شهر خبر

قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران راه‌اندازی می‌شد

ایرنا: افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی: در اجلاس وزرای اکو که ۳ روز پیش برگزار شد تفاهمنامه کریدور چند وجهی ترانزیت از چین به اروپا توسط کشورهای ترکیه ترکمنستان ازبکستان و ایران امضا شد.

حجم زیادی از صادرات چین به اروپا از طریق ریل انجام می‌شود؛ در این کریدور چند وجهی مرزهای اینچه برون و سرخس میان ایران و ترکمنستان و بازرگان و رازی بین ایران و ترکیه بیشترین سهم را خواهند داشت.

در ۷ ماهه ۱۴۰۲ میزان ترانزیت از خاک کشورمان ۹ میلیون تن بود که ۲۲ درصد در مقایسه با ۷ ماهه سال قبل رشد داشته است؛ باید سهم قابل توجهی از کالاهای ترانزیتی چین به اروپا را به کریدورهای کشورمان اختصاص یابد.

چین از مسیر قزاقستان و ترکمنستان به ایران متصل است. شبکه ریلی بین ازبکستان و قرقیزستان در دست احداث است. این مسیر می‌تواند مسیر دیگری را از طریق ترکمنستان به ایران کوتاهتر کند و نشان می‌دهد ایران و چین می‌توانند اهداف خوبی در ترانزیت داشته باشند.

۲ پروژه مهم مورد نظر ما برای سرمایه‌گذاری چینی‌ها یکی قطار سریع السیر تهران-مشهد است که تفاهم اولیه بین ایران با شرکت‌های چینی انجام شده است. همچنین احداث قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان هم با سرمایه‌گذاری چینی‌ها انجام خواهد شد.