شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شیر

حقیقت کمبود شیر خشک برملا شد / وضعیت دارو بحرانی است

اقتصاد حقیقت کمبود شیر خشک برملا شد / وضعیت دارو بحرانی است

عضو کمیسیون بهداشت گفت: چندین ماه است که با کمبود شیرخشک و دارو در کشور مواجه هستیم.

کمبود شیر خشک در ایران یکی از مسائل مهم در حوزه تأمین غذایی است. این مشکل به دلیل عوامل مختلفی از جمله کاهش تولید شیر در دامداری‌ها، افزایش تقاضا برای شیر خشک در بازار داخلی و صادرات به کشورهای همسایه، افزایش قیمت تولید و واردات مواد اولیه و همچنین مشکلات حمل‌ونقل و توزیع شیر خشک در سطح کشور به وجود آمده است. این مشکل باعث افزایش قیمت شیر خشک در بازار داخلی شده و ممکن است برای برخی از خانواده‌ها دسترسی به این محصول را دشوار کند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس از تداوم کمبود جدی شیرخشک و داور علیرغم قول مساعد مسئولان مربوطه در رفع این مشکل انتقاد کرد و گفت: ۴۵ تا ۴۶ درصد مواد اولیه یا موثره دارویی وارداتی است و چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت تولید مواد اولیه و موثره دارو و شیرخشک در کشور گام برداریم.

بخش هایی از اظهارات میرمیبدی را در ادامه می‌خوانید:

چندین ماه است که با کمبود شیرخشک و دارو در کشور مواجه هستیم و تذاکرات شفاهی و کتبی متعدد نمایندگان و حتی طرح سوال و برگزاری جلساتی با ریاست دکتر قالیباف رئیس مجلس و حضور وزرای بهداشت و اقتصاد، روسای بانک مرکزی، گمرک و سازمان غذا و دارو راه به جایی نبرده و در حالی که همه ارکان دولت قول و تعهد دادند که همه گونه همراهی را برای رفع مشکل داشته باشند اما متاسفانه همچنان شاهد کمبود جدی شیرخشک و دارو در کشور هستیم و مردم به طور مرتب در تماس با ما انتقاد جدی دارند که چرا کاری انجام نمی‌دهید و حق هم دارند.

به عنوان عضو کمیسیون بهداشت مجلس و خادم ملت به دفعات در سازمان غذا و دارو حضور یافتم و با مسئولان مربوطه برای رفع مشکلات حوزه دارویی و شیرخشک گفت‌وگو کردم و قول قطعی دادند که مشکل کمبود شیرخشک را با واردات و توجه به تولید داخل رفع خواهند کرد اما متاسفانه همچنان با کمبود شیرخشک و برخی از اقلام دارویی مواجه هستیم که ضرورت دارد وزیر بهداشت ورود جدی و عملیاتی به این موضوع داشته باشد.

اینکه مسئولان مربوطه بگویند وضعیت دارو و شیرخشک مطلوب است در حالی که مردم در مراجعه به داروخانه‌ها چنین چیزی را مشاهده نمی‌کنند این اظهارات قانع‌کننده نیست و ضرورت دارد تدبیر مناسب و عاجلی اندیشیده شود تا شیرخشک و داروهای مورد نیاز به ویژه بیماران خاص و صعب العلاج هر چه سریع تر تامین و در اختیار مردم قرار گیرد.

برای تولید شیرخشک و ورود ماده اولیه آن به ارز نیاز داریم و به نوعی وابستگی‌مان به ماده اولیه و ارزبری همچنان وجود دارد و در دارو هم به همین شکل است؛ درحال‌حاضر ۴۵ تا ۴۶ درصد مواد اولیه یا موثره دارویی وارداتی است البته بسیاری از کشورهای دنیا که صنایع تولیدی دارو هم دارند مواد اولیه را با دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید در حجم کم از کشورهای مختلف تامین می‌کنند و کشور هندوستان چون حجم بالایی از مواد اولیه دارو را تولید می‌کند تولید برایش مقرون به صرفه است اما شرایط کشور ما با توجه به تحریم‌های ظالمانه ویژه و خاص است و چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت تولید مواد اولیه و موثره دارو و شیرخشک گام برداریم و این مهم نیازمند اراده قوی و منسجم و اجماع کامل در ارکان دولت است و همه باید دست به‌دست هم دهند و کمک کنند تا بتوان تولید مواد اولیه شیرخشک و دارو را در کشور داشته باشیم.