شهر خبر

صندوق بازنشستگی پناه مالی این افراد شد / نجات اقتصاد جهان در گرو دوستی این دو کشور

اقتصاد صندوق بازنشستگی پناه مالی این افراد شد / نجات اقتصاد جهان در گرو دوستی این دو کشور

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۲۳ ( ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

 

در ماه اکتبر، سرمایه‌گذاران کشورها بخش زیادی از سرمایه خود را از صندوق‌های ایالات متحده در شرکت‌های عربستان سعودی برداشت کردند. این اتفاق به این دلیل رخ داد که خشونت‌های زیادی در خاورمیانه اتفاق افتاد، که باعث شد کسب و کارها احساس امنیت نداشته باشند. یک صندوق سرمایه‌گذاری به نام iShares MSCI در عربستان سعودی، سرمایه‌گذاران زیادی را در ماه اکتبر از دست داد که مجموعاً بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از این صندوق خارج شد. این بدان معناست که صندوق اکنون ۲۰ درصد کمتر از ابتدای اکتبر پول دارد.

DP World Australia شرکتی که بنادر سراسر جهان را اداره می‌کند، روز جمعه یک حمله سایبری را تجربه کرد که چهار بندر اصلی استرالیا را تحت تأثیر قرار داد. در نتیجه باید دسترسی به این بنادر محدود می‌شد که می‌توانست زنجیره‌های تامین را برای چند روز مختل کند. این تنها یکی از بسیاری از حملات سایبری جدی است که امسال در سطح جهانی اتفاق افتاده است. با این حال، این شرکت اعلام کرده است که پیشرفت قابل توجهی در رفع مشکل و بازگشت به حالت عادی داشته است. این شرکت درحال‌حاضر در حال آزمایش سیستم‌های مهمی است که برای بازگشت به حالت عادی عملیات آنها و حمل‌ونقل منظم کالا ضروری است. پس از اتمام این آزمایش، آنها به روز رسانی دیگری ارائه خواهند کرد.

 

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 

رهبران جهان در حال بحث در مورد چگونگی مقابله با مشکل آلودگی پلاستیکی هستند. برخی از مقامات می‌خواهند میزان پلاستیکی را که ایجاد می‌شود محدود کنند، در حالی که برخی دیگر فکر می‌کنند باید روی مدیریت زباله‌های پلاستیکی که درحال‌حاضر داریم تمرکز شود. ممکن است رسیدن به توافق در مورد رویکردی که باید اتخاذ شود دشوار باشد. هر سال در جهان حجم عظیمی زباله پلاستیکی تولید می‌شود که حدود ۴۰۰ میلیون تن است. متأسفانه، تنها کمتر از ۱۰ درصد از آن بازیافت می‌شود و مقدار زیادی از آن برای پر کردن محل‌های دفن زباله و آلودگی اقیانوس‌های ما باقی می‌ماند.

ایالات متحده و چین دو کشور مهم در جهان هستند که بیش از نیمی از مواد مصرفی مردم جهان را تولید می‌کنند. این دو اقتصاد بزرگ جهان بر سر تجارت با یکدیگر رقابت دارند. اقتصاد جهان از سال ۲۰۲۰ دوران سختی را با مشکلاتی مانند کووید-۱۹، قیمت‌های بالا و درگیری‌های جغرافیایی رو به رو بوده است. اگر امریکا و چین بتوانند بهتر با هم کنار بیایند، به اقتصاد جهان کمک خواهند کرد. به گفته Eswar Prasad، استاد ارشد سیاست تجاری، اختلافات کنونی بین دو اقتصاد بزرگ جهان، اوضاع را برای اقتصاد جهانی بدتر از آنچه که درحال‌حاضر هستند، می‌کند، در شرایطی که اقتصاد جهانی به دلایل ژئوپلیتیکی با چالش‌های زیادی روبه‌رو است.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

نظرسنجی انجام شده توسط بانک امریکا نشان داد که در سه ماهه سوم سال ۱۳ درصد از مردم از حساب‌های پس انداز صندوق بازنشستگی خود پول برداشت کرده‌اند. بانک امریکا مطالعه‌ای انجام داد و دریافت که به‌طور متوسط، مردم به دلیل مشکلات مالی حدود ۵۰۷۰ دلار از صندوق پس‌انداز بازنشستگی خود برداشت کرده‌اند. این مبلغ مشابه چیزی است که مردم در ماه‌های گذشته امسال برداشت کرده‌اند.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد اروپا وارد رکود نخواهد شد، اما ممکن است چندین سال طول بکشد تا قیمت کالاها و خدمات به سطح عادی بازگردد. وضعیت رشد اقتصادی در آسیا خوب به نظر نمی‌رسد. چین برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی با مشکل مواجه است که می‌تواند اقتصاد این کشور را با مشکل مواجه کند. رشد اقتصادی هنگ کنگ نیز در حال کاهش است. علاوه بر این، صادرات اندونزی شرایط مناسبی ندارد که می‌تواند به اقتصاد آنها نیز آسیب برساند. گزارشی از اداره سرشماری امریکا همچنین نشان می‌دهد که بسیاری از مردم این کشور هنوز با هزینه‌های بالای زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند.