شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#ایران#آیت الله

نخستین پرواز این فرودگاه به تهران بعد از ۲۷ سال

ایرنا: پروژه فرودگاه سقز پس از ۲۷ سال همزمان با دومین سفر رئیس‌جمهوری به استان کردستان به بهره‌برداری رسید و برقراری نخستین نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه به نام دولت سیزدهم ثبت شد.

با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌ها در این فرودگاه همزمان با بهره‌برداری از آن، فروش بلیت به مسافران انجام و نخستین پرواز آن راهی تهران شد.

این فرودگاه توسط مهندسان ایرانی در ۱۸۰ هکتار گستره و ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت پایانه ساخته شده است.

باند فرودگاه سقز ۲ هزار و ۶۰۰ متر طول دارد و ۴۵۰ متر تاکسی وی، دو هزار و ۵۰۰ متر گستره پارکینگ، یک هزار و ۳۰۰ متر روشنایی معابر، برج مراقبت، دستگاه‌های کمک بازرسی و ساختمان‌ پلیس از دیگر ویژگی‌های این فرودگاه است.

مطالعات فرودگاه سقز از سال ۱۳۷۵ آغاز و تا سال ۱۳۸۴ ادامه پیدا کرد و از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۳ حدود ۷۰ میلیارد ریال برای پروژه هزینه شد اما در نهایت کار به جایی رسید که پیمانکار و مشاور پروژه کنار گذاشته و کار متوقف شد.

پس از آن و بعد از حدود چهار سال توقف پروژه، سال ۱۳۹۷ بار دیگر ادامه کار کلید خورد و کارفرمایی پروژه به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران واگذار شد و طی تفاهمنامه ای، استانداری کردستان متعهد شد علاوه بر تملک زمین، بخشی از جاده قدیم سقز به مریوان را هم جابه‌جا کند تا شرکت فرودگاهها کار احداث فرودگاه را برعهده بگیرد.

تیر ۱۴۰۰ و در واپسین روزهای دولت دوازدهم این پروژه با حدود ۶۳ درصد پیشرفت به صورت ناقص افتتاح شد اما از آن زمان تاکنون حتی یک پرواز هم در آن انجام شده است و بدلیل اینکه به صورت ناقص افتتاح شد، هیچ کارایی نداشت.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش‌های استاندار کردستان، این پروژه در کمتر از ۲ سال با تزریق اعتبار لازم تکمیل شد و امروز پس از سال‌ها انتظار، بالاخره هواپیما بر فراز آسمان سقز به پرواز در آمد.

حوالی ساعت ۹ صبح امروز هواپیمای حامل آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری کشورمان در فرودگاه سقز به زمین نشست و نخستین پرواز در این فرودگاه تازه تاسیس فرود آمد.

آیت‌ الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در دور دوم سفرهای استانی خود به منظور دیدار با مردم، بررسی مصوبات سفر دور نخست و افتتاح ۱۶ کلان پروژه، صبح روز پنجشنبه وارد سنندج مرکز استان کردستان شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیران کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رئیس‌جمهوری را در سفر به استان کردستان همراهی می‌کنند.

رئیس‌جمهوری در آغاز سفر به کردستان، نخست در آیین بهره‌برداری از راه آهن سنندج - همدان حاضر شد و این پروژه را به طور رسمی افتتاح کرد.

آیت الله رئیسی پس از راه‌اندازی خط آهن سنندج - همدان به میان مردم رفت در میدان آزادی سنندج با مردم این شهر دیدار کرد.

حضور در مراسم بهره‌برداری از راه آهن سنندج - همدان، افتتاح فرودگاه سقز، دیدار مردمی در سنندج، دیدار مردمی در بانه، دیدار با روحانیون از جمله برنامه‌های دکتر رئیسی بود.

دیدار با فعالان اقتصادی و نشست خبری از جمله دیگر برنامه‌های دکتر رئیسی در سفر به کردستان است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی ۱۷ تیر ۱۴۰۱ دور نخست سفر خود به استان کردستان را انجام داد.

رئیس‌جمهوری پاییز سال گذشته نیز در برنامه‌ای یک روزه برای بهره‌برداری از پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج به این شهر سفر کرد.