شهر خبر

حامیان اسرائیان زیر تیغ تحریم / پیام این بیلبوردهای تلخ چیست؟

سیاست حامیان اسرائیان زیر تیغ تحریم / پیام این بیلبوردهای تلخ چیست؟

حمله بی‌سابقه حماس به اسرائیل و به دنبال آن تشدید محاصره غزه، سبب شد تا کمپینی برای تحریم اسرائیل و محصولاتی که آن را حمایت می‌کنند به راه بیافتد. این کمپین به اختصار BDS نامیده می‌شود.

در سراسر منطقه، مردم خشمگین از حملات اسرائیل به تحریم برندهای مرتبط با متحدان اسرائیل روی آورده‌اند. جانا عبدالله ۱۴ ساله در یک فروشگاه رفاهی در بحرین، هنگام خرید، تبلتی را به همراه دارد و فهرستی از مارک‌های غربی را بررسی می‌کند تا علیه جنگ اسرائیل و حماس کاری انجام داده باشد. جانا و برادر ۱۰ سال‌هاش، علی، تقریباً روزانه در مک‌دونالد غذا می‌خوردند، اما حالا در میان بسیاری از افراد در سراسر خاورمیانه هستند که اکنون محصولاتی را که معتقدند از اسرائیل حمایت می‌کنند تحریم می‌کنند. با گسترش این کمپین در رسانه‌های اجتماعی از جمله TikTok، کودکان و همچنین والدین آنها از برندهای بزرگ مانند Starbucks، KFC و Carrefour دوری می‌کنند.

جانا گفت: «ما در همبستگی با فلسطینی‌ها شروع به تحریم همه محصولاتی که از اسرائیل حمایت می‌کنند، کرده‌ایم. او در جست‌وجوی جایگزین‌های محلی افزود: «ما نمی‌خواهیم پول ما به جنگ بیشتر کمک کند».

تحریم-مک-دونالد

به گفته مقامات اسرائیلی، از زمانی که گروه مقاومت فلسطینی حماس حمله گسترده‌ای را در ۷ اکتبر به اسرائیل انجام داد، جنبش به‌تدریج افزایش یافت. از آن زمان، اسرائیل بی‌امان غزه را بمباران کرده و نیروهای زمینی خود را نیز برای حمله به غزه به کار گرفته است که به گفته وزارت بهداشت در این منطقه محاصره شده بیش از ۹۷۰۰ نفر، اکثرا زنان و کودکان، کشته شده‌اند. در سراسر منطقه، مردم خشمگین از حملات اسرائیل علیه برندهای مرتبط با متحدان اسرائیل، به ویژه ایالات متحده، روی آورده‌اند.

این تحریم با درخواست از کشورهای عربی برای قطع روابط با اسرائیل همراه شده است، در حالی که تظاهرات طرفداران فلسطینی هر هفته در پایتخت‌های بزرگ برگزار می‌شود. ترکیه و اردن سفیران خود را از اسرائیل فراخواندند، عربستان سعودی توقف مذاکرات عادی‌سازی را اعلام کرد و پارلمان بحرین نیز گفت که روابط تجاری متوقف شده است، اگرچه هیچ تاییدی از سوی دولت وجود نداشت.

بیلبوردهای تلخ

این کمپین تحریم که توسط جوانان باهوش رهبری می‌شود، شامل افزونه‌های مرورگر، وب‌سایت‌های اختصاصی و برنامه‌های گوشی‌های هوشمند است که محصولات ممنوعه را شناسایی می‌کنند. یکی از برنامه‌های Google Chrome، PalestinePact، مواردی را که به صورت آنلاین تبلیغ می‌شوند، در صورت وجود در فهرست، محو می‌کند. روش‌های سنتی تری نیز در حال استفاده هستند. در کنار یک بزرگراه چهار بانده در شهر کویت، بیلبوردهای غول پیکر تصاویری از کودکان آغشته به خون را در بانداژ نشان می‌دهد.

آیا امروز یک فلسطینی را کشتی؟ این شعار تلخ سوالی می‌پرسد و به مصرف کنندگانی که هنوز از کالاهای مورد نظر استفاده می‌کنند، هشدار می‌دهد. به گفته مشاری الابراهیم، یک فعال کویتی، حمایت غرب از حمله اسرائیل به غزه، توسعه تحریم در کویت را تقویت کرد.این یک تصویر ذهنی در بین کویتی‌ها ایجاد کرد که شعارهای غرب و آنچه در مورد حقوق بشر می‌گوید در مورد آنها صدق نمی‌کند.

بیلبورد-تحریم

مک دونالد در این جریان به یک برند اصلی عمل کرده است. ماه گذشته، شرکت اسرائیلی زنجیره‌ای فست فود ایالات متحده اعلام کرد که هزاران وعده غذایی رایگان به ارتش اسرائیل داده است که باعث ایجاد غوغا در منطقه شد. مک دونالد کویت، یک نهاد جداگانه، با تعهد بیش از ۱۶۰،۰۰۰ دلار به تلاش‌های امدادی در غزه پاسخ داد و در بیانیه‌ای در رسانه‌های اجتماعی گفت که "در کنار فلسطین می‌ایستد".مک دونالد قطر نیز ۲۷۵۰۰۰ دلار برای امدادرسانی به غزه متعهد شد و ماه گذشته در بیانیه‌ای تاکید کرد که جدا از شعبه‌های اسرائیل است.

پرداخت برای گلوله

در قطر، برخی از رسانه‌های غربی پس از به اشتراک گذاشتن محتوای آنلاین طرفدار اسرائیل توسط صاحبان آنها مجبور به تعطیلی شدند. شعبه‌های دوحه Pura Vida Miami، یک کافه امریکایی، و شرکت فرانسوی شیرینی Maitre Choux، هر دو در ماه اکتبر تعطیل شدند. در مصر، یک برند نوشابه خانگی که مدت‌ها توسط بسیاری از مردم نادیده گرفته شده بود، به دلیل این تحریم‌ها رواج یافته است. Spiro Spathisکه در سال ۱۹۲۰ تأسیس شد، گفت که اخیراً بیش از ۱۵۰۰۰ درخواست را در یک دور استخدام دریافت کرده است که ناشی از تقاضای رو به رشد است.

فدراسیون اتاق‌های بازرگانی مصر هشدار داده است که تحریم‌ها می‌تواند تأثیر عمیقی بر اقتصاد مصر داشته باشد. در بیانیه‌ای آمده است: «تأثیر بر سرمایه‌گذاران مصری و ده‌ها هزار کارگر عمیق خواهد بود».در همین حال در اردن، جایی که پست‌های رسانه‌های اجتماعی به مصرف‌کنندگان هشدار داده است که «برای گلوله‌ها پول نپردازند»، ابوعبدالله، پادشاه اردن در حال بازرسی از یک بطری شیر طعم‌دار در یک فروشگاه مواد غذایی در عمان، است. او در حالی که پسر چهار سال‌هاش عبدالله در کنارش ایستاده بود، گفت: « این ساخت تونس است. وی گفت: این کمترین کاری است که ما می‌توانیم برای برادران خود در غزه انجام دهیم. ما باید اسرائیل را تحریم کنیم.»