شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#فوتبالی

ریخت و پاش فوتبالی در ریاض / عربستان سوپراستارها را به بهانه بوکس جمع کرد

اقتصاد ریخت و پاش فوتبالی در ریاض / عربستان سوپراستارها را به بهانه بوکس جمع کرد

هزینه‌های سنگین عربستان برای خودنمایی در عرصه بین‌المللی و سرپوش گذاشتن به اقدامات ضد حقوق بشر به فوتبال ختم نشده و در دیگر رشته‌ها از جمله بوکس هم برقرار است.

به گزارش تیترکوتاه، عربستان سعودی که چند سالی است برنامه‌های متنوعی برای بهبود وضعیت گردشگری و تغییر نگاه دنیا دارد، هر سال (از ۲۰۱۹) یک رویداد بزرگی تفریحی تحت عنوان «فصل ریاض» شامل کنسرت ها، مسابقات ورزشی، موزه‌های جذاب مثل موزه CR۷، تجربه غذاخوری و سایر رویدادهای فرهنگی برگزار می‌کند که به دلیل حضور چهره‌های مطرح باعث کشاندن گردشگران به این کشور می‌شود.

فصل ریاض در پنجمین دوره خود در سال ۲۰۲۳ با یک رقابت جذاب آغاز شد؛ مسابقه بوکس تاریخی برای کسب عنوان «سخت‌ترین مرد روی زمین» بین تایسون فیوری قهرمان سنگین‌وزن بوکس جهان و فرانسیس نگانو قهرمان سابق UFC آغاز ‌شد.

این نخستین مبارزه حرفه‌ای بوکس در دوران حرفه‌ای نگانو بود و با توجه به تفاوت در مهارت و تجربه، کمتر کسی از "غارتگر" انتظار داشت که برابر فیوری به موفقیت دست یابد اما نگانو توانست در تمام ۱۰ راند برنامه‌ریزی شده پا به پای رقیب قدر خود مبارزه کند و حتی در راند ۳ با یک هوک چپ فیوری به زمین زد و او به روی طناب‌های رینگ پرت کرد. در نهایت با وجود اینکه یکی از داوران نگانو را با نتیجه ۹۵ بر ۹۴ برنده اعلام کرد، دو داور دیگر با نتایج ۹۶ به ۹۳ و ۹۵ به ۹۴ رای به برتری فیوری دادند تا دست او به عنوان برنده بالا برود.

فروش بلیت تا ۲ میلیارد تومان!

پیش از برگزاری مسابقه اعلام شد که برای تماشای آنلاین مبارزه، طرفداران باید اشتراک ماهانه یا سالانه داشته باشند. برای افرادی که در امریکا بودند ۷۹.۹۹ دلار در نظر گرفته شد، در حالی که کسانی که در بریتانیا بودند باید ۲۱.۹۵ پوند می‌پرداختند. قیمت‌ها برای فروش بلیت حضور در محل برگزاری مسابقه از ۲۲.۷۸ دلار شروع شد و بالاترین قیمت صندلی‌ها به بیش از ۹۲۰۰ دلار برای هر بلیط رسید(حدود ۴۷۰ میلیون تومان). البته قیمت بلیت کنار رینگ ۳۸.۷۵۹ دلار اعلام شد یعنی حدود ۲ میلیارد تومان!

ماجرای یک عکس تاریخی

این مسابقه در حضور تعداد زیادی از چهره‌های سرشناس جهان برگزار شد. برای اهالی بوکس حضور اسطوره این رشته یعنی مانی پاکیائو اتفاق ویژه‌ای بود. همینطور مایک تایسون افسانه‌ای که طی ماه‌های گذشته با نگانو تمرین کرده بود، کانر مک گرگور، لنوکس لوئیس، اسکار دلاهویا، ریکی هاتون، شوگر ری لئونارد، دیمیتری بیول، روی جونز و بسیاری دیگر از جمله افراد برجسته در سالن بودند. الکساندر اوسیک چهره سرشناس بوکس که حریف بعدی فیوری در عربستان به شمار می‌رود هم یکی از حاضران بود.

عربستان

پاکیائو که با همراهی بوکسورهای افسانه‌ای غریبه نیست، قدردانی عمیق خود را از این گردهمایی ابراز کرد و گفت: "ایستادن در میان اسطوره‌های جهان بوکس افتخار بزرگی است." این رویداد نه تنها این چهره‌های نمادین را گرد هم آورد، بلکه رفاقت پایدار و احترام مشترک بین کسانی را که زندگی خود را وقف بوکس کرده‌اند، به نمایش گذاشت. این لحظه به قدری مهم بود که حتی تاپ رنک، یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های تبلیغاتی بوکس، نمی‌توانست در برابر اشتراک‌گذاری عکسی که این مجموعه کمیاب از بهترین‌های بوکس را ثبت می‌کند، مقاومت کند.

سایر مهمانان برجسته

از دیگر چهره‌های مطرح حاضر در محل مسابقه می‌توان به کریستیانو رونالدو، ریو فردیناند، سادیو مانه، لوئیس فیگو و رونالدوی برزیلی از فوتبال، کانیه وست تهیه‌کننده و طراح مد، امینم رپر سرشناس و نانسی عجرم خواننده مطرح عرب از گروه هنرمندان اشاره کرد. همچنین فلودن رپر انگلیسی، لیل بیبی خواننده آلمانی و بکی جی خواننده امریکایی پیش از مسابقه به اجرای برنامه پرداختند.

حمله گاردین به سعودی ها

برگزاری این مسابقه و حواشی آن باعث شد گاردین انگلیس با انتشار گزارشی علیه عربستان موضع گیری کند. در این گزارش آمده است:

«بزرگترین مسابقات بوکس در آینده نزدیک به جای لاس وگاس یا لندن می‌توانند در ریاض برگزار شوند. بسیاری از کسانی که زندگی خود را از بوکس می‌گذرانند. اهالی بوکس این روزها شاهد تمجید ویژه از پادشاهی عربستان سعودی بوده‌اند. با این حال، نباید فراموش کرد که دو جوان سعودی، عبدالله الدرازی و جلال لبارد، به تازگی به دلیل شرکت در تظاهرات ضد دولتی در زمانی که هر دو زیر ۱۸ سال سن داشتند، به اعدام محکوم شده‌ و به سرنوشت ۱۱۲ نفری که در امسال تاکنون در عربستان اعدام شده‌اند دچار خواهند شد!

این مسائل را نمی‌توان با نمایش‌های پر زرق و برقی پنهان کرد و به سادگی نگران‌کننده‌ترین جنبه‌های زندگی در عربستان سعودی را نادیده گرفت و به جای آن بر سر این مسئله بحث کرد که واقعا کدام بوکسور در مسابقه برنده شده است!

واضح است که برخی تغییرات خوشایند در جامعه عربستان در حال رخ دادن است و اکنون این امکان برای جوانان سعودی وجود دارد که هنگام تماشای فوتبال و بوکس یا پس از سوء استفاده‌های ظالمانه ورزشکاران مشهور، از رونالدو گرفته تا فیوری که انتخاب کرده‌اند به حرفه خود در اینجا پایان دهند، مقداری از آزادی را بچشند، با این حال یک حقیقت تاریک پابرجاست؛ بسیاری از افراد شجاعی که در مقابل سرکوب در عربستان سعودی ایستادگی می‌کنند، همچنان زندانی، شکنجه و حتی اعدام می‌شوند. وضعیت اسفبار آنها بسیار مهم‌تر از پول و کتک کاری در رینگ بوکس است.»