شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اشتغال#وزارت

۱۷۵ هزار فرصت شغلی در این سامانه / آمار نگران‌کننده بیکاران تحصیل‌کرده

ایسنا: قاسم رستم‌پور - مدیرکل نظارت و هماهنگی اشتغال و کارآفرینی وزارت کار با اشاره به آمار آزمون‌های استخدامی اظهار کرد: درحال‌حاضر آنچه که از آمار اولیه آزمون‌های استخدامی می‌بینیم نگران‌کننده است. ۵۴۰ هزار نفر برای آزمون استخدامی تربیت معلم و ۹۰ هزار نفر برای دستگاهای اجرایی ثبت‌نام کرده‌اند؛ البته تا حد زیادی به جوانان حق می‌دهیم زیرا ما را از بچگی به مدرسه فرستادند که کارمند دولت شویم.

وی افزود: درحال‌حاضر بار اشتغال کشور را بخش خصوصی به دوش می‌کشد.کارآفرینان همواره خط مقدم اشتغالزایی بودند و دولت برای اینکه بحث حضور مردم در بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی خصوصا فارغ التحصیلان دانشگاهی را که در آمار بیکاری همیشه سهم بالایی از بیکاران را شامل می‌شوند جهت‌دار کند، بسته‌ سیاست‌های فعال بازار کار را پیش‌بینی کرده است.

مدیرکل نظارت و هماهنگی اشتغال و کارآفرینی وزارت کار که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، با بیان اینکه ۴۰ درصد افراد بیکار، فارغ التحصیل دانشگاهی هستند، ادامه داد: از هر ۱۰ نفری که بیکارند چهار نفرشان فارغ التحصیل دانشگاهی است، به همین دلیل دولت برای حمایت از فعالان بازار کار علاوه بر تسهیلاتی که به کارآفرینان با نرخ ترجیحی و در قالب تبصره ۱۸ بودجه پرداخت می‌شود و برآورد می‌شود حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به کارآفرینان پرداخت شود، در بحث سیاست‌های فعال بازار کار نیز کمکهای خارج از تسهیلات و کمک‌های بلاعوض برای کارآفرینانی که فارع التحصیلان دانشگاهی را در بنگاه خود جذب کنند درنظر گرفته است.

رستم‌پور تصریح کرد: درحال‌حاضر بسته‌ای در اختیار است که در فرآیند جذب اعتبارات بودجه‌ای قرار دارد و به محض جذب اعتبارات به ازای استخدام یک فارغ التحصیل دانشگاهی در بنگاه اقتصادی بین سه تا ۵ سال حق بیمه سهم کارفرما که باید به تامین اجتماعی پرداخت شود را دولت متقبل می‌شود.

وی گفت: همچنین تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود ۴ درصد برای نهادهای حمایتی پیش‌بینی شده و در صورتی که یک نفر از خانواده مددجویان کمیته امداد یا بهزیستی جذب و به کارگیری شوند از ۱۰۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات به کارفرما پرداخت می‌شود.

مدیرکل نظارت و هماهنگی اشتغال و کارآفرینی وزارت کار در پایان با اشاره به سامانه جست وجوی شغل وزارت کار اظهار کرد: افراد متقاضی کار و کارفرمایانی که به نیروی کار نیاز دارند مطابق قانون کار در این سامانه ثبت‌نام و فرصت شغلی خود را اعلام می‌کنند.تاکنون و برابر آمارها ۱۷۵ هزار فرصت شغلی در این سامانه ثبت شده است ولی حدود ۱۵ هزار نفر به کارگماری شده‌اند که این تفاوت بسیار به دلیل تفاوت تحصیلات با فرصت‌های شغلی موجود در بازار کار است.