شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سینما#جدید#خانه سینما#کارگردان

ابوالحسن داوودی: تا اطلاع ثانوی خانه سینما نیازی به مدیرعامل جدید ندارد

ابوالحسن داوودی: تا اطلاع ثانوی خانه سینما نیازی به مدیرعامل جدید ندارد

اعتماد نوشت: ابوالحسن داوودی کارگردان گفت: به اعتقاد من خانه سینما تا اطلاع ثانوی به مدیرعامل نیاز ندارد و با سرپرستی موقت نیز می‌تواند به کار خودش ادامه دهد و معضل حاکم را بشکند.

ابوالحسن داوودی کارگردان و تهیه‌کننده که چندی است مسوولیت دبیری شورای عالی تهیه‌کنندگان را نیز برعهده دارد معتقد است: خانه سینما درموقعیتی کاملا بحرانی قرار گرفته، به‌طوری‌که کمترین بی‌تدبیری در ادامه سیاست‌گذاری‌های آن ممکن است منجر به روندی شود که برای این نهاد یگانه صنفی عمیقا خسارت‌ساز باشد، تا جایی که حتی بسیاری از تحلیل‌های جریان افراطی ضد سینما و خانه سینمای مستقل جامه عمل بپوشد و آن آرزویی که سال‌ها مبنی برمنفعل کردن و نهایتا از بین رفتن آن داشتند، کلیدش زده شود.

به گزارش روزنامه اعتماد بخش هایی از گفت وگوی داووی را در ادامه می خوانید:

سالیان سال است این مطلب را تکرار می‌کنم که اگرچه از ابتدا خانه سینما ساختار معیوبی داشته و در تمام این سال‌ها هم یا فرصتش پیش نیامده یا عزمش که با – تعامل غیر انحصارطلبانه دولت با صنف – راه چاره‌ای برای این ساختار معیوب سنجیده شود و با خیرخواهی به مشکلات آن رسیدگی شود، اما درمقابل خانه سینما هم همواره از توان لجستیکی برخوردار بوده که در موارد بحران، با وجود عسر وحرجی که متحمل شده، و البته درصورت مدیریت باتدبیر، فراگیرتر و ماندگارتر و قدرتمندتر هم شده است.

الان دیگر بخصوص با رویکرد این دوره از حاکمیت فرهنگی و جنس رفتار و کردارصرفا متکی بر تهدید و نه تعامل، فرصت از این حرف‌ها گذشته است، اما می‌خواهم با تاکید بگویم دوستان هیات رییسه در مسوولیتی که برعهده دارند نباید دیگر کوچک‌ترین اشتباهی کنند و دوباره خانه سینما را در آزمونی که از آن ناموفق بیرون آمدند قرار دهند. به اعتقاد من خانه سینما تا اطلاع ثانوی به مدیرعامل نیاز ندارد و با سرپرستی موقت نیز می‌تواند به کار خودش ادامه دهد و معضل حاکم را بشکند.

هیات‌مدیره فعلی بر خلاف آنچه جریان‌های فکری و سیاسی تندرو رسانه‌های افراطی و موافق سینمای ایزوله شده می‌گویند و تبلیغ می‌کنند، نسبتا معقول و با کمترین مساله و حاشیه پیش رفته وکارش را انجام داده است.

به نظر من در خانه سینما چه مدیرعامل مستعفی و چه هیات‌مدیره شبیه شناگری بودند و هستند که انگار دست و پای‌شان را بسته‌اند و بهشان‌می‌گویند ‌شنا کن و آن وسط هم‌مدام افرادی استهزایش می‌کنند که چرا شنا بلد نیستی؟! … که چرا وظایفتان را درست انجام نمی‌دهید؟!…

متاسفم که باید بگویم یک عده مدام تلاش می‌کنند حقایق را در مورد خانه سینما بر عکس جلوه دهند، چه جریان‌های‌منفعت‌خواهی در صنف که تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا خانه سینما هرچه بیشتر منفعل شود، و چه جریان‌های قدرت‌خواه‌ و نیز کسانی دربدنه مدیریت فرهنگی که تمام این مدت خانه سینما را محکوم کردند به وظایفی که امکانات اجرایی‌اش را از او سلب کرده‌اند چرا متعهد نیست؟!… ولی ما که می‌دانیم چه کسانی و چگونه راه‌ها را بر خانه سینما بسته‌اند .

شاید دراین شرایط بهترین گزینه هم خود عسگرپور باشد، فکر می‌کنم او در شرایط فعلی بهتراز دیگران می‌تواند فضای اتحاد را در درون صنف حفظ کند که این مهم‌ترین عامل بقای خانه است، خانه سینما درحال حاضر با هیچ سینماگر چهره و سلبریتی به جایی نمی‌رسد چه بسا وضعیت آن به مراتب ملتهب‌تر هم بشود.

این هیات‌مدیره در اندازه خود با تمام تدبیرش در چند وقت اخیر رفتار کرده و امیدوارم که دراین مورد هم تصمیم شایسته را بگیرد.

به نظر من خانم مرضیه برومند با خلوص و ایثار کامل پا به این عرصه گذاشت، اما به دلیل اینکه به روحیه کار در خانه سینما آشنا نبود و با ساز و کار ساختار این نهاد صنفی آشنایی نداشت نتوانست آنچه که می‌اندیشید را محقق کند . باز هم می‌گویم برای اینکه خانه سینما در شرایط حاضر دوام بیاورد و از این بحران گذر کند، تنها به یک سرپرست نیاز دارد.

۲۴۵۲۴۵