شهر خبر

نخست وزیر عراق در تهران

نخست وزیر عراق در تهران

ایران نوانس نوشت: «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، سفر منطقه‌ای خود درباره فلسطین را، از سفر به ایران آغاز کرد.

 این سفر به فاصله کمتر از یک روز پس از سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا به بغداد و دیدار و رایزنی با السودانی انجام می شود.

شاید بتوان گفت ارتباط معناداری بین دو سفر وجود دارد.

وزیرخارجه امریکا همزمان با حضور در بغداد، در اظهاراتی از گروه‌های مقاومت عراقی درخواست کرد، به حملات خود علیه منافع آمریکا در عراق پایان دهند. 

مقاومت اسلامی عراق از روزهای گذشته به دلیل تداوم تجاوزهای اسرائیل به نوار غزه، جبهه جدیدی علیه اسرائیل گشوده و منافع آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار می دهد.

بلینکن مدعی شد ما خواهان هیچ گونه رویارویی با ایران نیستیم اما همه اقدامات را برای محافظت از نیروها و شهروندان خود انجام خواهیم داد.

ایالات متحده در حالی که تمام حمایت سیاسی، نظامی و اطلاعاتی و امنیتی خود را متمرکز بر تقویت اسرائیل کرده است، در رایزنی‌های جانبی تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که دیگر کشورها و گروه های نظامی منطقه از  ورود به جنگ غزه خودداری می کنند.

 به نظر می رسد نخست وزیر عراق نیز حامل پیامی از سوی آمریکا به ایران در رابطه با جنگ غزه باشد. می توان چند گمانه را در اینباره مطرح کرد، این پیام توام با پیشنهاد و هشدار باشد.

پیشتر وزیر خارجه ایران تایید کرده است آمریکایی ها تاکنون در چند مرحله به ایران پیام هایی ارسال کرده و خواستار خویشتنداری ایران در حمایت از مقاومت فلسطین شده اند.

علاوه بر این، نخست وزیر عراق دیدگاه‌های بغداد در خصوص تحولات اخیر در منطقه را ارائه خواهد کرد.

311311