شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#مجلس#انتخابات مجلس

از اثبات «مملکت مال حزب‌اللهی‌هاست» تا پناه بردن از داس هیات اجرایی به هیات نظارت ! +جدول

از اثبات «مملکت مال حزب‌اللهی‌هاست» تا پناه بردن از داس هیات اجرایی به هیات نظارت ! +جدول

رد صلاحیت گسترده کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی هیات های اجرایی واکنش چهره های سیاسی کشور را به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با اتمام ، روز گذشته و امروز (۱۹ و ۲۰ آبان)، نتایج بنا بر اعلام وزارت کشور به کاندیداها اعلام شد.

نتایجی شوکه کننده که حکایت از آن داشت که برخی چهره های مستقل، میانه رو و اصلاح طلب چه در مجلس فعلی چه بیرون از مجلس مجوز عبور از هیات های اجرایی دولت رئیسی را پیدا نکرده اند، در میان اسامی ردصلاحیت شده هم مسعود پزشکیان و علی مطهری دیده می شوند هم نوری قزلجه، محمودزاده و حتی موسوی لارگانی.

خالص سازی در هیات های اجرایی

ردصلاحیت شدگان در این مرحله از انتخابات، عملکرد هیات های اجرایی را در مسیر خالص سازی عنوان می کنند، چه آنکه هیات‌های اجرایی صافی و الک خود را آنقدر ریز کرده‌اند تا تنها چهره‌های حامی دولت و برخی جریانات دیگر بتوانند از آن عبور کنند.

این اقدام هیات های اجرایی با واکنش های زیادی از سوی فعالان سیاسی روبرو شد، محمدعلی ابطحی با کنایه از «دورهمی خالص خالص» روایت کرده و و علی ربیعی هم از ردصلاحیت ها گلایه کرد و گفت«کاش از التزام به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ابزار ساخته نشود!»

حسام الدین آشنا هم از ورود به دوره ای جدید روایت کرده که باید از عملکرد هیات های اجرایی به هیات نظارت پناه بود.

اسامی/ سمت

اظهارات

محمدعلی ابطحی/ فعال سیاسی اصلاح طلب

* دیدید حرف آن خانم درست بود که مملکت مال حزب‌اللهی‌ها است. مردم و حاکمیت به یک نقطه مشترک رسیده‌اند که مشارکت کیلو چنده؟

علی ربیعی/ سخنگوی دولت روحانی

* ای کاش رک و راست گفته شود دیگران نیایند و بندی گذاشته شود که «ما نمی‌خواهیم دیگران باشند». ولی این چنین از التزام به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ابزار ساخته نشود!

حسام الدین آشنا/ مشاور حسن روحانی

* به دوره جدید خوش آمدید؛ از هیات اجرایی به هیات نظارت پناه ببرید.

* رسیدن از مجلس انقلابی به مجلس انقلابی‌تر دور و دشوار نیست. یک جبهه جدید، یک همایش جدید، یک نام اختصاری جدید، چند چهره صف اولی، چند صد عاشق خدمت اولی و چند میلیون رأی اولی.

افشین حبیب‌زاده/ عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار

* ما روند کاهش مشارکت را در دو انتخابات اخیر داشته‌ایم که آمار هم گویای همین مورد است. اگر این روند بخواهد ادامه پیدا کند و شاهد میزان مشارکت کمتری در مقایسه با دوره‌های گذشته باشیم، باید بسیار نگران آینده شویم

سعید نورمحمدی/ سخنگوی حزب ندای ایرانیان

* رفتارها با آنچه تلاش برای مشارکت بالا بود، تناقض جدی دارد.

* دور از ذهن هم نبود دولت و مجلسی که خودش با رای اقلیت روی کار آمده است، از مشارکت بالای مردم در انتخابات نگران باشد و از تمام ابزارهای قانونی و غیرقانونی برای کاهش مشارکت و حذف رقبا استفاده کند.

سعید شریعتی / عضو حزب اتحاد ملت

* تصور اینکه اینها دنبال این باشند که فضا برای رقابت و مشارکت بالا فراهم شود، وجود ندارد و این حرف‌ها اصلاً در تفکرشان جایگاهی ندارد. این هم که می‌گفتند مشارکت ۶۰درصدی را در نظر دارند، باید گفت این‌ها مطلقاً دنبال مشارکت ۶۰درصدی که شعارش را می‌دادند نیستند، برای رسیدن به این عدد راهکارهای دیگری هم وجود دارد.

علیرضا معزی /معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور پیشین

* جوری حضرات داس به دست گرفته‌اند که تایید صلاحیت محمدرضا باهنر هم ارزش خبری پیدا می‌کند.

رسول جعفریان/پژوهشگر تاریخ

* فشارهایی که برای یکدست کردن جهت گیری و بکارگیری نیروهای خاص و رواج اندیشه های یک طرفه صورت می گیرد ممکن است در کوتاه مدت نتیجه اندگی بدهد اما در درازمدت نتیجه عکس می دهد.آنوقت باید دنبال مقصر بگردید و تاسف بخورید.

عبدالرضا داوری/ مشاور سابق محمود احمدی نژاد

* ردصلاحیت نمایندگان کنونی مجلس، دارای یک تناقض حقوقی است. نماینده ای که فاقد صلاحیت اعلام شده، تا پایان دوره مجلس کنونی، در خرداد ۱۴۰۳، چگونه میتواند به وظایف تقنینی و نظارتی خود عمل کند؟ از یک سو او اکنون نماینده مجلس است و از سوی دیگر او را فاقد صلاحیت نمایندگی اعلام کرده‌اند؟