته باشند.

لاوروف افزود: ما مناسبات تاریخی با این مناطق داریم و حضور روسیه در این مناطق از بین نخواهد رفت؛ این همان موضوعی است که شرکا و متحدان ما به خوبی از آن مطلع هستند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) نیز مطالب انتشار یافته در رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه قزاقستان حیاط خلوت روسیه است را احمقانه و جنگ اطلاعاتی خواند.

وی در این باره گفت: قزاقستان یک کشور مستقل است که همکاری های خود با سایر کشورها را در همه زمینه های ممکن توسعه می‌دهد که محدود به یک کشور خاص نیست.

سخنگوی کرملین با بیان اینکه قزاقستان متحد استراتژیک فدراسیون روسیه است، اظهار داشت: ما در حال توسعه مناسبات دوجانبه هستیم و برای این روابط رو به رشد در حوزه‌های تجاری و فرهنگی، ارزش قائل هستیم.

پسکوف خاطرنشان کرد:‌روابط روسیه و قزاقستان مبتنی بر احترام و سود متقابل و اتحاد واقعی است که در آن هیچ یک از طرفین، چیزی را به کسی تحمیل یا دیکته نمی کند.

۳۱۱۳۱۱