شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تهران#دولت#شورای شهر#واحد مسکونی

خانه‌های پیش ساخته ارزان چینی به ایران می‌آید؟

ایلنا: «سید جعفر تشکری هاشمی»، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال مشارکت شرکت‌های چین در پروژه‌های مسکن‌سازی انبوه در پایتخت یا شهرهای دیگر کشور، توضیح داد: در سفر اخیر تیم مدیریت شهری تهران به کشور چین، از پروژه‌ای در حال اجرا توسط یکی از شرکت‌های بزرگ چینی بازدید کردیم که در آن، واحدهای مسکونی انبوه به صورت پیش‌ساخته در دست احداث بودند. در این بازدید، پیشنهادی مطرح شد مبنی بر این که با توجه به تعهد دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، می‌توانیم برای اجرای پروژه‌های مسکن‌سازی انبوه، از تجربه‌ها و مشورت‌های شرکت‌های چینی در زمینه تولید مسکن‌های پیش‌ساخته در شهرهای مختلف ایران استفاده کنیم.

وی افزود: یکی از محاسن مهم تولید مسکن‌های پیش‌ساخته این است که با این روش می‌توان یک برج چند ده طبقه را در بازه زمانی سه تا چهار ماه احداث کرد و نتیجه آن هم بنا شدن ساختمان‌هایی ایمن و مقاوم در برابر زلزله و حریق خواهد بود. البته برخی شرکت‌های مهندسی ایرانی هم پروژه‌های مشابهی را در کشور دنبال کرده‌اند، ولی به نظر می‌رسد با توجه به فناوری‌های روزی که شرکت‌های چینی در این زمینه در اختیار دارند، خوب است که از تجربه‌ها و الگوهای چینی‌ها نیز برای ساخت مسکن‌های انبوه پیش‌ساخته استفاده کنیم و حتی این پیشنهاد مطرح شده است که تفاهمنامه‌ای برای انتقال دانش و فناوری از شرکت‌های چینی به شرکت‌های ایرانی بین مقامات ارشد دو کشور منعقد شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ما برای تولید مسکن‌های انبوه پیش‌ساخته نیازی به واردات مصالح ساختمانی از چین یا هیچ کشور دیگری نداریم و خوشبختانه ایران یکی از صادرکنندگان مهم مواد معدنی و مصالح اولیه تولید ساختمان محسوب می‌شود. در طرح احداث مسکن‌های پیش‌ساخته نیز صرفا پیشنهاد شده است که از الگوها و تجربه‌های چینی‌ها استفاده شود و می‌توانیم با ایجاد تعامل بین شرکت‌های داخلی و چینی، از طراحی‌های چینی‌ها در طرح‌های مسکن‌سازی انبوه در کشورمان نیز بهره‌مند شویم.

مسکن‌های پیش‌ساخته ارزان، سریع و ایمن هستند

تشکری هاشمی همچنین بر لزوم استفاده از شیوه‌های نوین معماری در ساخت واحدهای مسکونی در ایران تاکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد ما باید معماری سنتی که کُند و سنگین محسوب می‌شود و تا حدودی از ایمنی پایینی برخوردار است را رفته‌رفته کنار بگذاریم و به سمت احداث ساختمان‌هایی برویم که از سطح ایمنی بالایی در برابر زلزله، حریق یا دیگر خطرات احتمالی برخوردار باشند و سرعت تولید آنها نیز بالاتر باشد. در این میان با توجه به این که در احداث واحدهای پیش‌ساخته از مصالح سبک استفاده می‌شود، این واحدها هم از ایمنی قابل قبولی برخوردار هستند و هم سرعت تولید آنها بالاست و هم قیمت تمام‌شده ساخت چنین واحدهایی نسبت به تولید مسکن با روش‌های سنتی پایین‌تر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبیعتا با توجه به وضعیت کنونی مسکن در کشورمان، دولت باید به‌دنبال تولید ساختمان‌های ارزان، سریع و ایمن باشد که مسکن‌های پیش‌ساخته از تمام این ویژگی‌ها برخوردار هستند؛ بنابراین بهتر است از تجربه‌های جهانی از جمله الگوهای موجود در کشور چین در این زمینه استفاده کنیم. البته شرکت‌های ایرانی نیز اقداماتی را در حوزه تولید مسکن‌های پیش‌ساخته انجام داده‌اند، اما اگر ظرفیت‌های داخلی با ظرفیت‌های خارجی در این زمینه به اشتراک گذاشته شود، قطعا شاهد کسب تجربه مطلوبی در این خصوص خواهیم بود.

توان و دانش لازم برای تولید مسکن‌های پیش‌ساخته در ایران وجود دارد

تشکری هاشمی با بیان این که برای احداث مسکن‌های پیش‌ساخته، ابتدا قطعاتی در کارخانه تولید می‌شوند و سپس این قطعات به صورت ماژولار روی یکدیگر قرار می‌گیرند، عنوان کرد: پس از این که قطعات پیش‌ساخته در محل احداث واحدهای مسکونی به یکدیگر متصل می‌شوند، عملیات مستحکم‌سازی انجام می‌شود و نتیجه اجرای این پروژه‌ها نیز احداث تعداد زیادی واحد مسکونی در بازه زمانی کوتاه است. خوشبختانه هم مواد اولیه، هم توان فنی و هم دانش مهندسی لازم برای تولید قطعات مربوطه و احداث مسکن‌های پیش‌ساخته در ایران وجود دارد و در صورت انعقاد تفاهمنامه با شرکت‌های چینی، صرفا از تجربه‌ها و مشورت‌های این شرکت‌ها در این‌گونه پروژه بهره‌مند خواهیم شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که تولید مسکن‌های انبوه پیش‌ساخته می‌تواند به احیای بافت‌های فرسوده پایتخت نیز کمک کند، اظهارکرد: در هر کجایی که نیاز به تولید انبوه واحدهای مسکونی در راستای نوسازی بافت‌های شهری یا رفع تقاضای موجود در بازار مسکن وجود داشته باشد، می‌توان از روش احداث واحدهای پیش‌ساخته استفاده کرد؛ فرقی هم نمی‌کند که چنین پروژه‌هایی در تهران اجرا شود یا دیگر شهرها و قابلیت اجرای طرح تولید مسکن‌های پیش‌ساخته در بسیاری از نقاط کشورمان وجود دارد.