شهر خبر

از سرمایه‌گذاری در بورس نترسید / با این روش‌ها کمتر ریسک کنید// دپو آخر هفته

اقتصاد از سرمایه‌گذاری در بورس نترسید / با این روش‌ها کمتر ریسک کنید// دپو آخر هفته

در این گزارش به بررسی روش‌هایی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس خواهیم پرداخت.

سرمایه گذاری در بازار بورس یکی از روش‌های محبوب برای سرمایه گذاری در بلند مدت است. یکی از مزیت‌های اصلی سرمایه گذاری در بازار بورس، قابلیت دسترسی به بازدهی بالا در مقایسه با سایر روش‌های سرمایه گذاری است. بازار بورس به دلیل داشتن پتانسیل رشد بالا و توانایی تولید سود بیشتر، به عنوان یکی از بهترین راه‌های سرمایه گذاری در بلند مدت شناخته شده است.

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کنید. در این صورت حتما به دنبال راهی برای کاهش ریسک سبد سرمایه‌گذاری خود هستید. چیدن یک پرتفوی (سبد سهام) سرمایه‌گذاری حرفه‌ای و کم‌ریسک همیشه ساده نیست. برای این کار باید اطلاعات زیادی درباره بازار و دارایی‌های مختلف داشته باشید. اختصاص بخشی از پرتفو به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مطمئن، یکی از روش‌های کاهش ریسک سرمایه‌گذاری است. در ادامه برخی از صندوق‌هایی که می‌توانند تاثیر زیادی در ریسک سبد سرمایه‌گذاری داشته باشند را به شما معرفی می‌کنیم.

راه‌های کاهش ریسک سرمایه گذاری

راه‌های زیادی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری وجود دارد. بعضی از فعالان بازار که دانش خوبی از بازارهای مالی دارند سعی می‌کنند با تحلیل تکنیکال یا بنیادی، ریسک سبد خود را کم کنند. این دسته از افراد، اطمینان زیادی به عملکرد خود دارند و به خوبی زمان خرید و فروش سهام را تشخیص می‌دهند. باید بدانید که این روش، خالی از خطر نیست و بهتر است در کنار آن، از روش‌های دیگر برای کم کردن ریسک سرمایه‌گذاری استفاده کرد.

دسته دوم افرادی هستند که دانش آنها از بازارهای مالی در حد متوسط است. این افراد به صورت کامل و حرفه‌ای با روش‌های تحلیل آشنا نیستند بنابراین نمی‌توانند به نتایج تحلیل خود اعتماد کنند. بهترین روش برای این دسته از سرمایه‌گذاران، اختصاص دادن بخشی از سبد خود به دارایی‌های کم ریسک است. صندوق‌های درآمد ثابت مثال خوبی از دارایی‌های کم‌ریسک محسوب می‌شوند. با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها می‌توانید مطمئن باشید که در هر شرایطی، مقدار معینی از سود را دریافت خواهید کرد و این سود، بخشی از زیان احتمالی شما را پوشش خواهد داد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری کم ریسک کدام‌اند؟

برای خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید ابتدا انواع صندوق‌ها را بشناسید، سپس مناسب‌ترین مورد را برای خود انتخاب کنید. در ادامه برخی از کم ریسک‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به شما معرفی می‌کنیم.

صندوق درآمد ثابت

همان طور که اشاره کردیم، صندوق‌های درآمد ثابت یکی از بهترین و شناخته شده‌ترین دارایی‌هایی هستند که می‌توان از آنها برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری استفاده کرد. این صندوق‌ها از کم ریسک‌ترین صندوق‌های بازار هستند. برخی از آنها پرداخت سود دوره‌ای (۱ ماهه، ۳ ماهه، ۶ ماهه و...) دارند در حالی که سود برخی از آنها از اختلاف بین قیمت خرید و فروش حاصل می‌شود.

در هر حالت می‌توانید مطمئن باشید که در صورت زیان دیدن سایر دارایی‌های شما، این صندوق‌ها می‌توانند بخشی از این زیان را پوشش دهند. هر معامله‌گر می‌تواند با توجه به میزان ریسک پذیری‌اش، درصد مشخصی از پرتفوی خود را به صندوق‌های درآمد ثابت اختصاص دهد.

صندوق املاک و مستغلات

نوع دیگری از صندوق‌ها که می‌تواند تاثیر مثبتی در پرتفوی شما داشته باشد، صندوق املاک و مستغلات است. صندوق املاک و مستغلات بخش بزرگی از دارایی خود را صرف سرمایه‌گذاری در املاکی می‌کند که شرایط زیر را داشته باشند:

 داخل ایران باشند.

 سند رسمی داشته باشند.

 گواهی پایان کار معتبر داشته باشند.

 کاربری آنها مشخص باشد.

بیشتر کارشناسان بازار بورس باور دارند که این صندوق‌ها ظرفیت بالقوه زیادی دارند و به زودی می‌توانند جایگاه خوبی در بازار بورس کشور به‌دست بیاورند. سود این صندوق‌ها تقریبا برابر با نرخ بازدهی بازار مسکن است. با در نظر گرفتن این مورد به این نتیجه می‌رسیم که صندوق املاک سود قابل قبولی را برای سرمایه‌گذاران به همراه خواهد داشت و ریسک سرمایه‌گذاری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

لازم به ذکر است که صندوق املاک و مستغلات به تازگی به بازار بورس ایران معرفی شده اما هنوز به صورت رسمی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار نگرفته است و قابل خرید و فروش نیست. این در حالی است که سرمایه‌گذاران بازارهای مالی سایر کشورها مانند امریکا و سنگاپور مدت‌ها است که از این صندوق و مزایای آن بهره می‌گیرند.

ایجاد تنوع در سبد سرمایه گذاری

ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری روش دیگری است که برای کاهش ریسک پرتفوی به کار می‌رود. در این روش، سرمایه‌گذار تلاش می‌کند تمام دارایی خود را به یک صنعت یا یک سهم خاص اختصاص ندهد؛ چرا که این کار ریسک سرمایه‌گذاری را به شدت افزایش می‌دهد.

اگر تصمیم دارید از این روش استفاده کنید باید به نکات زیر دقت و از آنها پیروی کنید:

 همه دارایی خود را در یک سهم خاص سرمایه‌گذاری نکنید.

 سعی کنید سبد سرمایه‌گذاری خود را به یک صنعت خاص محدود نکنید.

 پیش از خرید سهام شرکت‌های بورسی به اعتبار و سابقه شرکت‌ها دقت کنید. در حالت کلی توصیه می‌شود که بخشی از سبد سرمایه‌گذاری خود را به سهام شرکت‌های معتبر اختصاص دهید.

کلام آخر

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری یکی از نکات مهمی است که باید هنگام سرمایه‌گذاری در بازار بورس به آن توجه کنید. این کار از روش‌های مختلفی مانند ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری، توجه به اصول تحلیل تکنیکال و بنیادی و خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری کم‌ریسک مانند صندوق املاک و مستغلات انجام می‌شود.

شما می‌توانید با توجه به شرایط خود، بهترین روش را انتخاب و از آن استفاده کنید.