شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارگران#قیمت نفت

قیمت نفت و طلا در سراشیبی سقوط / خطر افزایش بیکاری در کمین کارگران

اقتصاد قیمت نفت و طلا در سراشیبی سقوط / خطر افزایش بیکاری در کمین کارگران

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین رونامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۲۳ ( ۸ آبان ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

 

Clariant AG (شرکت صنایع شیمیایی سوئیسی است، که در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد )مستقر در سوئیس اعلام کرد که در یک معامله نقدی به ارزش ۸۱۰ میلیون دلار، شرکت Meyer Cosmetics (تولید‌کننده مواد لازم برای صنعت آرایشی و بهداشتی) کانادا را از شرکت بین‌المللی Flavors & Fragrances (شرکت صنایع شیمیایی امریکایی ) خریداری کرده است. کلاریانت اعلام کرد که می‌خواهد فروش سالانه کسب‌وکار خود در کبک ( یکی از شهرهای کانادا) را از ۱۰۰ میلیون دلار درحال‌حاضر به حدود ۱۸۰ میلیون دلار افزایش دهد.

بازار امروز سهام‌های آسیایی با احتیاط آغاز شد، زیرا نیروهای اسرائیلی با پشتیبانی تانک‌ها به سمت شمالی غزه حمله کردند و این موضوع باعث افزایش تماس‌های بین‌المللی برای حفاظت از غیرنظامیان شد. با این حال، قیمت نفت کاهش یافته است و معاملات آتی سهام ایالات متحده قوی‌تر شده است. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران بر میزان اثر عرضه نفت در جهان، شرط بندی می‌کنند.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 

‌مدیرعامل شرکت بزرگ چاپ Seiko Epson (سیکو اپسون کورپوریشن که بیشتر اپسون خوانده می‌شود، شرکت صنایع الکترونیک ژاپنی چندملیتی است، که در سال ۱۹۴۲ تأسیس شد )می‌گوید که این شرکت درحال‌حاضر بر روی رشد در خاورمیانه و افریقا حساب باز کرده است، زیرا تقاضا در بازار داخلی ژاپن و سایر کشورهای توسعه یافته کاهش یافته است. شرکت اپسون در طول شیوع بیماری کووید-۱۹ با افزایش تقاضا برای پرینترهای شخصی به دلیل افزایش روند کار از خانه، در فروش خود رونق یافت، اما درحال‌حاضر با رکود بلند مدتی مواجه شده است.

طلا در حدود ۲۰۰۰ دلار برای هر اونس معامله شد. طلا و نقره کمی در ارزش خود کاهش پیدا کردند، البته در روز جمعه به دلیل تشدید عملیات نظامی اسرائیل در منطقه، افزایش ۱.۱ درصدی داشتند. اسرائیل نیروها و تانک‌ها را به منطقه شمالی نوار غزه فرستاد و این را به عنوان فاز دوم جنگ خود علیه حماس توصیف کرد. قیمت‌های نفت و طلا در معاملات اولیه دوشنبه به طور قابل توجهی کاهش یافته‌اند.

 

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

تویوتا موتور در روز دوشنبه اعلام کرد که تولیدش در ماه سپتامبر نسبت به همان دوره در سال گذشته به میزان ۱.۵٪ به

۹۰۰، ۹۱۹ خودرو افزایش یافته است، که به دلیل تقاضای بالا در ژاپن، ایالات متحده و اروپا بوده است. تولید داخلی این خودروساز ژاپنی که کمی بیش از یک سوم خودروهای تولید شده در این ماه را تشکیل می‌داد، ۱۲.۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و کاهش ۳.۶ درصدی تولید خارج از کشور را جبران کرد.

بر اساس مطالعات انجام شده، تا چند سال دیگر تعداد مشاغل کارخانه‌ای در بیشتر کشورها کاهش پیدا خواهد کرد. در این میان کشورهای افریقایی برای نجات مردم از فقر، تمایلی به پیروی از الگوی توسعه اقتصادی کشورهای آسیای شرقی ندارند. مقاله جدیدی که روز دوشنبه توسط مرکز توسعه جهانی منتشر شد، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۵۰ تعداد کارگران کارخانه‌ای در سطح جهان کمتر از تعداد کارگران فعلی خواهد بود و حتی در کشورهای فقیر که نیروی کار ارزان فراوان است، رشد مشاغل کارخانه‌ای با رکود مواجه خواهد شد.