شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#غزه#فلسطین#مذاکره

تاکید بر توقف درگیری‌ها در غزه محور نشست سازمان کشورهای ترک

تاکید بر توقف درگیری‌ها در غزه محور نشست سازمان کشورهای ترک

ایرنا نوشت: سازمان کشورهای ترک در نشست اخیر خود ضمن محکوم کردن ادامه تنش‌ها و درگیری‌ها در غزه خواهان مذاکره برای حل مشکلات دو طرف و همچنین تشکیل کشور فلسطین بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل شدند.

به گزارش روز شنبه به نقل از خبرگزاری فرغانه ازبکستان رئیس جمهوری قزاقستان در این نشست که اواخر هفته گذشته در سمرقند برگزار شد با اعلام اینکه این کشور کمک‌های بشردوستانه به ارزش یک میلیون دلار به فلسطین ارسال خواهد کرد، گفت: امروز غیرنظامیان در نوار غزه به ویژه کودکان و افراد مسن قربانی جنگ شده اند، وظیفه اصلی اطمینان از ایمنی آنها است و در این راستا تصمیم گرفتم کمک های بشردوستانه را به مبلغ یک میلیون دلار به مردم فلسطین ارائه کنم.

او گفت: در حال حاضر شرایط سختی در اطراف ما وجود دارد. در شمال، درگیری بین روسیه و اوکراین، در خاورمیانه بین اسرائیل و فلسطین تنش شدید و بی ثباتی در افغانستان ادامه دارد. مشکل مهاجرت غیرقانونی در غرب بدتر می شود.

میرضیایف اظهار داشت: حل مشکلات از طریق خشونت کاملا غیر قابل قبول است و قزاقستان به شدت چنین روش هایی را محکوم می کند.



وی با بیان اینکه تشدید خشونت می تواند منجر به عواقب جدی شود، گفت: در این راستا، ما خواهان حل و فصل درگیری ها تنها از طریق مذاکرات صلح آمیز و گفتگوی دیپلماتیک هستیم. برای ما حفظ تمامیت ارضی همه کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آنها اولویت اصلی است.

توکایف تاکید کرد: اجرای دقیق قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و رعایت قوانین بین المللی مهم است.

رئیس جمهور ازبکستان نیز سخنرانی خود در سازمان کشورهای ترک را به موضوع رویارویی فلسطین و اسرائیل اختصاص داد.

وی گفت: تنها و عادلانه ترین راه حل برای این مشکل باید بر اساس اصل «دو دولت برای دو ملت» اتخاذ شود. همانطور که در قطعنامه های سازمان ملل تعریف شده است، مردم فلسطین حق دارند یک کشور مستقل ایجاد کنند. رئیس جمهوری ازبکستان گفت: در چارچوب سازمان خود، ما باید مواضع یکپارچه و اصولی خود را در این زمینه به تمام جهان اعلام کنیم.



وی از طرف های درگیر خواست فوراً خصومت ها را متوقف کرده و برای اهداف بشردوستانه به آتش بس دست یابند. میرضیایف یادآور شد که ازبکستان اخیرا کمک مالی (۱.۵ میلیون دلار) برای ارائه کمک های بشردوستانه به مردم نوار غزه در اختیار سازمان ملل قرار داده است.

به گزارش ایرنا، نگرانی‌های جهانی به فاجعه انسانی و کشتار بی ترحم مردم غزه و درخواست ها برای متوقف کردن ماشین کشتار رژیم اسراییل، رو به افزایش است اما رژیم صهیونیستی همچنان بی وقفه بر حملات خود ادامه داده و سخنگوی ارتش این رژیم می گوید که اصلا مساله آتش بس مطرح نیست و در واقع همه برنامه ها و طرح های این رژیم برای جنگ، کشتار و ویرانی بیشتر است.

تداوم بمباران غزه و کشتار زنان و کودکان فلسطینی در حالی ادامه دارد که کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی تاکنون هرگونه قطعنامه آتش بس در شورای امنیت را وتو کرده و یا به جای تلاش برای توقف کشتار و بمباران فلسطینیان، به دنبال تصویب قطعنامه‌هایی در حمایت بیشتر از تل‌آویو هستند.

نشست سازمان کشورهای ترک آخر هفته گذشته در سمرقند برگزار شد. سازمان کشورهای ترک شامل جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه و ازبکستان است و ترکمنستان و مجارستان به عنوان ناظر در آن شرکت دارند.

310310