شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#غزه

ابعاد طرح رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت غزه مشابه کرانه باختری

ابعاد طرح رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت غزه مشابه کرانه باختری

ایسنا نوشت: یک رسانه عبری از طرح رژیم صهیونیستی برای تبدیل وضعیت نوار غزه به وضعیتی مشابه کرانه باختری، در صورت موفقیت در تسلط بر این باریکه و توقف جنگ در آن پرده برداشت.

روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت در این باره فاش کرد، برنامه جدیدی برای غزه پساجنگ وجود دارد که دارای چند مرحله است.

طبق این گزارش، تاکید این طرح بر سپردن مدیریت نوار غزه به مقامات محلی بی‌ارتباط با جنبش حماس و تبدیل این باریکه به وضعیتی مشابه منطقه «ب» در کرانه باختری اشغالی است.

«رون بن یشای»، روزنامه‌نگار و تحلیلگر یدیعوت آحارونوت درباره این طرح گفت: پس از یک هفته و نیم از نفوذ کامل ارتش اسرائیل در نوار غزه و پس از توقف جنگ در آن، اسرائیل با آمریکایی‌ها و سازمان ملل درباره ترتیبات اولیه کنترل و مدیریت این باریکه تصمیم خواهند گرفت.

وی گفت: طبق اطلاعات به دست آمده، سیستم مدیریت در غزه عمدتاً به مقامات محلی و افرادی که با حماس در ارتباط نیستند سپرده خواهد شد. درواقع علی‌رغم گذشت ۱۶ سال از خارج شدن کنترل نوار غزه از دست تشکیلات خودگردان فلسطین، اما طرف‌هایی در نوار غزه وجود دارند که همچنان حقوق خود را از محمود عباس، رئیس این تشکیلات دریافت می‌کنند.

بن یشای درباره جزئیات بیشتر این طرح اعلام کرد: کشورهای عربی برای تثبیت اوضاع انسانی پول مورد نیاز را به غزه تزریق خواهند کرد و در مرحله اول ارتش اسرائیل و سرویس اطلاعات داخلی اسرائیل (شاباک) روند کنترل امنیتی را در نوار غزه ادامه می‌دهند، اما اسرائیل قصد کنترل این باریکه را ندارد. پس از اطمینان از امنیت ساکنان جنوب (جنوب سرزمین‌های اشغالی) و جلوگیری از حملات موشکی، غزه را در اسرع وقت ترک خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: این ایده یک یا دو مرحله دیگر برای حل و فصل مشکل غزه برای اسرائیل خواهد داشت که عملی کردن آن چند ماه ادامه خواهد یافت. در این مرحله تشکیلات خودگردان کنترل مدنی بر نوار غزه را بر عهده خواهد گرفت و در عین حال شاباک و ارتش اسرائیل آزادی کار در زمینه‌های اطلاعاتی و عملیات را خواهد داشت؛ درست مانند وضعیتی که بر منطقه مبن در کرانه باختری حاکم است. سپس آمریکایی‌ها پیشنهاد خواهند کرد که در این مرحله یک قدرت بین‌المللی غیر از خود آمریکا در نوار غزه مستقر شود.

طبق طرح مذکور، مناطقی امن در جهات مختلف نوار غزه وجود خواهد داشت که فلسطینی‌ها می‌توانند برای کارهای کشاورزی در این مناطق حاضر شوند اما قادر به گذراندن مدت طولانی در این مناطق نخواهند بود و همچنین اجازه حمل اسلحه یا ایجاد مراکز ایست بازرسی را نخواهند داشت.

بن یشای در ادامه این گزارش آورده است: طبق خواسته آمریکا، آخرین مرحله مذاکرات سیاسی میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین است و این مذاکرات شاید در چارچوب یک کنفرانس بین‌المللی انجام شود. طبق گفته دولت آمریکا، هدف از این مذاکرات رسیدن به یک راه‌حل است که منجر به راه‌حل دو دولتی با یک گذرگاه میان کرانه باختری و نوار غزه خواهد شد.

311311