شهر خبر

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

متد کرانه باختری یا قیمومیت؛ کدام طرح در دستور کار آمریکا برای غزه قرار دارد؟

جنگ وحشیانه اسرائیل علیه مردم غزه در شرایطی ادامه دارد که احتمال تحقق اهداف از پیش تعیین شده اسرائیل برای این جنگ روز به روز کمتر و کمتر می‌شود.

متد کرانه باختری یا قیمومیت؛ کدام طرح در دستور کار آمریکا برای غزه قرار دارد؟
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۰ ۱۱:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین |

سیدعماد حسینی- جنگ وحشیانه اسرائیل علیه مردم غزه در شرایطی ادامه دارد که احتمال تحقق اهداف از پیش تعیین شده اسرائیل برای این جنگ روز به روز کمتر و کمتر می‌شود.

اینکه اسرائیل بتواند حماس را از بین برده یا به قول برخی از رهبران این رژیم ریشه‌کن کند چیزی شبیه به محال می‌نماید، به همین خاطر تل‌آویو به تدریج و با استفاده از ابزارهای بین‌المللی متحدینش و در رأس آنها آمریکا به دنبال تغییر نرم در این اهداف و فراهم کردن خروج آبرومندانه اسرائیل از مخمصه رسانه‌ای و تبلیغاتی این جنگ فرسایشی است.

در این بین برخی از رسانه‌ها از قصد اسرائیل برای تسلیم مجدد غزه به محمود عباس و تشکیلات خودگردان و برقراری الگوی کرانه باختری در نوار غزه سخن می‌گویند، الگویی که حاکم امنیتی مطلق در آن عملاً ارتش اسرائیل بوده و تشکیلات خودگردان صرفاً پوسته خارجی و ویترین آن خواهد بود. آن هم در حالی که اسرائیل هر وقت احساس خطر کند، نظامیانش را برای سرکوب فلسطینیان به مناطق فلسطینی‌نشین اعزام می‌کند.

این طرح حتی از سوی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل هم رسانه‌ای شد و وی خطاب به خبرنگاران گفت، اسرائیل مسئولیت کامل امنیت در کرانه باختری را برای مدت نامشخصی بعد از پایان جنگ با حماس بر عهده خواهد گرفت.

افشای این طرح به خودی خود جنجال بزرگی را به وجود آورد و حتی باعث شد کاخ سفید نیز ادعا کند که با بازگشت نوار غزه زیر سلطه اسرائیل در مرحله پساجنگ مخالف است.

شاید همین امر باعث شد تا‌‌ ایده‌های دیگری به لیست برنامه‌های آزمون و خطای رسانه‌ای یا به تعبیری توهمات اسرائیلی برای خلاصی از دردسر نوار غزه در محافل تصمیم‌گیری تل‌آویو مطرح شود.

در این بین سفرهای مکرر مسئولان آمریکایی به ویژه وزیر خارجه ایالات متحده به کشورهای عربی و نشست‌‌هایی مکرر علنی و سری‌اش با مسئولان عرب به ویژه مسئولان مصری، اردنی، اماراتی و قطری نشان می‌دهد که ‌‌ایده‌های دیگری برای تبدیل غزه به منطقه‌ای بدون مقاومت از طریق کشورهای عربی نیز مطرح است.

در این‌‌ ایده‌ها مساله حضور کشورهای عربی به ویژه کشورهای سازش‌کار و امضاکننده توافقنامه‌های صلح و ابراهیم با اسرائیل به شدت مطرح است.

گفته‌های جسته و گریخته برخی از مسئولان اسرائیلی و حتی غربی نشان می‌دهد که طرح‌‌هایی برای حضور پررنگ کشورهای عربی در اداره نوار غزه روی میز قرار گرفته است.

برخی منابع به رسانه‌های عربی خبر دادند، امروز آمریکا به دنبال واگذاری نقش‌های بیشتری در زمینه امدادرسانی به کشورهای عربی از جمله امارات متحده عربی است تا بعد از پایان جنگ در این منطقه و در سایه ضعف شدید تشکیلات خودگردان و عدم محبوبیت این ساختار فلسطینی، همین کشورها بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های مالی خود در مدیریت این منطقه یا به تعبیری حفظ امنیت اسرائیل مشارکت بالفعل داشته باشند.

پیش کشیده شدن این مساله حتی برخی از رسانه‌ها را بر آن داشت تا به حضور نیروهای حافظ صلح عربی در نوار غزه هم بپردازند.

با این حال طرح این‌‌ ایده‌ها بدون در نظر گرفتن نظر مردم غزه که تا این لحظه در عمل نشان داده‌اند پشت مقاومت را خالی نکرده‌اند، احتمال موفقیت آن را حداقل در بلندمدت در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.