شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکونی

مژده به مالکان این واحدهای مسکونی / تحویل واحد نوساز یا زمین با تخفیف ۴۰ درصدی

اقتصاد مژده به مالکان این واحدهای مسکونی / تحویل واحد نوساز یا زمین با تخفیف ۴۰ درصدی

طرح پر سود کلید به کلید برای مالکان واحدهای مسکونی فرسوده، فرصت بسیار مناسبی است. این افراد می‌توانند با تحویل واحد مسکونی خود با ۴۰ درصد تخفیف یک واحد مسکونی نوساز یا زمین دریافت کنند.

طرح جابه‌جایی بافت فرسوده با زمین یا واحد نوساز، یک راهکار برای توسعه محله‌های قدیمی و افزایش کیفیت زندگی شهروندان است. این طرح به منظور جلوگیری از تخریب بیشتر ساختمان‌های قدیمی و افزایش فضای سبز و ایجاد فضاهای عمومی جدید در شهرها طراحی شده است. در این طرح، ساختمان‌های فرسوده با ساختمان‌های جدید و نوسازی شده جایگزین می‌شوند. این کار باعث افزایش کیفیت زندگی شهروندان خواهد شد.

مالکان واحدهای مسکونی فرسوده با مراجعه به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها می‌توانند پس از تحویل واحد مسکونی خود با ۴۰ درصد تخفیف کلید یک واحد مسکونی نوساز یا زمین را دریافت کنند.

بر اساس آمار رسمی ۲۳ درصد از مساحت شهرهای کشور را بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در بر می‌گیرد.

مساحت قابل توجه و وجود مشکلات اساسی در این مناطق، اقدامات لازم به منظور سامان بخشی به بافت فرسوده را الزامی می‌کند. در همین راستا، محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرده است، ۱۵ درصد تامین مسکن در قالب نهضت ملی مسکن باید در محدوده بافت‌های فرسوده محقق شود؛ بر اساس برنامه نهضت ملی مسکن، سالی ۱۵۰ هزار واحد مسکن باید در بافت‌های فرسوده ساخته شود.

خانه فرسوده بدهید، مسکن نو بگیرید

طی سال‌های مختلف طرح‌های متعددی برای نوسازی بافت فرسوده امتحان شده اما به عقیده کارشناسان جلب اعتماد مردم تنها در طرح کلید به کلید رقم خورده است.

در طرح معاوضه خانه فرسوده با واحد نوساز کلید به کلید، ساکنان واحدهای واقع در بافت فرسوده، می‌توانند خانه خود را با ۴۰ درصد تخفیف، با یک واحد نوساز یا یک قطعه زمین دولتی معاوضه کند. این طرح هم در برنامه هفتم توسعه به آن اشاره شده و هم برخی از مدیران شهری به آن توجه نشان داده‌اند.

قانون حامی طرح کلید به کلید در بافت فرسوده

طرح کلید به کلید در نوسازی بافت فرسوده مورد تاکید قانون‌گذار نیز بوده است. بر این اساس به استناد بند "ث" تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۲، جهت تشویق ساکنان بافت فرسوده به مشارکت در نوسازی محله­‌های فرسوده و حاشیه‌­ای، وزارت راه و شهرسازی مجاز است در فرآیند کلید به کلید واحدهای بافت فرسوده و حاشیه­‌ای با واحدهای نوسازی یا اراضی تحت مالکیت خود تا سقف ۴۰ درصد تخفیف در قیمت کارشناسی واحدهای نوساز یا اراضی مذکور اعمال کند.

اوایل امسال محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی از اجرای قریب الوقوع طرح معاوضه خانه‌های فرسوده واقع در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری با واحد نوساز یا زمین خبر داد.

وی به تازگی اعلام کرده که این طرح در قالب یک بسته تشویقی جدید ابلاغ شده که بر اساس آن ساکنان بافت‌های فرسوده می‌توانند واحد مسکونی فرسوده خود را با یک واحد نوساز یا یک قطعه زمین دولتی با ۴۰ درصد تخفیف تعویض کنند.

افزایش حداقل ۶۰ درصدی دارایی مالکان بافت فرسوده با اجرای طرح کلید به کلید

بر همین اساس ساکنان بافت فرسوده می­توانند واحد فرسوده خود را تحویل دهند (به اداره راه و شهرسازی استان) و واحد نوساز یا زمین تحویل گیرند. نکته قابل توجه آن است که واحد مسکونی نوساز یا زمینی که به متقاضیان تحویل داده می‌شود با ۴۰ درصد تخفیف است.

برای مثال، اگر مالک؛ ملک فرسوده خود را به قیمت روز و کارشناسی‌­شده به اداره کل راه و شهرسازی استان یا سازمان ملی زمین و مسکن به قیمت ۱ میلیارد تومان تحویل دهد می‌تواند به زمین یا ملکی دست یابد که حدود ۱ میلیارد ۶۵۰ میلیون تومان قیمت دارد که پس از تخفیف ۴۰ درصدی به میزان ۱ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

در واقع ساکنان بافت فرسوده در ازای تخفیف ۴۰ درصدی مسکن یا زمین تحویلی؛ بیش از ۶۰ درصد به ارزش دارایی آن­ها اضافه می­شود.

مزایای طرح کلید به کلید در یک نگاه

در این راستا، رحمت صادقی، کارشناس حوزه مسکن گفت: طرحی که تحت عنوان کلید به کلید/زمین مطرح است علاوه بر ساماندهی بافت­‌های فرسوده، نقش بی‌بدیلی در ارتقای کیفیت زندگی ساکنان دارد.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: با اجرای طرح کلید به کلید در بافت فرسوده، از یک سو به ارزش دارایی مردم اضافه می‌شود و از سوی دیگر بخشی از جمعیت ساکن در بافت فرسوده را در نقاط کم تراکم، پرتقاضا و مناسب شهر بارگذاری می­‌کند، همچنین اجرای این پروژه موجب می‌­شود، تراکم محلات فرسوده کمتر شود و زندگی سایر ساکنان بافت فرسوده ارتقا پیدا کند.

طرح کلید به کلید برای نوسازی بافت فرسوده طرحی است که می‌تواند از جوانب مختلف مورد توجه قرار گیرد و مزایای آن مورد واکاوی قرار گیرد. در همین زمینه لازم است تاکید شود که اغلب مزایای این طرح شامل حال مالکین بافت فرسوده خواهد شد که لازم است به ادارات کل راه و شهرسازی استان­ها مراجعه نمایند و از جزییات مربوط به این طرح بهره‌­مند شوند.

مردم برای شرکت در طرح کلید به کلید به ادارات کل راه و شهرسازی مراجعه کنند

به استناد اطلاعات شرکت باز آفرینی شهری، متقاضیان طرح کلید به کلید می‌توانند با مراجعه حضوری به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها در این طرح ثبت نام کرده و واحد مسکونی نوساز یا زمین را در موقعیت‌هایی که دولت امکان تحویل زمین دارد، نظیر شهرهای جدید تحویل بگیرند.

بر اساس اطلاعات وزارت راه و شهرسازی که در جلسه شورای‌عالی مسکن ارائه شده است، هم اکنون ۱۵۱ هزار واحد مسکونی فرسوده در کشور در حال نوسازی است که ۳۸ هزار واحد مسکونی از این تعداد در پایتخت واقع شده است.