شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##آموزش#اقتصاد#زبان#ساده/نوآوری#اقتصاد 

آموزش اقتصاد به زبان ساده/نوآوری در اقتصاد 

فردای اقتصاد: رقابت فراتر از کسب‌وکار و تولیدی است که ما شاهد آن هستیم. بله، مشاغل با هم رقابت می‌کنند. همانطور که قبلاً دیدیم، آن‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم با تلاش برای خرید محصولات یکسان و تلاش برای فروش به مشتریان یکسان رقابت می‌کنند. با این حال، این یک دیدگاه بسیار سطحی از رقابت است که آنچه را که در بلندمدت حائز اهمیت است، کنار گذاشته است. کسب‌وکارها نه تنها با مشاغل موجود رقابت می‌کنند، بلکه با مشاغلی که هنوز وجود ندارند نیز رقابت می‌کند. کسب‌وکارهایی که امروز وجود دارند نتیجه چنین رقابتی‌هایی هستند که قبلاً رخ داده است.

این صحبت شاید عجیب به نظر برسد اما ما باید از عادت دیرینه دیدن اقتصاد به صورت یک وضعیت ایستا دست برداریم و به آن مانند یک فرآیند نگاه کنیم. کسب‌وکارهایی که امروز وجود دارند بازماندگان یک فرآیند رقابتی هستند که کسب‌وکارهایی که نتوانند نیاز مصرف‌کنندگان را برطرف سازند را از بین می‌برد. اینکه این کسب‌وکارها دوام آوردند می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، شاید بهره‌وری بیشتری داشتند یا کالاهای با کیفیت‌تری ارائه می‌دادند. این کسب‌وکارها تنها در صورتی در تجارت باقی خواهند ماند که بهتر از رقبای خود باشند. آن‌ها باید نه تنها از سایر مشاغل باقیمانده، بلکه همچنین از آن دسته از مشاغلی که هنوز راه‌اندازی نشده‌اند یا هنوز در حال توسعه یا تست محصولات خود هستند، برتری داشته باشند. این شامل مشاغلی می‌شود که کالاهایی را تولید می کنند که هنوز وجود ندارند و ممکن است حتی پیش‌بینی نشده باشند اما می‌توانند ارزش بیشتری نسبت به کالاهای موجود در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

تخریب خلاق
از دیدگاه مصرف‌کنندگان، اسب و کالسکه محصولات خوبی بودند تا زمانی که خودروهای ارزان‌قیمت وارد بازار شدند. خودروها ارزش بیشتری برای مصرف‌کنندگان ایجاد کردند و به همین دلیل کسب و کار قدیمی اسب و کالسکه را از بین بردند. این فرآیند را ما تخریب خلاق می‌نامیم. تخریب خلاق قلب رشد اقتصادی است؛ کالاهای قدیمی که ارزش کمتری ایجاد می‌کنند جای خود را به کالاهای جدیدی که ارزش بیشتری ایجاد می‎کنند می‌دهند. 

زمانی که فرآیند تخریب خلاق را درک می‌کنیم و می‌فهمیم که این فرآیند یک فشار دائمی روی کارآفرینان و کسب‌وکارها برای نوآوری است که به وسیله آن در بازار جای خود را حفظ کنند، دیگر نمی‌توان به اقتصاد مانند چیزی به جز یک فرآیند نگاه کرد. اقتصادها در طول زمان تکامل می‌یابند، رشد می‌کنند و خود را از نو می‌سازنند.

رقابت صرفاً رقابت بین دو یا چند کسب‌وکار در تولید و فروش کالاهای مشابه نیست، بلکه فشاری دائمی برای ارائه خدمات بهتر به مصرف‌کنندگان است. تاریخ مملو از کسب‌وکارهای موفق و تأثیرگذاری است که بسیاری آن‌ها را بسیار قدرتمند و بزرگ می‌دانستند و فکر می‌کردند هیچ کسی نمی‌تواند جای آن‌ها را بگیرد و با آن‌ها رقابت کند، اما امروز خبری از آن کسب‌وکارها نیست. بسیاری از آن‌ها مدت‌هاست که از بین رفته و فراموش شده‌اند، زیرا کسی فهمید که چگونه ارزش بیشتری برای مصرف‌کنندگان تولید کند.