شهر خبر

لزوم توجه ویژه به ظرفیت معادن/تشکل‌های خصوصی به توسعه معادن کمک کنند

اقتصاد لزوم توجه ویژه به ظرفیت معادن/تشکل‌های خصوصی به توسعه معادن کمک کنند

نایب‌رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی گفت: بخش معدن باید به‌عنوان بخش محور و مادر صنایع و فلزات قرار بگیرد.

 کشور ایران یکی از مهم‌ترین دارندگان مواد معدنی در جهان است. اما ظرفیت بالای معادن در ایران به زعم و گفته کارشناسان معدنی آنطور که باید، مورد توجه قرار نگرفته است.در حاشیه رویداد کیش اینوکس در این باره با نایب‌رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی به گفت و گو پرداختیم.

سید سهراب حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار تیتر کوتاه بیان کرد: در کشورمان بیش از ۷۰ نوع ماده معدنی وجود دارد که ۲۰-۲۵ نوع از را مصالح ساختمانی تشکیل می‌دهد. باتوجه‌به مواد معدنی که مرتبط با مصالح ساختمانی است پس ظرفیت خوبی برای کشور جهت فعالیت در صنایع بالادستی ایجاد می‌شود. همچنین باتوجه‌به مواد معدنی غیرفلزی که با صنایع لاستیک‌سازی، پلاستیک‌سازی، شیشه، صنایع گداز و نسوز ظرفیت خوبی برای کشورمان ایجاد می‌کنند. اقدامات خوبی در کشور صورت‌گرفته و قابلیت توسعه هم ایجاد شده است و باتوجه‌به ظرفیت‌های منطقه‌ای می‌توان فعالیت‌ها را در این حوزه توسعه داد. از طرفی مواد معدنی فلزی راهبُردی دیگر مثل مس، سرب و روی، آهن و حتی طلا در کشور ظرفیت خوبی را فراهم می‌کند.

file

وی ادامه داد: باتوجه‌به اینکه دانش بومی و فنی اکتشاف و استخراج از سطح بالایی برخوردار است، موانعی در بخش ماشین‌آلات و انتقال فناوری در بحث فراروی و استهلال وجود دارد و با وجود دانش بالا ظرفیت‌های داخلی به طور کامل در طی ۲۰ سال به بهره‌برداری رسیده است. ایران در منطقه جزو ۵ کشور برتر معدنی و در دنیا جزو ۱۰ کشور برتر است پس باید این ظرفیت‌ها به نحوی احسن استفاده شود.

 عضو کارگروه اکتشاف خانه معدن با اشاره به موضوع توسعه در زمینه معادن تشریح کرد: در این باره باید همواره دو موضوع را در نظر گرفت ابتدا دیدگاه سرمایه‌گذاری و مالی و دیدگاه دیگر معنوی، تجربی و دانش است. در زمینه تسهیل قوانین باید فعالیت بیشتری انجام شود، مشکلات دست‌وپاگیر قانونی وجود دارد، حتی گاهی اختلال بین وزارتخانه و سازمان‌ها ایجاد می‌شود. اگر این مسائل حل شود تا حد زیادی به بحث توسعه کمک می‌شود. البته خانه معدن و تشکل‌ها بسیار پیگیر این موارد بودند حتی چندین نمایشگاه در سطح بین‌المللی برگزار شده و در امارات و پاکستان هم در شرف برگزاری است. وزارت امور خارجه در حوزه معدن رایزنی‌ها را انجام داده است و حضور پررنگی نشان داد.

 حسینی افزود: در بخش سرمایه‌گذاری داخلی ریسک سرمایه‌گذاری باید کاهش پیدا کند، ریسک عملیاتی معدنی و ریسک دیگر که تنها در ایران دیده می‌شود، ریسک قانونی و حواشی است. کشورمان از منظر دانش، مزیت رقابتی و نسبی ظرفیت بالایی نسبت به دیگر کشورها دارد. اگر در دنیا از هر ۱۰۰ اندیس معدنی یک عدد به معدن تبدیل می‌شود در ایران ۲ یا ۳ عدد معدن خواهد بود. اگر در دنیا از هر ۱۰ محدوده اکتشافی دارای ذخیره یکی به محدوده قابل استحصال تبدیل می‌شود در ایران ۲ عدد خواهد بود.

 وی در پایان گفت: باتوجه‌به این ظرفیت بالایی معدنی متولیان و تشکل‌های خصوصی به توسعه این حوزه کمک کنند. شاید صنایعی و بخشی از نظر حجم اقتصادی و اشتغالی عدد کمتری را داشته باشد؛ ولی برای فعال‌سازی آن از بخش بزرگ‌تری مثل بخش معدن غافل نشویم؛ بنابراین بخش معدن باید به‌عنوان بخش محور و مادر صنایع و فلزات قرار بگیرد. همچنین تمرکز سرمایه‌گذاری از نظر معنوی برای تسهیل امور بر این بخش معطوف شود و بیش از قبل به توسعه آن کمک شود.