شهر خبر

مأموریت بلینکن در فلسطین اشغالی چیست؟

مأموریت بلینکن در فلسطین اشغالی چیست؟

فارس نوشت: یک روزنامه آمریکایی به نقل از مقام‌های کاخ سفید گزارش داده آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به فلسطین اشغالی به دنبال مجاب کردن تل‌آویو برای موافقت با وقفه‌های مختصر در عملیات‌های نظامی در غزه خواهد بود.

روزنامه نیویورک‌تایمز با گزارش این خبر افزود هدف بلینکن آزادی «گروگان‌ها» و فراهم کردن امکان توزیع کمک‌های انسان‌دوستانه در میان ساکنان غزه است.

این خبر در شرایطی گزارش شده که جو بایدن روز چهارشنبه مدعی شد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز ۲۰ اکتبر با متوقف کردن عملیات‌های نظامی برای مدت زمانی محدود جهت آزادسازی دو اسیر آمریکایی موافقت کرده بود.

نیویورک‌تایمز نوشته تلاش برای به ثمر رساندن آنچه مقام‌های دولت بایدن به آن «وقفه‌های بشردوستانه» می‌گویند یکی از چند موضوعی خواهد بود که محور رایزنی بلینکن با نتانیاهو و سایر مقام‌های اسرائیلی را در سفر روز جمعه او به فلسطین اشغالی تشکیل خواهد داد.

مقام‌های کاخ سفید گفته‌اند درخواست برای این وقفه‌های موقت در جنگ با آتش‌بس کلی متفاوت است. دولت آمریکا معتقد است که صدور آتش‌بس به نفع حماس خواهد بود و موجب خواهد شد این گروه بتواند با رها شدن از بمباران‌های شدید اسرائیل، تجدید قوا کند.

با وجود این، بایدن از جانب گروه‌های حقوق بشری بابت حمایت از جنایت‌های رژیم اسرائیل در غزه به شدت تحت فشار قرار گرفته است. رژیم صهیونیستی در جدیدترین جنایت خود طی روزهای گذشته با حمله به یک اردوگاه پناهندگان در غزه ده‌ها نفر را به شهادت رساند.

بایدن روز پنجشنبه در پاسخ به سوال یک معترض که خواستار آتش‌بس در غزه شده بود گفت: «من فکر می‌کنم که ما به وقفه (بشردوستانه) در غزه نیاز داریم».

همزمان خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز گزارش داد که بایدن در مباحثات داخلی دولت آمریکا خواستار وقفه بشردوستانه در غزه برای آزادی اسرای صهیونیست شده است.

این در حالی است که پیشتر یک سخنگوی کاخ سفید با حمایت از حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، مدعی شد فعلا آتش‌بس عمومی و گسترده در غزه راه حل درستی نیست.

311311