شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قاچاق

ارز آوری به کمک صادرات آرد / کنترل قاچاق آرد یارانه‌ای

اقتصاد ارز آوری به کمک صادرات آرد / کنترل قاچاق آرد یارانه‌ای

معاون اقتصادی استاندار تهران خبر از صادرات آرد در قبال واردات موقت گندم داد.

صادرات آرد یکی از مهم‌ترین عوامل در توسعه صنعت غذایی کشورهاست. صادرات آرد به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب آن، می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی برای کشورها باشد. همچنین، صادرات آرد می‌تواند به توسعه صنایع مرتبط مانند بسته‌بندی، حمل‌ونقل و توزیع کمک کند و اشتغالزایی در کشور را افزایش دهد. با توجه به اینکه آرد در بسیاری از کشورها به عنوان یک ماده غذایی اساسی محسوب می‌شود، صادرات آرد می‌تواند به توسعه تجارت بین‌المللی و ارتقای روابط دوجانبه کشورها کمک کند.

۱۲مهر بود، موضوع صادرات نان‌های حجیم آن هم با آرد غیر یارانه‌ از سوی وزارت کشاورزی مطرح شد. حالا محمد علی‌مهری معاون اقتصادی استاندار تهران در گفت‌وگویی خبر از صادرات آرد در قبال واردات موقت گندم می‌دهد. سیاستی که با اجرای آن نگرانی از فروش آرد یارانه‌ای و یا حتی افزایش قاچاق آرد یارانه‌ای را افزایش خواهد داد. زیرا فعلا که این طرح اجرا نشده؛ آرد قاچاق می‌شود. هفته گذشته دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه خبر از دستگیری باند قاچاق آرد خبر داد. شهریور ماه خبر آمد که بیش از ۱۰ تن آرد قاچاق به ارزش ۱۵ میلیارد ریال در اسلامشهر کشف و ضبط شد. خبرهایی که از ابتدای امسال بارها شنیده شده است. اگرچه برخی باندها شناسایی اما برخی کماکان به فعالیت خود می‌دهند.

روز گذشته معاون اقتصادی استاندار تهران در گفت‌وگویی اعلام کرد: پیش از اینکه موضوع صادرات نان حجیم مطرح شود، پیشنهادی درباره صادرات آرد در قبال ورود موقت گندم ارائه شده بود که بر اساس آن شرکت‌های خصوصی می‌توانستند در صورت واردات گندم و پس از تبدیل آن به آرد، به‌اندازه نصف میزان واردات، صادرات آرد داشته باشند.

به اعتقاد معاون اقتصادی استاندار تهران صادرات آرد علاوه بر افزایش کیفیت گندم داخلی، موجب افزایش صادرات و ارزآوری خواهد شد و مشکل نقدینگی دولت را برای واردات گندم تا حد زیادی برطرف می‌کند، بنابراین نیازی نیست که دولت منابع خود را صرف واردات گندم کند، زیرا بخش خصوصی عهده‌دار واردات گندم خواهد شد.

علیمهری گفت که صادرات اگر با برنامه‌ریزی و نظارت انجام شود، افزایش تخلفات نانوایان یا صادرات آرد یارانه‌ای را به‌دنبال نخواهد داشت و در واقع به ازای واردات گندم، صادراتی در اندازه مشخص انجام خواهد شد. به طور مثال واردکننده مجاز به واردات ۱۰۰ تن گندم می‌شود که پس از تبدیل آن به آرد، می‌بایست نیمی از میزان واردات یعنی ۵۰ تن را به صادرات اختصاص دهد.

او افزود: در این راستا می‌توان با واردات گندم با کیفیت خوب، کیفیت آرد داخلی را نیز افزایش داد، به شرط آن‌که در این طرح مشخص شود در ازای چه میزان واردات گندم، امکان صادرات آرد وجود دارد.

معاون اقتصادی استاندار تهران تاکید کرد که صادرات باید در ازای واردات باشد و در صورتی که واردات در این زمینه در نظر گرفته نشود، امکان صادرات نیز وجود نخواهد داشت.

علیمهری با اشاره به اینکه در استان تهران اگر واردات گندم نداشته باشیم، آردی هم برای صادرات نداریم، ادامه داد: امسال تا حدودی به خودکفایی نزدیک شدیم و بیش از ۱۰ میلیون تن خرید گندم انجام شده اما با این میزان گندم فقط می‌توان نیازهای داخلی را پوشش داد و امکان صادرات وجود ندارد.