شهر خبر

پرویز فتاح؛ از وزارت در دولت احمدی‌نژاد تا ریاست بر ستاد اجرایی فرمان امام + بیوگرافی

پرویز فتاح طی حکمی از سوی رهبر انقلاب به ریاست ستاد اجرایی فرمان امام(ره) منصوب شد.

پرویز فتاح؛ از وزارت در دولت احمدی‌نژاد تا ریاست بر ستاد اجرایی فرمان امام + بیوگرافی
|
۱۴۰۲/۰۸/۰۷ ۱۴:۴۵:۰۰
اعتمادآنلاین |

سیدپرویز فتاح قره‌باغی، متولد ۱۳۴۰ در ارومیه، فارغ‌التحصیل مهندس عمران از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناس ارشد صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. فتاح در دوران جنگ ایران و عراق تا سطح قائم‌مقامی فرماندهی لشکر ویژه سپاه حضور نظامی داشت و بعدتر در مسئولیت‌ها و پروژه‌های مختلف (ازجمله سدسازی) با سپاه همکاری کرد. او در دولت اول محمود احمدی‌نژاد وزیر نیرو شد.

پرویز فتاح در زمان انتخاب به عنوان وزیر نیرو از لحاظ فکری و سیاسی نزدیکی زیادی با احمدی‌نژاد داشت. آن زمان فتاح ۴۴ سال داشت و یکی از وزرای جوان دولت به حساب می‌آمد.

آغاز اختلافات با احمدی‌نژاد

اما اندک‌اندک اختلافاتی میان احمدی‌نژاد و فتاح به وجود آمد که به نظر می‌رسید این اختلافات ریشه در برخی اطرافیان رئیس‌جمهور وقت داشت، اطرافیانی که بعد‌ها به حلقه انحرافی مشهور شدند و اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی در صدر آنها قرار گرفتند.

اطرافیان احمدی‌نژاد فتاح را از او دور کردند و کار تا جایی پیش رفت که احمدی‌نژاد در دور دوم ریاست‌جمهوری فتاح را کنار گذاشت و حتی نامه بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس نیز باعث نشد رئیس‌جمهور وقت در این تصمیمش تجدید نظر کند.

پرویز فتاح از منتقدان انتصاب اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور بود. فتاح در این رابطه گفته بود: «این انتصاب نباید صورت می‌گرفت، اما علی‌رغم نظر حضرت آقا صورت گرفت. هنوز امضای پای عهدنامه ابتدایی دولت را دارم که اولین بند آن تبعیت از ولایت مطلقه فقیه بود.»

مدیریت بنیاد تعاون سپاه

پس از اینکه فتاح از دولت احمدی‌نژاد جدا شد به سپاه بازگشت و از سال ۸۸ تا ۹۴ مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه بود.

ریاست کمیته امداد امام خمینی(ره)

پس از بنیاد تعاون سپاه، فتاح در سال ۹۴ از سوی رهبر انقلاب به عنوان رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) منصوب شد. عملکرد فتاح در کمیته امداد قابل دفاع ارزیابی شده است. او ارتباط مناسبی با دولت اعتدالگرای روحانی برقرار کرد و توانست گام‌های مثبتی برای کمک به نیازمندان در دوران سخت اقتصادی سال‌های اخیر انجام دهد.

فروش ساختمان کمیته امداد در شمال شهر تهران و انتقال دفتر رییس به جنوب پایتخت، پرداخت مستمری مددجویان قبل از پرداخت حقوق پرسنل و مدیران، کاهش همایش‌های کمیته امداد، و سفر‌های پیاپی به شعبه‌های کمیته امداد در استان‌ها از جمله اقداماتش در کمیته امداد بود.

فتاح در کمیته امداد ایده‌هایی را هم مطرح کرد که البته عملی نشد. او به دولت پیشنهاد داد که یارانه نقدی را فقط به نیازمندان اختصاص دهد.

به این ترتیب فتاح دارای تجربه کلان مدیریتی در سازمان‌ها و نهاد‌های اجرایی و اقتصادی است، از این جهت انتصاب او به عنوان مدیر عامل بنیاد مستضعفان، عجیب و غیر منتظره نبود.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ جمنا پرویز فتاح را به عنوان گزینه ریاست جمهوری مطرح کرد. این در حالی بود که خود بار‌ها اعلام کرد که نامزد انتخابات نخواهد شد. با این وجود تا آخر جزو گزینه‌های جمنا بود.

در آن انتخابات جنجالی فتاح خود را از فرآیند انتخابات کنار کشید، او به طور رسمی از هیچ نامزدی حمایت نکرد،  اجازه استفاده تبلیغاتی از امکانات کمیته امداد را هم نداد، با این اقدامات چهره ای فراجناحی از خود به نمایش گذاشت.

ریاست بنیاد مستضعفین

در سال 1398 با حکم رهبر معظم انقلاب پرویز فتاح به صورت رسمی رییس بنیاد مستضعفان شد. انتصاب پرویز فتاح در این سمت پس از پایان ۵ سال مسئولیت محمد سعیدی کیا صورت گرفت. رهبر انقلاب مرتضی بختیاری را نیز جانشین فتاح در کمیته امداد کردند.

ریاست ستاد اجرایی فرمان امام (ره)

امروز یکشنبه 7 آبان پرویز فتاح طی حکمی از سوی رهبر انقلاب به عنوان رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) منصوب شد.