شهر خبر

درآمد تاکسی اینترنتی در این مناطق از پزشکان بیشتر است

شفقنا: رضا آریان پور در رابطه با خروج پزشکان از کشور، اظهار کرد: یکی از معضلاتی که جامعه ما با آن مواجه است، خروج پزشکان از بخش دولتی به خصوصی و از آن مهم‌تر مهاجرت پزشکان به خارج از کشور است؛ پزشکان جزو سرمایه‌های کشور هستند که از بیت المال برای تربیت آنها هزینه شده است اما زمانی که پزشک فارغ التحصیل می‌شود، متاسفانه وزارت بهداشت و دستگاه‌های دولتی انگیزه لازم را برای اینکه فرد بتواند در بیمارستان‌های دولتی خصوصا در مناطق محروم و دور افتاده خدمت کند، ایجاد نمی‌کنند.

وی ادامه داد: ما با معضل دیگری هم مواجه هستیم که کشورهای همسایه علاقمند هستند که پزشکان آماده ما را به خدمت بگیرند و به جای اینکه خودشان پزشک تربیت و برای آنها هزینه کنند، برایشان راحت تر است که پزشک و پرستاری ایران را جذب کنند.

آقای آریان پور مسائل مالی را یکی از انگیزه پزشکان برای مهاجرت و یا خروج از مراکز دولتی عنوان کرد و گفت: متوسط دریافتی پزشکان خانواده که برای جمعیت ۲ یا ۳ هزار نفری در مناطق محروم خدمت می‌کنند، حدود ۲۰ میلیون تومان است که معادل متوسط دریافتی کارمندان است؛ بنابراین همین افراد اگر با اسنپ کار کنند، ۲ برابر این مبلغ، درآمد خواهند داشت؛ درحالی که پزشکان در کنار جایگاه و تقدسی که برخوردار هستند، مسوولیت‌های سنگینی هم دارند و اگر برای بیمار در مسیر بهبودی اتفاقی بیفتد، پزشک باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: معضل دیگر ما، پزشکان متخصص و فوق تخصص‌های ما هستند که در بیمارستان‌های دولتی با تعرفه‌های بسیار پایین کار می‌کنند و از سوی دیگر کارانه پزشکان بعضا تا حدود ۶ ماه تا ۱ سال به تاخیر می‌افتاد در حالی که ما با تورم شدیدی هم مواجه هستیم. بنابراین همین پزشکان اگر احساس کنند در بخش خصوصی شرایط بهتری دارند، به آنجا می‌رود و بخش خصوصی هم راحت این متخصصین را می‌پذیرد و مردم مجبور هستند به همین پزشکان در بخش خصوصی و با هزینه چندین برابری مراجعه کنند.

آقای آریان پور نماینده مردم کلاله و مینودشت با اشاره به وضعیت بیمه‌ها و بودجه وزارت بهداشت، گفت: یکی از بحث‌های کارانه، کمبود منابع در اختیار بیمه‌ها و وزارت بهداشت هست و بیمه‌ها و وزارت بهداشت، بودجه به اندازه کافی در اختیار ندارند و ما در این چند سال مرتب در مجلس به این مسئله پرداختیم و در حوزه کارانه اقداماتی انجام دادیم و در کمیسیون تلفیق مصوب شد تا پزشکانی که تمام وقت جغرافیایی هستند یعنی در سیستم دولتی کار می‌کنند و در بیرون مطبی ندارند، مالیاتی از کارانه آنها اخذ نشود در حالی که پیشتر از کارانه پزشکان ۳۵ درصد مالیات دریافت می‌شد؛ اما متاسفانه همین مصوبه بعد از گذشت چند ماه از سال، تازه به بیمارستان‌ها ابلاغ شده است. البته با وجود تصمیم مجلس، اما کارانه را معاف از مالیات اعلام نکردند بلکه ۳۵ درصد مالیات را به ۱۰ درصد کاهش دادند.

وی خاطرنشان کرد: ما برای مناطق محروم هم مصوب کردیم که کارانه ها، سقف نداشته باشد؛ قبلا اگر پزشکی در مناطق محروم کار می‌کرد، سقفی را برای دریافتی او مشخص می‌کردند و اگر پزشکی بیش از سقف کار می‌کرد، اضافه پول را به او نمی‌دادند اما ما این سقف را برداشتیم که قدم مثبتی است. اما نیاز است که نه تنها اعضای کمیسیون بهداشت بلکه همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی ما را همراهی کنند تا بتوانیم در قانون بودجه سالانه، بودجه وزارت بهداشت را افزایش دهیم تا این کارانه‌ها را به سر موقع پرداخت کنند تا مشکلی از این جهت به وجود نیاید.