شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رییس جمهور#جمهوری آذربایجان

علی اف یک وعده بزرگ داد

علی اف یک وعده بزرگ داد

ایرنا نوشت: رییس جمهور جمهوری آذربایجان تاکید کرد که این کشور با اجرایی شدن کریدورهای شرقی- غربی و شمال- جنوب، به هاب ترانزیتی و لجستیکی اوراسیا تبدیل خواهد شد.

 «الهام علی‌اف» در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) افزود: ساخت بخش مربوط به آذربایجان هم در کریدور شمال- جنوب و هم کریدور شرقی- غربی کامل شده است. در حال حاضر هم ما در حال کار بر توسعه ظرفیت‌های حمل بار در بخش ریلی این دو کریدور هستیم.

کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان ۱۰ کشور عضو در سازمان اکو هستند. از این بین کشورهای افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان در آسیای مرکزی و جمهوری آذربایجان در قفقاز جزو کشورهای محصور در جهان هستند.

وی با بیان اینکه تمام زیرساخت‌های ترانزیتی و لجستیکی آذربایجان در دسترس اعضای اکو قرار دارد، تصریح کرد که کشورش در ۲۰ سال گذشته میلیاردها دلار در بخش زیرساخت‌های حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری کرده است.

علی‌اف اظهار داشت: در ۲۰ سال گذشته، بیش از ۳۱۰ میلیارد دلار در اقتصاد جمهوری آذربایجان سرمایه‌گذاری شده که حدود ۲۰۰ میلیارد دلار آن در بخش غیرنفتی بوده است. این شاخص نشانگر فضای مناسب در کشور ما برای سرمایه‌گذاری است.

کریدور ۷هزار و ۲۰۰ کیلومتری بین‌المللی شمال-جنوب، هند را از طریق بنادر چابهار و عباس ایران به روسیه و فنلاند متصل می‌کند. شاخه غربی این کریدور از خاک جمهوری آذربایجان عبور می‌کند. بخشی از کریدور میانی شرق به غرب نیز از جمهوری آذربایجان عبور کرده و این کشور را از طریق ارمنستان یا گرجستان به ترکیه متصل می‌سازد.

 سیدابراهیم رییسی رئیس جمهور ایران هم پس از بازگشت از تاشکند به تهران با بیان اینکه در اجلاس سازمان همکاری اقتصادی «اکو» بر ترانزیت کالا از مسیر جمهوری اسلامی ایران تاکید شد، گفت: نیمی از اعضای این سازمان تاکید داشتند که ایران مسیر ارزانی برای حمل کالا است و صرفه‌جویی در زمان را به همراه دارد.

شانزدهمین اجلاس سران اکو روز پنجشنبه به میزبانی ازبکستان برگزار شد و رییس جمهور ایران هم به عنوان یکی از کشورهای بنیان‌گذار اکو در این اجلاس حضور داشت.

۳۱۱۳۱۱