شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پاریس#حسن یزدانی#المپیک

دکتر معالج نسخه حسن یزدانی را پیچید

دکتر معالج نسخه حسن یزدانی را پیچید

ایسنا نوشت: دکتر اصلانی گفت: اگر حسن یزدانی طول درمان خود را به خوبی طی کند می‌تواند به المپیک پاریس برسد.

دکتر حمیدرضا اصلانی ارتوپد و فلوشیپ آرتروسکوپی مفاصل و طب ورزشی از آمریکا و استاد شهید بهشتی که حسن یزدانی را عمل کرده است در خصوص اظهارات علیرضا دبیر در مورد جراحی حسن یزدانی در ایران گفت: آنچه که من می دانم، آقای دبیر ۱۰ روز قبل از عمل جراحی حسن یزدانی به من تلفن کرد و خواست نظر تخصصی‌ام را در مورد شانه حسن یزدانی بداند. من بعد از ویزیت شرایط را برای او توضیح دادم و آنطور که به من گفته شد، آقای دبیر حتی موقع عمل هم در بیمارستان حضور داشت. به نظر نمی‌رسد او مخالفتی با عمل حسن یزدانی داشته باشد.

‎وی در پاسخ به این سوال که آیا عمل حسن یزدانی موفقیت‌آمیز بوده و او می‌تواند به کشتی برگردد گفت: اینکه حسن بتواند به کشتی برگردد کاملا بستگی به خودش دارد. اکنون صدمات و ضایعات، ترمیم شده و باید جوش بخورند که این اول بستگی به بدن حسن دارد. معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد ممکن است این پارگی‌ها جوش نخورند. البته ما این احتمال را برای حسن با افزایش‌ مدت بی‌حرکتی‌ و با تحریکات بیولوژیک برای افزایش خونرسانی در منطقه آسیب دیده، کمتر کرده‌ایم تا شانس جوش خوردگی‌ بیشتر شود. اکنون نزدیک به ۹۳ درصد شانس دارد که این ضایعات جوش بخورند.

دکتر اصلانی اضافه کرد: بخش دوم بستگی به همت یزدانی دارد. متأسفانه خیلی از ورزشکاران بعد از عمل به خوبی پیگیری درمانی پس‌ از جراحی را انجام نمی‌دهند و فکر می‌کنند چون نفر اول رشته خود در دنیا هستند در همه چیز صاحب نظرند، عدم پی‌گیری کامل علمی و ‌اصولی روشهای بازتوانی و فیزیوتراپی تخصصی شانه یکی از مهمترین علل عدم‌ نتیجه گیری مطلوب است که متاسفانه اغلب ورزشکاران به این امر مهم توجه نداشته و با عدم استمرار در پیگیری درمانی و به کار بستن توصیه‌های غیر علمی افراد فاقد صلاحیت از روند مطلوب درمان باز می‌مانند.

وی گفت: یک روز و حتی یک ساعت باز ماندن از برنامه بازتوانی می‌تواند نتایج جبران ناپذیری در پی داشته باشد. یزدانی در صورت انجام برنامه کامل بازتوانی بیش از ۸۵ درصد شانس بازگشت به کشتی قهرمانی را دارد.

دکتر اصلانی در پاسخ به این سوال که چه مدت زمان برای دوره نقاهت نیاز است گفت: او بین ۶ تا ۷ ماه زمان نیاز دارد که برگردد. البته بازگشت ورزشکار را آمادگی او و موفقیت در انجام تست‌های لازم تعیین می‌کند.

وی در پاسخ این پرسش که پس اگر دوره درمان را به خوبی طی کند، می‌تواند به المپیک برسد گفت: بله. اگر یزدانی طول درمان خود را به خوبی طی کند می‌تواند به المپیک برسد. بسته به تلاش خودش دارد. برخی ورزشکاران بهانه می‌آورند، امروز و فردا می‌کنند و نمی‌رسند اما کسی که تلاش کند خواهد رسید.

وی در خصوص بازگشت دیگر ورزشکاران که این عمل جراحی را داشته‌اند به میادین ورزشی اظهار کرد: هرچقدر جراحی زودتر انجام شود نتیجه بهتر حاصل می‌شود. ورزشکاری که یک ضایعه‌ و پارگی نیم سانتی در شانه پیدا می‌کند آن پارگی به مرور زمان بزرگتر می‌شود و بسته به فشاری که به شانه می‌آورد پیشرفت پارگی هم بیشتر شده و تغییرات ثانویه در آن ایجاد می‌شود. در این شرایط در عضله سلولهای چربی جایگزین سلول‌های عضلانی می‌شوند و قدرت قبل از بین می‌رود. چون تاندون پاره شده عملکرد استخوان ضعیف‌تر و کیست هم تشکیل می‌شود، کپسول مفصلی و غضروف صدمه می‌بینند. حالا هر چقدر این جراحی زودتر انجام شود شانس جوش خوردن و جمع شدن و کسب نتیجه بهتر بیشتر می‌شود.

‎استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه افزود: متاسفانه ورزشکاران به این دلیل که در اوج آسیب می‌بینند و اگر همان موقع درمان کنند چند ماه از میادین ورزشی دور می‌شوند اما دیرتر عمل می‌کنند و آن پارگی نیم‌سانتی تبدیل به پارگی ۴،۳ یا ۵ سانتی متری می‌شود و در این شرایط دیگر نباید انتظار داشت که در جراحی نتیجه درخور گرفته شود.

۲۵۱۲۵۱