شهر خبر

امیرعبداللهیان در آنکارا:

در مجمع عمومی با صدای بلند اعلام کردم اینجا منطقه و خانه ماست؛ تامین امنیت منطقه و خانه با هیچ طرفی تعارف نداریم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی و به منظور انجام دور جدید رایزنی‌های منطقه‌ای پس از دوحه به آنکارا سفر کرده، پیش از ظهر امروز با «هاکان فیدان» همتای ترکیه‌ای خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

در مجمع عمومی با صدای بلند اعلام کردم اینجا منطقه و خانه ماست؛ تامین امنیت منطقه و خانه با هیچ طرفی تعارف نداریم
|
۱۴۰۲/۰۸/۱۰ ۱۵:۰۵:۰۰
اعتمادآنلاین |

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی و به منظور انجام دور جدید رایزنی‌های منطقه‌ای پس از دوحه به آنکارا سفر کرده، پیش از ظهر امروز با «هاکان فیدان» همتای ترکیه‌ای خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه گفت: روز گذشته با همراهی هیأتی کامل از ایران در دوحه قطر با مقامات عالی کشور قطر و همچنین رهبران سیاسی حماس گفت‌‌وگو داشتیم و امروز با همان ترکیب هیأت کامل همراه در آنکارا با هاکان فیدان و اردوغان دیدار و گفت‌وگو داشته و خواهیم داشت.

وزیر خارجه بیان کرد: فرارسیدن روز ملی ترکیه را به دولت و ملت عزیز ترکیه تبریک می‌گویم و بهترین‌ها را برای همه مردم ترکیه و دولت و رئیس جمهور این کشور، آرزو دارم.

وی افزود: هدف اصلی سفر ما تمرکز بر موضوع فلسطین است. ۲۶ روز است رژیم صهیونیستی همه نوع جرائم از جمله کشتار غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری را انجام داده است. رژیم صهیونیستی در جنایات خود از همه نوع سلاح‌‌های ممنوعه استفاده می‌کند.

امیرعبداللهیان افزود: ایران همچنان به تلاش‌های خود در رایزنی با متحدان و دوستان خود در منطقه برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ ادامه می‌دهد. رئیسی در گفت‌وگو با برخی سران منطقه و کشورهای اسلامی ایده برگزاری نشستی با حضور سران کشورهای اسلامی و عربی را با هدف توقف فوری جنایات جنگی ررژیم آپارتاید و کودک‌کش اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطین در غزه و کرانه باختری ارائه کرده است. در قطر و امروز در ترکیه این ایده را که مورد استقبال بسیاری از رهبران کشورهای اسلامی است پیگیری می‌کنیم. پیش از این نیز، این ایده را با مقامات عربستان و مصر در میان گذاشته‌ایم.

وزیر خارجه بیان کرد: امیدوارم هر چه زودتر شاهد برگزاری نشست سران کشورهای عربی و اسلامی و توقف فوری جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه باشیم.

وی با اشاره به دیدارش با مقامات حماس در دوحه اظهار داشت: در صورت عدم توقف نسل‌کشی و جنایات جنگی علیه غیرنظامیان، منطقه به اتخاذ تصمیمی بزرگ و تعیین کننده بسیار نزدیک شده است. در صورت عدم توقف فوری جنگ مسؤولیت خارج شدن شرایط منطقه از کنترل همه طرف‌ها و گسترش دامنه و ابعاد جنگ به صورت مستقیم متوجه آمریکا و اسرائیل و طرفداران تداوم جنایات جنگی خواهد بود. آمریکا باید مسؤولیت حمایت تمام قد و گسترده خود در تداوم کشتار زنان غیرنظامیان و کودکان در غزه و کرانه باختری را بپذیرد و آمادگی داشته باشد تبعات آن را تحمل کند. در صورت ادامه این روند مقاومت اقدام غافلگیرانه دیگری را مورد تصمیم قرار خواهد داد و شرایط به گونه دیگری خواهد بود.

وزیر خارجه همچنین گفت: سران حماس به ما گفتند که باید هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و مراکز امن از مباران‌ها مستثنی می‌شد. ولی بر اثر این بمباران‌های این رژیم ۵۰ تن از اسرا در این بمباران‌ها کشته شدند.

امیرعبداللهیان گفت: درباره برخی موضوعات از جمله موضوعات مربوط به مناسبات دوجانبه گفت‌وگو کردیم و در آینده نزدیک سفر آیت‌الله رئیسی به آنکارا انجام خواهد شد و کمیسیون عالی مشترک همکاری‌های دو کشور را در آینده نزدیک برگزار خواهیم کرد. برای تمرکز بیشتر بر امنیت مرزهای دو کشور اتفاق نظر داریم نسبت به پیگیری گشایش بازارچه‌های مرزی جدید گذرگاه‌های جدید و ایجاد مناطق آزاد تجاری در مرز مشترک دو کشور اقدامات موثرتری را به عمل بیاوریم.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره برقراری آتش بس در غزه و اوضاع کنونی در فلسطین نیز بیان کرد: امیدواریم فورا آتش بس و توقف نسل کشی و جنایات جنگی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه و کرانه باختری در فلسطین را شاهد باشیم. حماس یک جنبش آزادی بخش فلسطینی در مقابل اشغالگران صهیونیسم است. پیش از این نیز رژیم اسرائیل بارها سخن از نابودی حزب‌الله در لبنان به میان آورده بود ولی نتیجه این شد که امروز حزب‌الله یکی از قوی‌ترین جریان‌های مقاومت در مقابل پدیده شوم اشغالگری و صهیونیسم در منطقه ماست.

امیرعبداللهیان گفت: امروز مقامات رژیم جعلی اسرائیل حتی با شنیدن نام حزب‌الله به وحشت می‌افتند. توصیه می‌‌کنم مسیری که قبلا آزمودید به سمت آزمودن آن نروید. در صورت عدم توقف فوری جنگ و استمرار حملات مشترک آمریکا و اسرائیل علیه غیرنظامیان پیامدهای آن سخت خواهد بود و بی تردید جنگ افروزان قادر به تحمل تبعات آن نخواهند بود.

وی گفت: در مجمع عمومی هم با صدای بلند اعلام کردم اینجا منطقه و خانه ماست و در تامین امنیت منطقه و خانه با هیچ طرفی تعارف نداریم.