شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#آنلاین

دلیل خودداری آمریکا از علنی کردن تسلیحاتی که به تل‌آویو می‌دهد

دلیل خودداری آمریکا از علنی کردن تسلیحاتی که به تل‌آویو می‌دهد

ایسنا نوشت: یک نشریه آنلاین در گزارشی دلیل خودداری دولت آمریکا از علنی کردن تعداد و نوع تسلیحاتی را که به رژیم صهیونیستی ارائه می‌کند بررسی کرده و از دلایل آن «حساسیت سیاسی» این جنگ را برشمرده است.

با گذشت یک ماه از حمله گسترده و غافلگیرانه «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت فلسطین به رژیم صهیونیستی اطلاعات کمی درباره سلاح‌هایی وجود دارد که آمریکا به تل‌آویو داده است. در حالی که دولت بایدن فهرستی سه‌صفحه‌ای از تسلیحاتی را منتشر کرده که به اوکراین داده و حتی تعداد دقیق گلوله‌ها نیز در آن مشخص است، اطلاعات منتشرشده درباره تسلیحاتی که به اراضی اشغالی ارسال شده، تنها در یک جمله جای می‌گیرد.

نشریه آنلاین اینترسپت در گزارشی نوشت: «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در ۲۳ اکتبر در نشستی این مخفی‌کاری را به نوعی تایید کرده و با اشاره به تداوم کمک‌های امنیتی آمریکا به اسراییل که «تقریبا به طور روزانه» انجام می‌شود، گفت که «ما مسلما به دلیل اهدافی که آن‌ها در امنیت عملیاتی‌شان دنبال می‌کنند، مراقبیم جزئیات زیادی را درباره آنچه از ما دریافت می‌کنند بیان نمی‌کنیم.»

کارشناسان به اینترسپت گفتند این استدلال که شفافیت در این زمینه، امنیت عملیاتی رژیم صهیونیستی را به خطر می‌اندازد، نگرانی‌ای که درباره اوکراین وجود ندارد، گمراه‌کننده است.

«ویلیام هارتونگ» یکی از اعضای موسسه «کشورداری مسئولانه کوئینسی» در این باره گفت: «این دیدگاه که ارائه اطلاعات بیشتر در این باره امنیت عملیات نظامی اسراییل را به خطر می‌اندازد، داستانی ساختگی برای مخفی کردن تلاش‌ها برای کاهش اطلاع از انواع تسلیحات عرضه شده به اسراییل و نوع استفاده از آن‌ها است. به گمان من، فقدان عامدانه شفافیت درباره نوع تسلیحاتی که آمریکا «به طور روزانه» به اسراییل عرضه می‌کند، به سیاست‌های کلی‌تر دولت گره خورده است که گستره استفاده این تسلیحات از سوی اسراییل برای ارتکاب جنایات جنگی و کشتار غیرنظامیان در غزه را کم جلوه دهد.»

یک ژنرال بازنشسته که در منطقه خدمت کرده بود و می‌خواست نامش فاش نشود، این مخفی‌کاری را به حساسیت سیاسی این جنگ نسبت داد. این افسر بازنشسته، به ویژه، گفت تسلیحاتی که در جنگ شهری به کار می‌رود و احتمالا منجر به تلفات در میان غیرنظامیان خواهد شد، موضوعی نخواهد بود که دولت تمایلی برای علنی کردن آن داشته باشد. شورای امنیت ملی آمریکا به درخواست توضیح در این باره پاسخی نداد.

دلیل خودداری آمریکا از علنی کردن تسلیحاتی که به تل‌آویو می‌دهد
غزه در پی حملات رژیم صهیونیستی

اینترسپت در ادامه اشاره کرد که در سال‌ها اخیر، بالا گرفتن خشونت‌ها میان رژیم صهیونیستی و حماس در نوار غزه، معمولا، با حملات هوایی تل‌آویو و ورود تعداد محدودی از نظامیان صهیونیست به این شهر ساحلی همراه بوده است. آخرین باری که حمله زمینی گسترده‌ای از سوی نظامیان رژیم صهیونیستی به غزه انجام شد، در طی عملیاتی در سال ۲۰۱۴ بود که ارتش رژیم صهیونیستی آن را «عملیات تیغه حفاظتی» می‌خواند.

