شهر خبر

انیمیش‌های ایرانی می‌توانند در عرصه‌های بین‌المللی رقابت کنند/ پیشرفت انیمیشن به آزادیِ عمل نیاز دارد

انیمیش‌های ایرانی می‌توانند در عرصه‌های بین‌المللی رقابت کنند/ پیشرفت انیمیشن به آزادیِ عمل نیاز دارد

عباس جلالی یکتا معتقد است انیمیشن‌های ایرانی می‌توانند در عرصه‌های بین‌المللی رقابت کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عباس جلالی یکتا درباره فیلم «پسر دریا» گفت: این فیلم تلفیق انیمیشن و رئال است و بخش انیمیشن حدود یک سال‌ونیم زمان برد. کار با بازیگران و بخش رئال هم تقریبا سه، چهار ماه زمان برد و درنهایت این دو به نوعی با هم تلفیق شده‌اند و محصول کار چیزی است که الان می‌بینیم.

او ادامه داد: داستان فیلم «پسر دریا» درباره زن و شوهری است که به نوعی یک فرزندی را از دست داده‌اند و ما این مصیبت را از نگاه پدر می‌بینیم. پدر به نوعی خودش را در مرگ فرزند دخیل می‌داند و نمی‌خواهد این ماجرا را بپذیرد و مادر هم قاعدتا داغ‌دار است اما سعی می‌کند پدر را متقاعد کند که از این فضای رویایی بیرون بیاید و واقعیت را بپذیرد.

کارگردان انیمیشن کوتاه «پسر دریا» درباره سطح کیفیِ کار هنرمندان انیمیشن توضیح داد: من چند فیلم کار کردم و یکی دو تا از آن‌ها تلفیقی بوده و یکی‌ دیگر هم درمورد شاهنامه فردوسی است. اما فیلم «پسر دریا» برنده جایزه انسی در فرانسه و SICAF کره جنوبی شده است که جایزه‌های بین‌المللیِ درجه یکی در اروپا و آسیا محسوب می‌شوند. بدون شک انیمیشن‌هایی که در سطح جشنواره‌ای می‌بینیم که کارهای هنری هستند، به نظرم کاملا هم‌سطح با دیگر کارها از کشورهای مختلف رقابت می‌کنند. فکر کنید کلا در سراسر جهان ۲۰ فیلم وجود دارد و اگر ۱۰۰ فیلم ساخته شده است، همزمان همه آن‌ها با انیمیشن ایرانی رقابت می‌کنند و بهترین فیلم‌هایی که در جهان ساخته شده‌اند، همزمان در همه جشنواره‌ها در کنار کارهای ما حضور دارند. به نظر من کارهای ایرانی می‌توانند در جشنواره‌ها رقابت کنند؛ به خصوص کارهای آرتیستیک و هنری.

جلالی‌ یکتا گفت: انیمیشن ما برای پیشرفت به آزادیِ عمل نیاز دارد. چون در بحث فیلمنامه و ساختار، مدام با یک سری موانع و محدودیت مواجه هستیم. همچنین کسانی که در خارج از ایران انیمیشن می‌سازند، آن‌ها هم یک سری سیاست‌های خاصی دارند و به آن‌ها گفته می‌شود که در یک محدوده به خصوص کار کنند. به نظرم ما باید این فضا را باز کنیم که فیلم‌سازان بتوانند فیلمنامه‌های‌شان را شخصی‌تر و با نگاه شخصی کار کنند. به دلیل اینکه جشنواره‌های بین‌المللی نگاه‌های شخصی برای‌شان جذاب است. جدا از اینکه شاید اشتراکات فرهنگی با کارهای ما پیدا کنند، در کل این مسئله اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. سرمایه‌گذاری هم می‌تواند در بخش انیمیشن بیشتر باشد. در این سال‌ها خوب بوده است و فیلمی که ما تولید می‌کنیم به لحاظ مالی با تولید یک فیلم در اروپا رقابت می‌کند. در نتیجه ما باید به لحاظ سرمایه‌گذاری و سرمایه با دنیا یکی باشیم‌ و راهی غیر از این وجود ندارد.

او درباره اکران شدن انیمیشن‌های کوتاه در گروه سینمایی هنر و تجربه گفت: آرزوی هر فیلم‌سازی مثل ما این است که در یک سانس در سینما، فیلم‌های‌مان نمایش داده شوند و خیلی اتفاق خوبی بود. همیشه سوالی که از ما می‌پرسند این است که ما کجا می‌توانیم انیمیشن‌ها را ببینیم. انیمیشن‌ها در جشنواره نمی‌توانند حضور داشته باشند، به دلیل اینکه محیط جشنواره کمی تخصصی‌تر است. بیشتر طرفداران این حوزه، علاقه‌مندان تخصصی و دانشجویان انیمیشن هستند. اما با اکران شدن مجموعه انیمیشن‌های کوتاه در گروه سینمایی هنروتجربه، عموم مردم می‌توانند بیایند و سطح کیفیِ کار را ببینند که چقدر بالاتر از چیزی است که در ذهن‌شان دارند. به نظرم تصور ذهنی‌ که تلویزیون یا سینما برای مخاطبان از انیمیشن ساخته است، با تماشای این مجموعه تغییر خواهد کرد.

او در پایان گفت: مخاطب با دیدن این آثار می‌گوید چقدر انیمیشن وجود دارد که می‌تواند به آرشیو ذهنی‌اش اضافه کند و به این شکل نگاه‌ مخاطبان به انیمیشن تغییر می‌کند. همچنین این موضوع باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران به ساخت انیمیشن ورود کنند. یعنی فرض کنید اگر همین باکس‌های کوتاه بتوانند فروش خوبی داشته باشند، سرمایه‌گذار متوجه می‌شود که یک سری فضاهای جدید وجود دارد که می‌تواند سرمایه گذاری کند. امیدوارم باکس انیمیشن برای ما هم نقطه شروع خوبی باشد و اگر مخاطبان می‌خواهند سویه دیگری از انیمیشن در ایران را ببینند و با نوع دیگری از ساخت انیمیشن در ایران آشنا شوند، حتما بسته انیمیشن‌های کوتاه هنری گروه سینمایی هنروتجربه را ببینند.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رؤیاهای رنگی» از روز شنبه ۶ آبان هرروز در سینماهای منتخب گروه سینمایی «هنر و تجربه» در تهران و روزهای چهارشنبه هر هفته در سینماهای شهرستان‌ها به نمایش در آمده است.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری شامل فیلم‌های کوتاه «سیم ششم» به کارگردانی بهرام عظیمی، «سوزن‌بان» به کارگردانی مهدی خرمیان، «پسر دریا» به کارگردانی عباس جلالی یکتا، «گذشته» به کارگردانی حمید محمدی، «ملکوت» به کارگردانی فرنوش عابدی، «کلاغ» به کارگردانی اهورا شهبازی، «بالانس» به کارگردانی برزان رستمی، «شهر خاموش» به کارگردانی امیر مهران، «دیوار چهارم» به کارگردانی محبوبه کلایی و «اکتسابات انتسابی» به کارگردانی سمانه شجاعی است.

آثاری که در این مجموعه به نمایش درمی‌آیند در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت کرده و جوایز معتبری را کسب کرده‌اند.

۵۷۵۷