شهر خبر

تامین حقابه ایران، باید به طور ویژه مورد توجه دولت سرپرستی‌ افغانستان قرار گیرد

تامین حقابه ایران، باید به طور ویژه مورد توجه دولت سرپرستی‌ افغانستان قرار گیرد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با آقای "ملاعبدالغنی برادر"، معاون نخست وزیر دولت سرپرستی‌ افغانستان در امور اقتصادی که در رأس یک هیأت عالی اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرآنلاین، حسین امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به جایگاه مهم افغانستان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و با اظهار خرسندی نسبت به خروج اشغالگران آمریکایی از خاک این کشور که طی سالیان طولانی مصائب بزرگی برای ملت افغانستان رقم زده‌اند، گفت: استقلال و توسعه افغانستان، آسایش و رفاه مردم و ثبات و امنیت این کشور برای جمهوری اسلامی بسیار حائز اهمیت است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران مصمم است در سایه مناسبات همسایگی به عبور افغانستان از شرایط کنونی کمک‌ کند.

امیرعبداللهیان با اشاره به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه و کرانه غربی تحت حمایت تمام عیار آمریکا گفت: مواضع افغانستان درخصوص فلسطین و تحولات جاری غزه مورد توجه است و ملت فلسطین از کشورهای اسلامی انتظار دارند که بطور مؤثر از آنها در مقابل جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی حمایت نمایند.

حسین امیرعبداللهیان توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور ایران و افغانستان را در راستای منافع مشترک مهم و حائز اهمیت دانست و با توجه به مسئولیت معاون نخست‌وزیر افغانستان در حوزه اقتصادی و نیز وزرای اقتصادی همراه ایشان، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط اقتصادی، تجاری، صنعت و فناوری‌های جدید تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به جمعیت چندمیلیونی مهاجران افغانستانی که تحت شرایط خاص افغانستان به ایران آمده‌اند، گفت: جمهوری اسلامی ایران در حُسن میزبانی از برادران و خواهران افغانستانی تلاش‌های زیادی انجام داده است، مع‌هذا با توجه به‌ ابعاد مختلف مسائل، موضوعات و مشکلات مرتبط با مهاجرین، ضروری است با همکاری مشترک، موضوع مهاجرت و مسائل و مشکلات مرتبط با مهاجرین تدبیر و مدیریت گردد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، همچنین موضوع آب و تأمین حقابه جمهوری اسلامی ایران را حائز اهمیت بسیار دانست و تاکید کرد: حساسیت موضوع آب و تأثیر مستقیمی که بر محیط‌زیست، زندگی و معیشت مردم دارد، ایجاب می‌کند که تامین حقابه ایران بطور ویژه مورد توجه دولت سرپرستی‌ افغانستان قرار گیرد.

310310