در حالی که در عملیات سال ۲۰۱۴، نظامیان رژیم صهیونیستی به مدت کمتر از یک ماه در غزه بودند، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، اخیرا، در جمع خبرنگران گفت که این جنگ ممکن است، حداقل، چند ماه طول بکشد. تا حد زیادی انتظار می‌رود که هدف «حذف کامل حماس از قدرت» با حضور بلندمدت در میدان و نبردهای سخت شهری همراه باشد. طبق گزارش نیویورکر، مقامات رژیم صهیونیستی به همکاران آمریکایی خود گفته‌اند این جنگ ممکن است ۱۰ سال به طول بیانجامد. گفته می‌شود که دولت بایدن نگران است اهداف نظامی رژیم صهیونیستی دست‌یافتنی نباشد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه به شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفت که «اسراییل به مدتی نامحدود مسئولیت کلی امنیتی را بر عهده خواهد داشت، چراکه شاهد بودیم وقتی این مسئولیت را بر عهده نداریم، چه می‌شود.»

اینترسپت در ادامه نوشت: حمله حماس به اسراییل در ۷ اکتبر، منجر به سرازیر شدن زنجیره‌ای از کمک‌های تسلیحاتی از آمریکا شد. اگرچه، دولت بایدن در ابتدا از اعلام تسلیحات بخصوص خودداری کرده بود، با منتشر شدن جزئیاتی در مطبوعات و رسانه‌ها، به تدریج برخی از آن‌ها را تایید کرد. «پت رایدر» یک سخنگوی پنتاگون گفت که این تسلیحات شامل «اسلحه و مهمات نقطه‌زن، بمب‌های کوچک‌ قطر، توپ، مهمات، هواپیماهای شناسایی گنبد آهنین و دیگر تجهیزات مهم» می‌شود.

این که «چه تجهیزات مهم دیگری» عرضه می‌شود، مانند جزئیات تعداد تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی داده می‌شود، نامعلوم است. وقتی خبرنگاری در یک نشست خبری در ۱۲ اکتبر خواستار ارائه آمار تخمینی کمک‌های امنیتی به رژیم صهیونیستی شد، پنتاگون طفره رفته و به این خبرنگار گفت «من قرار نیست امروز این کار را بکنم.»

دلیل خودداری آمریکا از علنی کردن تسلیحاتی که به تل‌آویو می‌دهد
حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان «المعمدانی» در غزه

«الیاس یوسف» تحلیلگر «مرکز استیمسون» می‌گوید «تا به امروز، گزارش دولت آمریکا درباره انتقال تسلیحات به اسراییل دوره‌ای و بدون جزئیاتی به درد بخور بوده است. اطلاعات جدید باید مانند مورد اوکراین، تنها یک صفحه و شامل جزئیات مقامات و نهادهای دخیل در عرضه این کمک‌ها و نوع و تعداد تسلیحات عرضه‌شده باشد، آن هم با جزئیات گافی که به کار تحقیقات و ارزیابی‌های عمومی بیاید.»

هارتونگ این مغایرت را با صراحت دولت درباره کمک‌های نظامی به اوکراین مقایسه کرد. به گفته او «شفافیت انتقال تسلیحات به اوکراین تا حد زیادی به این دلیل بود که دولت احساس می‌کرد اقدام ارزشمندی انجام می‌دهد. اگرچه، اسراییل، مطمئنا، حق دفاع از خود در پاسخ به چنین حمله هولناکی از سوی حماس را دارد، بمباران و محاصره کل یک منطقه با جمعیتی ۲ میلیونی، و کشتار هزاران نفر از آدم‌های بی‌گناه در طی آن، توسط کارشناسان مستقل ارتکاب به جنایت جنگی تلقی شده است.»

این عضو موسسه «کشورداری مسئولانه کوئینسی» همچنین گفت :«بنابراین، حتی با وجود حمایت‌های تسلیحاتی و کلامی دولت بایدن از اسراییل، اعلام تمامی جزئیات درباره تسلیحاتی که آمریکا به اسراییل عرضه می‌کند که تعدادی از آن‌ها، در صورت تداوم جنگ، مطمئنا در حملات غیرقانونی علیه غیرنظامیان به کار خواهند رفت، از نظر سیاسی موضوع حساسی است.»

ژنرال بازنشسته‌ای که از او یاد شد، به اینترسپت گفت که فارغ از تعدادشان، آمریکا تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی می‌دهد که پنتاگون نمی‌خواهد به طور علنی فاش شود.

310310