شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#مجلس#نماینده مجلس

پیشنهاد ویژه نماینده مجلس برای گفتگو با طالبان برای حل مشکل مهاجران افغان در ایران

پیشنهاد ویژه نماینده مجلس برای گفتگو با طالبان برای حل مشکل مهاجران افغان در ایران

ایلنا نوشت: یک نماینده مجلس گفت: سفر هیات طالبان به عنوان حکومت مستقر در افغانستان به ایران می‌تواند فرصت ارزشمندی برای شنیدن دیدگاه‌های یکدیگر باشد.

جلیل رحیمی جهان آبادی درباره سفر هیأتی از طالبان به کشورمان گفت: کشور افغانستان دارایی مرز طولانی و تاریخ بسیار طولانی‌تر و اشتراکات زیادی با کشورمان است. ما درحال حاضر پذیرایی میلیون‌ها مهاجر افعانستانی هستیم که به صورت مجاز و غیرمجاز در ایران حضور دارند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به این‌که ما مسائل مرزی با افغانستان داریم، عنوان کرد: با تبادلات مرزی ما با افغانستان مرز تجاری دوغارون، مرز میلک و سایر نقاط ارتباطی مرزی تامین می‌شود. ما تعاملات اقتصادی با این کشور داریم و شرکت‌های ما در بعضی از زمینه‌ها فعال و رو به گسترش است.

رضایی کوچی: گیر طرح شفافیت در مجلس نیست /جهان آبادی: انداختن توپ در زمین مجلس، بی مرامی است

۱۵ میلیون مهاجر افغان در ایران حضور دارند یا خبرسازی است؟

حقانی: اخراج مهاجران افغان کار مناسبی نیست/ خلاف اسلام و قوانین بین‌المللی است

وی با بیان این‌که سفر هیات طالبان به عنوان حکومت مستقر در افغانستان به نظر من می‌تواند فرصت ارزشمندی برای شنیدن دیدگاه‌های یکدیگر باشد، اظهار داشت: به هرحال ما دیدگاه‌هایی نسبت به حضور مهاجرین افغانستانی، حقابه‌ها و بعضی از اختلاف‌نظرهای مرزی و همچنین پیرامون افرایش تعاملات مرزی و گمرکات داریم و این سفر می‌تواند فوق‌العاده موثر و راهگشا باشد.

رحیمی جهان‌آبادی افزود: از اقدام شایسته‌ آقای کاظمی‌قمی در دعوت از این هیات تشکر می‌کنم زیرا ما دغدغه‌های زیادی در رابطه با افغانستان داریم.

وی یادآور شد: علیرغم این‌که یکی از دغدغه‌ حضور آمریکا در افغانستان بود که رفع شد، در حال حاضر بحث تشکیل دولت فراگیر و مشارکت همه گروه‌ها، اقوام و مذاهب برای ما دارای اهمیت است تا چالش‌ها در افغانستان کم شود، صلح و ثبات به وجود بیاید و یک زیست شرافت‌مندانه فراهم شود که مهاجرین این کشور به کشورشان بازگردند و باعث توسعه و گسترش آن شوند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: ما قصد دخالت در امور افغانستان را نداریم و الان که صحبت می‌کنیم به عنوان یک کشور همسایه و پیشنهاد است، اما هر میزان دولت فراگیرتری تشکیل دهند و قومیت و مذاهب مختلفی در این دولت بگنجانند و شرایط بازگشت را برای سرمایه‌داران، نخبگان و افراد مختلف فراهم کنند به نفع خودشان است که جمعیتی که در کشورهای مختلف آواره و پراکنده هستند، بازگردند و در خدمت توسعه و پیشرفت افغانستان باشند.

وی افزود: یکسری دغدغه هم ما خودمان در خصوص ترددهای مرزی، آشنایی مرزبانان با حدود مرزی، تنش‌هایی که ایجاد می‌کنند، بحث حقابه هیرمند، آب هریرود و سد دوستی و آبی که به این سد می‌ریزد داریم و شاید یکی از جدیدترین موضوعاتی که می‌خواهیم صحبت کنیم بحث تبادلات تجاری و منطقه آزاد تجاری در استان خراسان است، زیرا این استان متصل به منطقه غربی افعانستان و هرات و منطقه آزاد دوغارون که در مجلس تصویب شد، است و ایران قصد دارد سرمایه‌گذاری وسیعی آنجا انجام دهد هم کالا به افعانستان صادر شود و هم کالاهای اگر افغانستان دارد در این منطقه آزاد برای صادرات آماده و به جهان صادر شود که به نظر من این نکات مهم است.

این‌ نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این سفر می‌تواند فوق‌العاده ارزشمند باشد اما اینکه توقع شود تمام مشکلات منطقه و حقابه با یک سفر حل شود قدر مسلم نه ما چنین توقعی داریم و نه طرف طالب و این غیر واقع‌بینانه است؛ زیرا دولت‌ها در طول تاریخ قراردادهایی می‌بندند که در زمان ممکن است مشکلاتی پیدا کند و نیاز به صبر و رایزنی دارد چیزی که مهم است سطح روابط و نحوه تعاملات ما با طالبان است که مطلوب و خوب است و باید تلاش کنیم همین روابط خوب را حفظ کرده و گسترش دهیم و برای رفع دغدغه‌ها تلاش کنیم.

وی در خصوص اینکه آیا کمیسیون امنیت ملی دیداری با هیات طالبان داشته گفت: کمیسیون امنیت ملی چنین برنامه‌ای ندارد اگر از طرف دولت و یا آقای کاظمی قمی قصدی برای این مورد وجود داشته قطع به یقین در کمیسیون بررسی می‌شود و استقبال می‌کنیم.

27218