شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تهران#شورای شهر

اتوبوس‌های چینی هم به ایران می‌آیند / تغییرات چینی الگوی تهران؟

آمادگی شرکت چینی برای تولید اتوبوس‌های ۱۸ متری و ۲۴ متری

تشکری هاشمی با اشاره به بازدیدش به همراه شهردار تهران و هیات همراه از شرکت تولیدکننده اتوبوس‌های برقی با تاکید بر اینکه این اتوبوس‌ها با یک‌بار شارژ می‌توانند ۴۰۰ کیلومتر تردد داشته باشند و تا هشت سال هم گارانتی داشتند، گفت: این در حالیست که شاید اتوبوس‌های داخلی ما هشت سال هم قدمت فعالیت نداشته باشند و قیمت این اتوبوس‌ها یک دوم برابر اتوبوس‌های تولید داخلی است. به گونه‌ای که اتوبوس‌های دیزلی را هشت میلیارد تومان می‌خریم در حالیکه اتوبوس‌های برقی را با ۱۰ میلیارد تومان می‌توان خریداری کرد و این در حالیست که شرکت سازنده چینی بزرگترین کارخانه تولیدکننده اتوبوس دنیاست و اتوبوس‌های مختلفی تولید می‌کند و آمادگی همکاری با ایران را داشت تا بتواند اتوبوس‌های ۱۸ متری و ۲۴ متری تولید کند.

وی با اشاره به اینکه در سفر ۱۰ روزه به چین قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن به ۷۹۱ دستگاه ارتقاء یافت، گفت: برخی مصاحبه کردند که چرا تولید واگن داخلی‌سازی نمی‌شود؟ باید پاسخ دهم که به جز هشت واگن مابقی واگن‌ها در ایران تولید می‌شود و به غیر از شرکت واگن‌سازی تهران، هیچ شرکت دیگری تولیدکننده واگن متروی شهری نیست و طبق توافقات، ۵۵ درصد تولید واگن‌های مترو با توان مهندسین ایرانی انجام خواهد شد، یعنی قطعات در ایران تولید می‌شود و بعد از آن روی قطار مونتاژ می‌شود و حتی در نشست‌ها مقرر شد نخستین سری قطارها بجای ۲۳ ماه ۱۲ ماه دیگر به‌دست ما برسد که این مهم با پیگیری معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران حاصل شد.

انتقال فناوری ساخت بوژی به ایران

وی با اشاره به اینکه با انتقال فناوری ساخت بوژی به ایران کشورمان به یکی از تولیدکنندگان بوژی تبدیل می‌شود، اظهار کرد: اما تولید چرخ در ایران مقرون به صرفه نیست؛ چرا که ما سالانه ۲۰۰۰ چرخ مصرف می‌کنیم و به دلیل اقتصادی نبودن این چرخ‌ها در داخل کشور تولید نمی‌شوند.