شهر خبر

قیمت گوشت گوسفند در این کشور سقوط کرد / سرمایه‌گذاری امریکایی‌ها در این جزیره

اقتصاد قیمت گوشت گوسفند در این کشور سقوط کرد / سرمایه‌گذاری امریکایی‌ها در این جزیره

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

روزنامه واشنگتن پست (The Washington Post) در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۲۳ ( ۱۷ آبان ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

 

سرمایه‌گذاران منتظر شنیدن صحبت‌های رئیس فدرال رزرو، جی پاول، در دو روز آینده هستند. آنها می‌خواهند بدانند که آیا ایالات متحده به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد یا آن را متوقف خواهد کرد. این عدم اطمینان باعث می‌شود که بازارها درحال‌حاضر نسبتاً با ثبات بمانند. سرمایه‌گذاران شرط بندی می‌کنند که فدرال رزرو به زودی نرخ‌های بهره را کاهش خواهد داد و این احتمال وجود دارد که این موضوع در اوایل ماه می‌اتفاق بیفتد. این امر باعث کاهش ارزش دلار امریکا شده است.

شرکت آمازون پول زیادی را صرف آموزش یک برنامه کامپیوتری می‌کند که چگونه زبان را به خوبی درک کند و از آن استفاده کند. آنها می‌خواهند این برنامه به خوبی برنامه‌های مشابه ساخته شده توسط سایر شرکت‌های بزرگ مانند OpenAI و Alphabet باشد. یک مدل هوش مصنوعی جدید به نام "Olympus" وجود دارد که در حال توسعه است و دارای ۲ تریلیون قطعه است که به کارکرد آن کمک می‌کند. این قطعات دارای عملکردی بهتری نسبت به سایر مدل‌های برتر هوش مصنوعی مانند GPT-۴ OpenAI است که ۱ تریلیون قطعه دارد. داشتن بخش‌های بیشتر می‌تواند به هوشمندتر و بهتر شدن هوش مصنوعی در انجام کارهایی مانند درک زبان یا تشخیص تصاویر کمک کند.

 

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 

صنعت دام در استرالیا با مشکل جدی مواجه است زیرا قیمت گوسفند بسیار پایین است. این امر باعث شده است که برخی از کشاورزان در غرب کشور، گوسفندان خود را به طور رایگان در اختیار شرکت‌های تولید‌کننده غذای حیوانات خانگی قرار دهند. قیمت گوشت گوسفندی در سال گذشته به میزان ۷۵ درصد کاهش یافت. این بدان معنی است که قیمت گوشت گوسفند درحال‌حاضر بسیار پایین تر از قبل است. قیمت خود گوسفند نیز کاهش یافته است و برخی از حیوانات پیرتر به قیمت‌های بسیار پایین حتی کمتر از یک دلار فروخته می‌شوند.

به مدت دو سال است که قیمت روغن زیتون به دلیل کمبود باران در اسپانیا افزایش یافته است. این فرصتی را برای متقلبین در کشورهایی مانند یونان، اسپانیا و ایتالیا ایجاد کرده است تا از این فرصت سوء استفاده کنند. آنها روغن زیتون اصل و خوب را با روغن بی کیفیت مخلوط کرده و مشتریان را گمراه می‌کنند. بدتر از آن این است که برخی افراد، درختان زیتون را از مزارع می‌دزدند. یکی از صاحبان باغ‌های زیتون ادعا کرد: بیشتر مواقع، دزدان از خود صاحبان درختان بیشتر سود می‌کنند. سرقت زیتون مشکلاتی را برای زیتون کارانی که درحال‌حاضر با هزینه‌های بالا و تغییرات آب و هوایی دست و پنجه نرم می‌کنند، ایجاد کرده است.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

شرکت مالی توسعه بین‌المللی ایالات متحده (DFC) با تامین ۵۵۳ میلیون دلار بودجه برای پروژه پایانه بندر در کلمبو، سریلانکا موافقت کرده است. بخشی از این پروژه متعلق به گروه آدانی هند است. سریلانکا که جزیره‌ای در نزدیکی سواحل جنوبی هند است، وضعیت اقتصادی بسیار بدی را پشت سر می‌گذارد. دلیل این موضوع، شکست اقتصادی آنها در سال ۲۰۲۲ است. سال گذشته، هند حدود ۴ میلیارد دلار به سریلانکا کمک مالی کرد تا بتواند نسبت به خرید موارد مهمی از جمله سوخت، دارو و کود اقدام کند.

رئیس بانک مرکزی چین گفت: چین احتمالاً به هدف رشد اقتصادی خود در سال جاری دست خواهد یافت، اما این کشور باید روش رشد اقتصاد خود را تغییر دهد تا در بلندمدت بهتر و پایدارتر عمل کند. پان گونگ شنگ، افزود: اقتصاد این کشور اخیراً در حال بهبود است. قیمت اقلام مورد نیاز مردم نیز تقریبا ثابت است. طبق گزارش‌های منتشر شده در روز سه شنبه، میزان واردات چین در چند ماه اخیر افزایش داشته است در حالی که میزان صادرات آن به کشورهای دیگر نسبت به گذشته، با کاهش چیمگیری همراه بوده است.