شهر خبر

ناصرالدین شاه در فرنگ؛ مات مات به دختر سفید بسیار خوشگلی نگاه می کردم که مردم فهمیدند و خندیدند /به قدر بیست هزار خوشگل امروز دیدم

ناصرالدین شاه در فرنگ؛ مات مات به دختر سفید بسیار خوشگلی نگاه می کردم که مردم فهمیدند و خندیدند /به قدر بیست هزار خوشگل امروز دیدم

فرادید بخشی از خاطرات ناصرالدین شاه مربوط به روز یکشنبه سوم شهریور سال ۱۲۶۸ شمسی را منتشر کرده است.

در خاطرات ناصرالدین شاه که مربوط به زمانی است که در بازگشت از سفر فرنگ در شهر وین اتریش به سر می‌برده، آمده است؛

. . . از دو طرف جمعیت زن و مرد ایستاده بودند اما همه آرام و خوب، زن‌های خوشگل، دخترهای خوشگل زیاد از اندازه، همه نوع و همه جور . . . به قدری خوشگل در این راه دیدیم و زیاد بود که آدم سفیه می‌شد، نه تنها از منزل تا گار [ایستگاه قطار] بود، از گار تا سر کوه هم دو طرفه زن‌های خوشگل ایستاده بودند، به قدر بیست هزار خوشگل امروز دیدیم . . .

زن سفیدپوش در خاطرات ناصرالدین شاه کیست؟ /پادشاه آلمان جنّی است!

از گار تا مهمانخانه هم یک مسافتی است، اینجا چهار دختر خیلی خوشگل دیدیم . . . اینها را منتخب کرده بودند و به دست هر یک گلی داده بودند، یکی یکی گلها را آوردند دادند به من . . . آن دختر خیلی خوشگل و مقبول‌تر از همه که موهایش مثل گلابتون ریخته، دختر سفید بسیار خوشگلی بود، وقتی دسته گل را به من داد من همینطور مات صورت این دختر شده نتوانستم راه بروم. ایستادم و مات مات این دختر را نگاه می‌کردم که مردم ملتفت شده بی‌اختیار خندیدند به طوری که من خودم هم خندیدم . . .

خلاصه سرازیر پیاده از این راه که اطرافش جنگل است می‌رویم برای هتل و نهایت افسوس را دارم که از پهلوی این دختر دور می‌شوم . . . خیلی خفیف [آهسته] می‌رفتیم که دختر به این خوبی که گل آورده بود و دستمان به او نرسید . . .

۲۷۲۲۰