شهر خبر

از آزمایش پیکاپ برقی تویوتا تا قدرت گرفتن این ارز

اقتصاد از آزمایش پیکاپ برقی تویوتا تا قدرت گرفتن این ارز

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۳ ( ۱۸ آبان ۱۴۰۲( در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

 

شرکت DP World، شرکتی که بنادر دبی را اداره می‌کند، در حال مذاکره برای خرید شرکت دیگری به نام Cargo Services Far East Ltd. از تاجری به نام جان لاو است که در هنگ کنگ زندگی می‌کند. DP World می‌خواهد تجارت خود را در آسیا گسترش دهد و خرید Cargo Services Far East Ltd. می‌تواند به آنها در انجام این کار کمک کند. به گفته برخی افراد این معامله می‌تواند ارزش شرکت را به حدود ۸۰۰ میلیون دلار برساند.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق امریکا در کنفرانسی در سنگاپور گفت تصمیم شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین برای ماندن در قدرت برای بیش از دو دوره باعث ایجاد مشکلاتی برای چین و روابط با ایالات متحده شده است. در همین حال، کن گریفین، که شرکت سرمایه‌گذاری سیتادل را تأسیس کرد، هشدار داد که ایالات متحده ممکن است در معرض خطر رکود باشد. هان ژنگ، معاون رئیس‌جمهوری چین و لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور، در طی یک گردهمایی سه روزه، قبل از دیدار بین روسای جمهور خود نظرات مثبتی در مورد بهبود روابط بین ایالات متحده و چین به اشتراک گذاشتند.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 

روز پنجشنبه، ارز یورو در برابر ین ژاپن نزدیک به بالاترین سطح خود در ۱۵ سال گذشته ارزش‌گذاری شد و در برابر دلار امریکا قوی ماند. به این دلیل که برخی از سیاست‌گذاران در اروپا نظراتی را ارائه کردند که نشان می‌داد ممکن است در آینده نرخ‌های بهره را افزایش دهند که می‌تواند این ارز را ارزشمندتر کند. علاوه بر این، اخباری مبنی بر کاهش نرخ انرژی وجود دارد که می‌تواند ارزش یورو را بالا ببرد.

در ماه اکتبر، نرخ مصرف‌کننده و تولید‌کننده کالاها در چین کاهش یافت. علت این موضوع می‌تواند کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه عدم تمایل آنها به تهیه اقلام مورد نیازشان باشد. این روند بهبود اقتصاد چین را با مشکل رو به رو می‌کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره ملی آمار، شاخص نرخ مصرف‌کننده (CPI) در ماه اکتبر در چین نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۰.۲ درصد کاهش یافته است. این کاهش بزرگتر از آن چیزی است که توسط کارشناسان در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی شده بود.CPI میانگین نرخ سبدی از کالاها و خدماتی را که معمولاً توسط خانوارها خریداری می‌شود اندازه‌گیری می‌کند، و مقدار CPI پایین‌ نشان می‌دهد که قیمت‌ها به طور کلی در حال کاهش است.

 

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

سرویس‌های شرکت Open AI با مشکل افزایش ترافیک مواجه شده است و کارشناسان شرکت گمان می‌کنند که این مشکل به دلیل تلاش هکرها برای ایجاد اختلال در خدمات آن باشد. این باعث ایجاد وقفه در یکی از محصولات OpenAI به نام ChatGPT می‌شود که یک ابزار پیام رسانی است. این نخستین باری است که OpenAI به طور عمومی علت قطعی هایی را که اخیراً در ChatGPT رخ داده است، تأیید می‌کند. این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران خارجی سعی می‌کنند با ارسال مکرر درخواست‌، پلتفرم را مختل کنند و همین باعث می‌شود که اطلاعات بیش از حد بارگذاری شوند و سیستم نتواند به درستی کار کند.

نخست وزیر تایلند با مدیران شرکت تویوتا موتور دیدار کرد و در آنجا در مورد همکاری مشترک برای توسعه صنعت خودروهای برقی تایلند گفت‌وگو کرد. روز پنجشنبه، دولت تایلند گفت که تویوتا معتقد است صنعت تولید خودرو تایلند برای ساخت پیک آپ و خودروهای دوستدار محیط‌زیست مناسب است. تویوتا قصد دارد نخستین پیکاپ برقی خود را در تایلند آزمایش کند تا بتواند خودروهای برقی بیشتری را در این کشور بفروشد. علت این است که شرکت‌های چینی نیز برای فروش خودروهای الکتریکی در تایلند با یکدیگر رقابت می‌کنند.