شهر خبر

سامسونگ دوباره به قدرت می‌رسد / کاهش تولید نفت، اقتصاد عربستان را به چالش کشید

اقتصاد سامسونگ دوباره به قدرت می‌رسد / کاهش تولید نفت، اقتصاد عربستان را به چالش کشید

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ ( ۹ آبان ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

شرکت تولید تراشه تایوانی Powerchip Semiconductor Manufacturing Corp و شرکت مالی ژاپنی SBI Holdings روز سه شنبه اعلام کردند که قصد دارند، استان میاگی در شمال ژاپن را به عنوان محلی برای یک واحد تولیدی با ارزش ۵.۴ میلیارد دلار انتخاب کنند. رویترز در این ماه گزارش داد که مذاکرات با دولت درباره ی این نوع از تسهیلات پیشرفت خواهد کرد و این به عنوان آخرین تعهد شرکت‌های تایوانی تولید تراشه در ژاپن است.

روز سه‌شنبه، شرکت فناوری چینی علی‌بابا اعلام کرد که مدل هوش مصنوعی Tongyi Qianwen خود را به‌روزرسانی کرده و مجموعه‌ای از مدل‌های هوش مصنوعی صنعتی را منتشر کرده است. رقابت هوش مصنوعی بین شرکت‌های فناوری در حال شدت گرفتن است. در کنفرانس سالانه Alibaba در هانگژو، این شرکت، دستگاه محاسبات ابری خود به نام Tongyi Qianwen ۲.۰ را معرفی کرد که دارای "صد‌ها میلیارد" پارامتر است، که این موضوع آن را به یکی از قدرتمندترین مدل‌های هوش مصنوعی جهان تبدیل کرده است.

 

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 

سامسونگ الکترونیک در روز سه‌شنبه بالاترین میزان سود فصلی خود را گزارش داد، زیرا ضررهای مربوط به بخش خرید و فروش تراشه‌های کامپیوتری آن کاهش یافته بود و در عین حال تقاضای جهانی برای محصولاتش رو به افزایش است. سامسونگ اعلام کرده است که با توجه به چرخه جایگزینی کامپیوترهای شخصی و تلفن‌های هوشمند و گسترش دستگاه‌ها و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی، که باعث افزایش تقاضا برای تراشه‌های DRAM شده است، انتظار می‌رود که کسب و کار آن در ماه‌های آینده شرایط بهتری داشته باشد.

اقتصاد عربستان سعودی در مدت چهار ماه آخر سال با کاهش ۴.۵ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بود و رشدی نداشت، زیرا پادشاهی عربستان تولید نفت خود را کاهش داد تا قیمت‌ها را بالا ببرد. درحال‌حاضر رشد غیرنفتی، عامل اصلی اشتغال در عربستان است که محمد بن سلمان، میلیاردها دلار در آن سرمایه‌گذاری کرده است. میزان رشد در بخش غیرنفتی عربستان ۳.۶ درصد بوده است.

 

روزنامه واشنگتن پست (The Washington Post) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

 

رؤسای بخش بازنشستگی استرالیا زیر فشار نوسانات بازار هستند، زیرا تنش‌های موجود در خاورمیانه بر آنها نیز اثر گذاشته است. ویکی دویل، مدیرعامل صندوق Rest Super (یک صندوق بازنشستگی در صنعت استرالیا است که در سال ۱۹۸۸ تأسیس شد ) گفت: با ادامه یافتن تورم بالا بیشتر از آنچه که پیش‌بینی کرده بودیم، ظرفیت افزایش نرخ بهره و سپس مسائل اسرائیل و حماس، می‌توانم ببینم که نوسانات بازار احتمالاً به مدت طولانی‌تری ادامه خواهد داشت.

 پلتفرم X که قبلاً با نام توییتر شناخته می‌شد، درحال‌حاضر ارزشی کمتر از نصف مبلغی که ایلان ماسک یک سال پیش برای آن پرداخت کرده بود، دارد. سال پیش ایلان ماسک، توییتر را با قیمت ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد. این شرکت تحت مالکیت ایلان ماسک از نظر مالی دچار مشکل شده است. در زمان تصاحب، ارزش توییتر بر اساس ترکیبی از بدهی و سهام، ۴۴ میلیارد دلار بود. خرید ایلان ماسک شرکت را با ۱۳ میلیارد دلار بدهی مواجه کرد و به مرور زمان، تصمیم‌گیری‌های نامنظم و قوانین ایمنی ضعیف‌تر او، تبلیغ‌کنندگان را از خود دور کرد و به کاهش ۶۰ درصدی فروش منجر شد.