شهر خبر

اهداف پنهان تل‌آویو از بمباران شدید شمال غزه/تحلیلگران چه می‌گویند؟

اهداف پنهان تل‌آویو از بمباران شدید شمال غزه/تحلیلگران چه می‌گویند؟

ایرنا نوشت: تحلیلگران جهان عرب به اهداف پنهان رژیم صهیونیستی از بمباران شدید شمال غزه و مجبور کردن ساکنان آن به فرار به سمت جنوب باریکه غزه اشاره کرده و افزودند که اشغالگران به دنبال کشاندن مصر به معرکه هستند.

 یک منبع دیپلماتیک مصری به العربی الجدید گفت: کوچاندن ساکنان غزه به مثابه نابودی آرمان فلسطین است.

این منبع که نامش را فاش نکرد، ادامه داد: موضع دولت مصر در قبال حمله اسرائیل به غزه منطقی و بر مبنای مخالفت کامل با کوچاندن ساکنان غزه به هر مکانی چه در داخل غزه و چه خارج آن است.

منبع یادشده اعلام کرد: قاهره به خوبی می‌داند که بحث گذرگاه‌های امن تحت عنوان بشردوستانه اهداف باطلی در درون خود دارد و مقدمه ای برای کوچاندن هزاران فلسطینی به خارج از اراضی خود و تهدیدی برای امنیت مصر است. مقامات مصری، مخالفت خود را با کوچاندن ساکنان غزه تحت هر عنوانی اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر «عمار فاید» استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آیدین استانبول هم گفت: این گذرگاه‌ها در واقع مرحله نخست از کوچاندن ساکنان غزه طبق طرح رژیم اسرائیل هستند.

وی افزود: برای تحقق این امر، باید شمار زیادی از ساکنان غزه از شمال آواره شوند که این تعداد در جنوب غزه سرپناهی نخواهند داشت، زیرا بخش اعظم منازل جنوبی‌ها هم ویران شده‌ است.

فاید ادامه داد: با گذشت زمان و با بمباران و تداوم محاصره، مردم غزه یا از طریق دریا فرار می‌کنند یا به مرزهای مصر هجوم می‌آورند و یا مصر مجبور به گشودن مرزها در راستای اوضاع انسانی می‌شود.

این استاد علوم سیاسی اضافه کرد: گشودن گذرگاه‌ها تحول مثبتی نیست و باید کمک‌ها برای ساکنان غزه ارسال شود و یا با بمباران مجبورشان کنند به جنوب غزه بروند و این جنایت جنگی است. اشغالگران می‌گویند که بمباران را برای ۴ ساعت متوقف و سپس از سر می‌گیرند، طبیعی است که مردم گمان کنند فرار از بمباران سبب حفظ جان آنها خواهد شد؛ اما در واقع آنها در معرض هدف قرار خواهند گرفت.

«احمد الکومی» تحلیلگر فلسطین هم گفت: مصر می‌داند که طرح کوچاندن توده انبوهی از ساکنان از غزه به جنوب آن به عنوان مرحله اول و سپس کوچاندن به سیناء در مرحله بعد مطرح است. موضع قاهره کاملا در مخالفت با این امر است، زیرا احساس می‌کند که اشغالگران به دنبال کشاندن مصر به معرکه هستند.

«مهند صبری» کارشناس مصری امور نظامی و امنیتی هم در این باره اعلام کرد: کوچاندن فلسطینیان در داخل غزه و حبس آنها در مساحت اندک در شرایط غیرقابل زندگی و بمباران و کشتن آنها، در واقع طرح خالی کردن غزه و فرستادن آنها به مصر است. آنچه ما شاهد آن هستیم گام‌های عملی برای خالی کردن غزه است. سیناء مکان مورد نظر اسرائیل است تا فلسطینیان را به آنجا بفرستد.

311311