شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حماس#غزه

حماس خطاب به مصر: مثل یک تماشاگر رفتار نکنید

حماس خطاب به مصر: مثل یک تماشاگر رفتار نکنید

ایسنا نوشت: جنبش حماس از مصر خواست درباره انتقال کمک‌ها به غزه موضع قاطعی اتخاذ کند.

در میان انتقادات از روند ورود کمک‌های حیاتی به نوار غزه، موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی این جنبش از مصر خواست برای تسریع در انتقال این کمک‌ها موضعی قاطع داشته باشد.

وی افزود، جایز نیست که مصر مثل یک تماشاگر باقی بماند بلکه باید برای انتقال هر چه سریعتر کمک‌ها به غزه موضع قاطعی داشته باشد.

در همین راستا، یک مسؤول ارشد در دولت آمریکا اعلام کرد، رژیم صهیونیستی با ورود ۱۰۰ کامیون کمک در روز به نوار غزه از طریق گذرگاه مرزی «رفح» مصر موافقت کرده است.

وی افزود، این کمک‌ها شامل مقدار محدودی سوخت جهت توزیع در زیرساخت‌های اصلی غزه مانند بیمارستان‌ها خواهد بود. این مسؤول آمریکایی مدعی شد، هدف ممانعت جنبش حماس از دسترسی به این سوخت است.

این مقام آمریکایی گفت، در حال حاضر ۱۰ کامیون حامل کمک آماده ورود به غزه است و رژیم صهیونیستی در حال تفتیش ۴۰ کامیون دیگر است که بعدا وارد غزه می‌شود.

از ابتدای حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه تا روز جمعه تنها ۴۸ کامیون از طریق گذرگاه مرزی رفح وارد غزه شده است و تاکنون اجازه انتقال سوخت به این منطقه داده نشده است.

درباره کمک‌های ضروری مورد انتظار برای انتقال به نوار غزه تحت محاصره، توماس وایت، مدیر امور در غزه برای آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) روز یکشنبه گفت، سیستم ارسال کمک‌ها شکست خورده است و نسبت به اتمام امدادرسانی‌ها هشدار داد.

وایت تاکید کرد که تعداد محدود کامیون‌ها، عملیات کند حمل‌ونقل، بازرسی‌های دقیق و تدارکاتی که مطالبات آنروا و سایر سازمان‌های امدادی را برآورده نمی‌کنند و نیز ممنوعیت انتقال مداوم سوخت، «همه دستورالعملی برای یک سیستم شکست خورده است».

نوار غزه از زمان حمله رژیم صهیونیستی دچار کمبود سوخت، مواد غذایی و دارو است.

۳۱۱۳۱۱