شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت

سخنگوی دولت رئیسی: جوانان حق دارند گلایه‌مند باشند/ سال‌های جوانی خود را با تورم سپری کردند

سخنگوی دولت رئیسی: جوانان حق دارند گلایه‌مند باشند/ سال‌های جوانی خود را با تورم سپری کردند

سخنگوی دولت گفت: نرخ بیکاری جوانان در این دولت از ۱۷.۶ به ۱۵ درصد رسیده است و برخی از تسهیلات مانند فرزندآوری قبلا وجود نداشت که در این دولت اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، سخنگوی دولت و دبیر هیأت دولت صبح امروز جمعه ۱۹ آبان‌ماه در نشست با معاونان امور جوانان سراسر کشور گفت: مدیران جوان در استان‌ها باید حلقه وصل ابتکارها و ایده‌های جوانان استان‌های خودشان با سایر دستگاه‌ها باشند. حقیقتا هم‌نشینی با جوانان حائز برکات بسیاری خواهد بود و از این جهت برکات متعددی در کار شما وجود دارد.

وی با بیان اینکه رویکرد رئیس‌جمهور و دولت سیزدهم نسبت به جوان‌گرایی کاملاً مشخص است، اظهار کرد: ما چه در بین اعضای کابینه و استانداران و چه در مدیریت میانی مانند معاونان وزرا، بسیاری از جوانان را در مدیریت کشور می‌بینیم. رئیس‌جمهور در دو سال اخیر خود شخصاً جلسات بسیاری با جوانان ازجمله در دانشگاه‌ها داشته‌اند و به طور کلی دغدغه مجدانه برای حمایت از جوانان دارند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: جوانان ما حق دارند که به خاطر مشکلات معیشتی گلایه‌مند باشند چون سال‌های جوانی خود را با شرایط تورم کشور سپری کردند و در سال‌های قبل صحبت‌های ناامیدانه با آنها مطرح می‌شد. باید پیشرفت ها و موفقیت‌ها و در کنار آن دلایل ناکامی ها برای مردم و خصوصاً جوانان تبیین شود.

بهادری جهرمی افزود: از جمله کارهای مفیدی که در دولت مردمی سیزدهم انجام شد این است که به صورت فصلی جلساتی با استانداران برگزار می‌شود که استانداران در حضور رییس‌جمهور و وزرای دولت مشکلات خود را مطرح می‌کنند و درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود. استانداران به هیات دولت دعوت می‌شوند و موضوعات مختلف استان مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بهادری جهرمی در تشریح برخی اقدامات دولت برای حمایت از جوانان اظهار کرد: در زمینه تسهیلات بانکی ما یک عنوان وام جدید به عنوان تسهیلات فرزندآوری اضافه کردیم که پیش از این وجود نداشته است. وام‌های دیگر مربوط به جوانان مانند وام مسکن و وام ازدواج نیز سعی شده افزایش قابل توجه پیدا کند. همچنین میانگین حقوق سربازان که در سال ۱۳۹۹ حدود ۵۰۰ هزار تومن بود، امروز برای سربازان مجرد ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و اگر متأهل باشند ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

بهادری جهرمی با اشاره به اقدامات دولت مردمی سیزدهم برای حوزه جوانان اظهار داشت: نرخ بیکاری جوانان در این دولت از ۱۷.۶ به ۱۵ درصد رسیده است. برخی از تسهیلات مانند فرزندآوری قبلا وجود نداشت که در این دولت اجرا شد. ما در کنار تسهیلات مسکن و ازدواج که با رشد قابل توجه همراه بود توانستیم تسهیلات فرزندآوری را نیز پرداخت کنیم. قطعا مبالغ پرداختی با نیازهای واقعی مردم فاصله دارد ولی کمک می‌کند که بخشی از مشکلات حل شود.

وی خاطرنشان کرد: تورم در کشور از ۶۰ درصد به ۳۹ درصد رسیده است با وجود اینکه دولت از ابتدای روی کار آمدن سیاست اصلاحی را در دست داشت و با مشکلات زیادی مواجه بود. این درحالی است که در دو سال گذشته به واسطه برخی اتفاقات جهانی مثل جنگ میان روسیه و اوکراین تورم جهانی نیز روبه افزایش بوده است. نگاه دولت این است که توجه کافی به بحث معیشت قشرهای پایین جامعه داشته باشد و تلاش شد که خلق نقدینگی در کشور کمتر شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: البته هیچ‌کدام از این‌ها به مفهوم کافی بودن تلاش ها برای جوانان نیست بلکه باید اقدامات دولت سیزدهم در این راستا را نسبت به وضعیت پیش از شروع به کار دولت بسنجیم. نگاه دولت بر این بوده که هم‌زمان با تلاش برای مدیریت تورم در سطح کلان، به اقشار کم‌درآمد و جوانان که نیاز به حمایت بیشتر دارند، تا حد ممکن کمک کند.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در مورد پرداخت تسهیلات تکلیفی و برخورد دولت با بانک‌ها و موسسات اعتباری متخلف گفت: امروز بانک مرکزی نظارت دقیق و سخت گیرانه‌ای بر عملکرد بانک‌ها دارد و ماهانه برای تمامی بانک‌های ما مشخص می‌کند که چه مقدار استانداردهای تعریف شده بانکی را رعایت کردند و متناسب با آن برای اعطای تسهیلات در ماه بعد به آن‌ها اجازه می‌دهد. این بررسی قبلاً سالانه بود ولی با این بررسی ماهانه که امروز انجام می‌شود، بانک هرچه خود را به سمت استاندارد نزدیک کرده باشد، ماه بعد فعالیت آزادانه‌تری خواهد داشت ولی اگر تخلف کرده باشد، جریمه می‌شود.

۲۱۹۲۱۹