شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#بخش خصوصی

دولت از بخش خصوصی کمک خواست؟

 اطلاعات: شورای اقتصاد در نشست اخیر خود مصوبه ساخت ۳ هزار مگاوات نیروگاه بادی در نقاط مختلف ایران را تایید و زمینه سرمایه گذاری در این حوزه را فراهم کرد.

محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) با اعلام این مطلب گفت: تمامی داوطلبان بزودی پس از ابلاغ این مصوبه توسط وزارت نیرو می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه‌های بادی اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه پس از ابلاغ مصوبه به وزارت نیرو فراخوان عمومی اعلام می‌شود و حدود یک ماه صرف شناسایی و ارزیابی توانمندی‌های سرمایه‌گذاران خواهد شد، گفت: بررسی مدل  های ساخت نیروگاه‌های بادی در کنار اهتمام جدید کشور به ساخت نیروگاه‌های خورشیدی از حدود یک سال و نیم گذشته در جلسات مختلف دولت بررسی شد و سرانجام در نشست هفته قبل شورای اقتصاد به تصویب رسید.

کمانی ادامه داد: مبنای این مصوبه جدید ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است که بر اساس آن برق تولید شده توسط نیروگاه‌های بادی با نرخ ۹.۵ سنت ظرف مدت چهار سال و نیم توسط وزارت نیرو خریداری می‌شود و پس از آن صاحبان نیروگاه‌ها می‌توانند برق خود را در تابلو سبز بورس انرژی بفروشند.

وی در خصوص مکان احداث این ۳ هزار مگاوات نیروگاه گفت: بیش از ۴۰ هزار مگاوات پهنه برای این طرح شناسایی شده است که در مرحله اول، مناقصات برای ۴ پهنه خراسان‌های رضوی و جنوبی، سیستان و بلوچستان و درمحدوده‌ای بین استان‌های گیلان و قزوین و زنجان که در گذشته نیروگاه‌های بادی در آن احداث شده است، برگزار می‌شود و در مرحله بعدی در ده استان دیگر از جمله استان‌های کرمان و سمنان که ارزیابی‌های لازم انجام شده است، مناقصه برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در خصوص زمان وارد مدار شدن این ۳ هزار مگاوات نیروگاه گفت: از آنجایی که احداث نیروگاه‌های بادی از نیروگاه‌های خورشیدی زمان بیشتری لازم دارد، پیش‌بینی می‌کنیم در یک دوره ۵ ساله این ۳ هزار مگاوات وارد مدار شود.

لازم به ذکر است: درحال‌حاضر در کشور حدود ۴۵۰ مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های بادی کشور است.

جعفر محمدنژاد مدیرکل دفتر توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق هم گفت: بهره‌گیری از انرژی تجدیدپذیر مسیر ناگزیر این کشور است و هیچ راهکاری برای جلوگیری از کمبود برق جز توسعه این بخش نداریم.

وی گفت: بر اساس پیش  بینی‌ها سال آینده میزان تقاضای مصرف برق هفت درصد افزایش می‌یابد؛ این درحالیست که امسال مصرف برق کشور در زمان اوج (پیک) برای نخستین بار به ۷۳ هزار و ۴۶۵ مگاوات رسید.

از سوی دیگر مصطفی رجبی مشهدی معاون وزیر نیرو و سخنگوی صنعت برق از ورود بخش صنعت به حوزه تجدیدپذیرها خبر داد و گفت: طبق آخرین آیین نامه فرآیند صدور مجوزهای لازم برای احداث این نیروگاه‌ها توسط صنایع انرژی بر کشور تسریع شده و صنایع کشور می‌توانند با سرعت بیشتری نسبت به تکمیل نیروگاه‌های خود اقدام کنند.

وی با اشاره به لزوم توسعه تجدیدپذیرها با توجه به ناترازی صنعت برق اظهارکرد: آیین نامه اجرایی ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق در خصوص احداث نیروگاه توسط صنایع انرژی بر کشور به تصویب هیات دولت رسید.

به گفته رجبی مشهدی، بر اساس ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق کشور، آیین نامه صنایع انرژی بر که شامل صنایع بزرگ فلزی، معدنی، پتروپالایشی و شیمیایی هستند موظف به احداث حداقل ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تا پایان سال ۱۴۰۴ هستند.

وی با بیان اینکه در تابستان امسال ۶۷۵ مگاوات از ظرفیت این نیروگاه‌ها وارد مدار شد و انتظار می‌رود که تا سال آینده این مقدار به ۱۷۱۲ مگاوات افزایش یابد، گفت: بر اساس آیین نامه اجرایی ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق که هفته قبل به تصویب هیات وزیران رسید، وظایف مشخصی برای تسهیل صدور مجوزهای لازم اعم از مجوز محیط زیست، تخصیص سوخت و تخصیص آب و اتصال به شبکه، توسط نهادهای مربوطه مشخص شده که امید است با انجام به موقع این وظایف، نیروگاه‌های صنایع در اسرع وقت به شبکه سراسری برق کشور متصل شوند و در نتیجه مصرف برق آنها از روی شبکه سراسری برق برداشته خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه مصوبه دیگری هم برای تامین منابع خرید برق تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر به تصویب رسید تا از محل صرفه‌جویی همین نیروگاه‌ها منابعی در اختیار آنها قرار بگیرد، گفت: با تصویب آیین‌نامه اجرایی توسعه صنعت برق شرایطی را برای صنایع بزرگ و انرژی‌بر فراهم کردیم تا در احداث نیروگاه‌های حرارتی مشارکت داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مشوق‌ها و توجیه اقتصادی لازم برای ساخت این نیروگاه‌ها پیش‌بینی شده است، اظهارکرد: این صنایع موظف شدند تا ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و تجدیدپذیر ایجاد کنند.

به گفته رجبی مشهدی، با اجرای این طرح نه تنها به شبکه سراسری برق کشور کمک خواهد شد، بلکه صنایع هم برق مطمئن برای تولید خواهند داشت و اتفاقات خوبی در حوزه تجدیدپذیرها رقم می‌خورد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ایران در حوزه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: توسعه تجدیدپذیرها در ایران نیازمند سرمایه بود که با ورود بخش صنعت به این حوزه می‌توان به توسعه انرژی پاک امیدوار بود.

ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیرهم اینک به یک‌هزار و ۱۰۱ مگاوات رسیده‌است که می‌تواند سالانه با تولید ۲۱۵۴‌میلیون کیلووات‌ساعت برق، بخشی از ناتزاری مصرف برق را خصوصا در زمان‌ اوج کاهش دهد.

شورای عالی انرژی ۱۰ روز قبل در نشست اخیر خود احداث ۳۰‌هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در ۵ سال آینده را تصویب کرد و صندوق توسعه‌ملی هم ۵ میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر اختصاص داد. این تسهیلات برای ساخت ۱۰‌هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر اختصاص یافته و در گام نخست چهارهزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با این تسهیلات ساخته خواهد شد.

این ظرفیت تولید می‌تواند سالانه از مصرف بالغ بر ۶۸۵‌میلیون مترمکعب معادل گاز طبیعی و انتشار یک‌میلیون و ۶۶۴‌هزار و ۵۷۸‌تن آلاینده‌های زیست‌محیطی جلوگیری کرده و باعث صرفه‌جویی ۵۳۱‌هزار مترمکعب آب در فرآیند تولید برق می‌شود.