شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار سرمایه#هزار میلیارد تومان

خروج بیش از ۲ هزار میلیارد تومان از بازار سهام / هفته تلخ بازار سرمایه

اقتصاد خروج بیش از ۲ هزار میلیارد تومان از بازار سهام / هفته تلخ بازار سرمایه

در هفته‌ای که گذشت، شاخص کل بورس با کاهش ۱.۵۸ درصدی در ارتفاع ۱ میلیون و ۹۷۰ هزار واحدی ایستاد.

به طور کلی، وضعیت شاخص کل بورس نشان دهنده تحولات و نوسانات متناوب در بازار سهام است و باید با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. در شرایط کنونی بازار سرمایه، در هفته‌ای که گذشت شاهد کاهش ۱.۵۸ درصدی شاخص کل بورس بودیم.

در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش ۲.۴۳ درصدی در پله ۶۶۰ هزار و ۲۵۱ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۲.۰۸ درصدی در تراز ۲۴ هزار و ۶۳ واحدی ایستاد.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت سایر معادن با افزایش ۸.۸۱ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت استخراج نفت جزء کشف در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعت حمل‌ونقل نیز با کاهش ۷.۲۲ درصدی بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۶ هزار و ۲۴۶ میلیارد تومان بود. جزییات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۴ هزار و ۹۶ میلیارد تومان، یکشنبه ۲ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان، دوشنبه ۳ هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان، سه شنبه ۲ هزار و ۹۱۶ میلیارد تومان و چهارشنبه ۳ هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان ارزش معاملات روی تابلو ثبت شد.

خروج ۲ هزار و ۵۳۲ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام

به گفته او، این هفته بازار هر پنج روز کاری خروج نقدینگی را شاهد بود به طوری به ترتیب شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هزار و ۱۵۶، ۲۷۰، ۸۴، ۴۱۵ و ۷۷۵ میلیارد تومان از بازار سهام نقدینگی خارج شد و در مجموع در این هفته کاری بازار سهام شاهد خروج نقدینگی افراد حقیقی به میزان ۲ هزار و ۵۳۲ میلیارد تومان بود.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است.

هفته تلخ بازار سرمایه

در ادامه رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه گفت: هفته تلخ و پر استرسی را پشت سرگذاشتیم. بالاخره سد مهم دو میلیون واحد به بهانه ریسک سیستماتیک شکسته شد و بورس منفی سنگینی خورد. هرچند بازار فروشنده قوی ندارد، اما قیمت‌ها اکثرا کاهشی است. شروع و پایان هفته با منفی قابل توجه و در میانه شاهد نوسانات مثبتی بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: گویا همه منتظر آخرین منفی‌ها و بسته شدن پرونده نزول قیمت‌ها هستند در روز‌های منفی ارزش معاملات بالاتر و خریدار قوی‌تر است. بدبینی‌ها به حوادث اخیر باعث ریسک گریزی بیشتر اهالی بازار شده است.

او افزود: اخباری در حمایت از بازار از قبیل تزریق منابع جدید و افزایش ضریب اعتبار از ۶۰ به ۶۵ به گوش رسید. نوسان‌گیر‌هایی که شنبه و یکشنبه اقدام به خرید کرده بودند، سه شنبه فروش زدند و به قول معروف روز از نو روزی از نو! تا زمانی که شاهد افزایش فروشنده پشیمان در بازار نباشیم نمی‌توان انتظار رشد قابل ملاحظه و افزایش سنگین طرف تقاضا را داشت.

وفایی گفت: بیشترین نوسانات در سهام کوچک با دامنه بیشتر که افت کرده‌اند اتفاق افتاد. جریان پولی که باعث جهت دهی به روند سهم حتی در روز‌های بد بازار می‌شود. برای افراد ریسک گریز خرید نماد‌هایی که p/e فوروارد پایینی دارند و در فصول اخیر عملکرد خوبی داشتند استراتژی مناسبی است. شاخص کل در اواخر مرداد ماه کف یک میلیون ۹۳۰ هزار واحدی را تجربه کرد و البته بلافاصله بعد از آن یک رشد سریع تا ۲ میلیون ۱۰۰ هزار واحد داشت. باید ببینیم این کف حفظ خواهد شد یا ممکن است کف جدیدتری شکل گیرد.