شهر خبر

افزایش صادرات ایران به افغانستان / گسترش روابط تجاری دو کشور + فیلم

اقتصاد افزایش صادرات ایران به افغانستان / گسترش روابط تجاری دو کشور + فیلم

سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت گفت: در سال گذشته ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۳۳ میلیون دلار صادرات ما به کشور افغانستان بوده است.

صادرات ایران به افغانستان یکی از مهم‌ترین روابط تجاری دو کشور است. ایران به عنوان یکی از همسایگان افغانستان، با توجه به وجود مرز مشترک و نیازهای اقتصادی افغانستان، همواره به عنوان یکی از شرکای تجاری اصلی این کشور در نظر گرفته می‌شود.

لطیفی سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت گفت: در نیمه نخست امسال یک میلیون و ۹۶۵ هزار تن کالا به ارزش ۸۱۶ میلیون دلار به کشور افغانستان صادر شد که این میزان نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی با رشد ۲۱ درصدی و ارزش رشد یک درصدی همراه بوده است.

او گفت: کشور افغانستان با ایران اشتراکات فرهنگی دارد، کشور افغانستان و ایران هر دو در سازمان همکاری‌های شانگ‌های و سازمان اقتصادی اکو عضو هستند که این عضویت می‌تواند در رشد و توسعه روابط موثر باشد.

لطیفی گفت: واردات ما از کشور افغانستان از نیمه نخست امسال ۱۱ میلیون و ۳۰۰ دلار بود که این روند در سال‌های اخیر رو به رشد بود و از میزان یک تا دو میلیون دلاری به این عدد رسیده‌ایم.

او گفت: در سال گذشته ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۳۳میلیون دلار صادرات ما به کشور افغانستان بوده است که با وجود محدودیت این کشور به دلیل تحولات در آن جمهوری اسلامی تامین‌کننده نخست حوزه صادرات و کالا‌های مورد نیاز این کشور است.