شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حماس

ایهود باراک: برای مقابله با حماس فرصت زیادی نداریم؛ حمایت غرب کم شده است

ایسنا نوشت: نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی هشدار داد که باتوجه‌به جریان تغییر افکار عمومی نسبت به «حمله اسرائیل به غزه»، این رژیم تنها چند هفته دیگر می‌تواند برای «از بین بردن حماس» تلاش کند.

«ایهود باراک»، نخست‌وزیر اسبق و وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با پالتیکو گفت که اظهارات مقامات آمریکایی درباره جنگ غزه در روزهای اخیر تغییر یافته و درخواست‌ها برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه هر روز بیشتر می‌شود.

او ابراز نگرانی کرد که همراهی جوامع غربی با رژیم صهیونیستی که با حمله حماس به مواضع این رژیم در اراضی اشغالی آغاز شد، حالا رفته‌رفته در حال کم‌شدن است.

ایهود باراک گفت: می‌بینید که زمان زیادی باقی نمانده است. واضح است که به‌زودی بر سر حمله به غزه با آمریکایی‌ها به مشکل خواهیم خورد. واشنگتن نمی‌تواند خواسته‌هایش را به ما دیکته کند، اما آمریکا تضمین‌کننده اصلی امنیت اسرائیل بوده و ما باید در دو یا سه هفته آینده با آن‌ها به توافق برسیم؛ شاید هم زودتر.

این سیاستمدار سابق صهیونیست اذعان کرد که به دلیل آمار بالای تلفات غیرنظامی در حملات رژیم صهیونیستی و همچنین افزایش نگرانی از گسترش جنگ غزه به دیگر نقاط خاورمیانه، حمایت غرب از تل‌آویو کاهش یافته است. او همچنین نگرانی کشورهای غربی بابت جان شهروندانشان که در اسارت حماس هستند را نیز یکی دیگر از عوامل کاهش حمایت‌های غرب از رژیم صهیونیستی بیان کرد.

او گفت: افکار عمومی را ببینید؛ پشت پرده ماجرا شدیدتر است. ما در حال ازدست‌دادن حمایت عمومی در اروپا هستیم و در یکی دو هفته آینده دولت‌های اروپایی نیز حمایت خود را قطع خواهند کرد. یک هفته پس از آن، اختلاف با آمریکایی‌ها نیز آشکار خواهد شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اخیراً در یک سخنرانی انتخاباتی بر لزوم برقراری «وقفه بشردوستانه» تأکید کرد. همچنین آنتونی بلینکن که از آغاز جنگ غزه چهار بار به اراضی اشغالی سفر کرده، گفت که رژیم صهیونیستی حالا باید کاهش تلفات غیرنظامی را در اولویت قرار دهد.

این مقام سابق رژیم صهیونیستی برای فردای جنگ غزه پیشنهاد داد که ائتلافی از چند کشور عربی به صورت موقت بر نوار غزه مسلط شوند تا تشکیلات خودگردان فلسطین بتواند کنترل غزه را به دست بگیرد.

او گفت: با حمایت اتحادیه عرب و شورای امنیت سازمان ملل، می‌توان از چند کشور عربی به همراه واحدهایی نمادین از کشورهای غیر عرب خواست تا اوضاع را به دست گیرند. آن‌ها سه تا شش ماه در غزه می‌مانند؛ تا زمانی که تشکیلات خودگردان آماده روی کار آمدن باشد.

این رهبر سابق اسرائیل همچنین امکان ازسرگیری مذاکره با راهکار دو دولتی را مردود دانست و گفت شاید بازگشت به دوره مذاکره با چهره‌ای مانند یاسر عرفات دیگر ممکن نباشد.

او گفت: تاریخ دوباره تکرار نمی‌شود؛ پس فکر نمی‌کنم که طرحی دقیقاً مانند گذشته بتواند اجرا شود. اما می‌توان برنامه‌ای مشابه آن را در دستور کار قرار داد. این کار زمان‌بر خواهد بود و به اعتمادسازی نیاز دارد. در حال حاضر اعتماد همه طرفین از بین رفته و بی‌اعتمادی‌ها عمیق‌تر شده است.

جنبش حماس در ۱۵ مهر حمله گسترده‌ای را علیه مواضع رژیم صهیونیستی در غلاف غزه آغاز کرد. تل‌آویو در پاسخ به این عملیات - که به دلیل حملات رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی، «طوفان الاقصی» نام گرفته - قتل‌عام مردم بی‌گناه فلسطین را آغاز کرده و از رسیدن غذا، دارو، سوخت و دیگر اقلام ضروری به ساکنان غزه جلوگیری می‌کند.

همچنین وزارت بهداشت غزه دوشنبه در تازه‌ترین آمار خود اعلام کرد تعداد فلسطینی‌هایی که در حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند به بیش از ۱۰ هزار نفر رسیده که بیش از ۶۰۰۰ تن از آنان کودک و زن هستند.

امروز در سی و دومین روز جنگ غزه، نتانیاهو و مقامات واشنگتن می‌گویند که در حال بحث بر سر امکان دستیابی به آتش‌بس بشردوستانه یا توقف تاکتیکی در جنگ جاری در غزه هستند؛ بااین‌وجود آن‌ها این جنگ را طولانی می‌بینند. مقاومت فلسطین نیز به هدف قراردادن قلب سرزمین‌های اشغالی با حملات موشکی و مقابله با حمله زمینی اشغالگران ادامه می‌دهد.

۳۱۰۳۱۰