شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#بورس#بورس تهران

بازگشت امید به جریان دادوستد سهام

فردای اقتصاد: پس شکسته شدن مرز دو میلیونی شاخص کل در معاملات روز شنبه، بازار امروز تا حدودی با افزایش تقاضا روبه‌رو شد. شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز همچون پالایش نفت اصفهان (شپنا)، بانک ملت (وبملت)، صنایع مس ایران (فملی) و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) امروز با استقبال خریداران همراه شدند که از دلایل آن می‌توان به توجه معامله‌گران به گزارش‌های ماهانه ارسالی از سوی این شرکت‌ها اشاره کرد.

به هر روی شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز به ارتفاع یک میلیون و ۹۶۱ هزار واحدی رسید و ۰.۵۲ درصد رشد داشت. شاخص کل هموزن نیز با رشد ۰.۸۹ درصدی همراه شد. همچنین، شاخص کل فرابورس امروز ۰.۶۶ درصد افزایش ارتفاع کرد.

سیل اخبار مثبت برای بورس تهران

در پی کاهش نسبی تنش‌ها در میان طرفین جنگ میان اسرائیل و حماس، نیویورک تایمز اعلام کرد که هم راستا با پیشنهاد وزیر دفاع آمریکا، رژیم اسرائیل محدوده حملات زمینی به غزه را کاهش داده است. این مهم سبب شد تا در بازار ارز نیز شاهد عقبگرد قیمت‌ها و بازگشت نرخ دلار به کانال ۵۱ هزار تومان باشیم.

همزمان امروز مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، بیان کرد بورس تمامی زیرساخت‌های لازم برای مولدسازی دارایی‌ها را فراهم کرده است. با این حال، اجرای این طرح نیازمند تایید هیئت مولدسازی دارایی‌ها است. وی روز گذشته نیز گفته بود صندوق توسعه ملی تعهد دارد ۶۰۰۰ میلیارد تومان را تا انتهای سال به بورس اوراق بهادار پرداخت کند. در این میان خبرهای ریز و درشت از صنایع و نرخ تسعیر بانک‌ها، تجدید ارزیابی، گزارش‌ها و مواردی از این دست توانسته تا حدودی به تحرک تقاضا در تالار شیشه‌ای بینجامد.

حرکت سهام خودرویی از قرمز به سبز

با شروع معاملات در دقایق ابتدایی بازار، ابتدا شاخص گروه خودرو از ۹۲۹ هزار به ۹۲۵ هزار واحد نزول کرد اما رفته رفته تقاضا برای نمادهای گروه افزایش و در نهایت شاخص صنعت خودرو به رقم ۹۴۵ هزار رسید که حدود یک درصد رشد داشت.

جذابیت تکنیکالی شاخص‌های بورسی

نزدیک شدن شاخص کل بورس تهران به کف ۱۴۰۲ پس از پایان معاملات روز شنبه و صحبت از حمایت در محدوده ۱۹۳۰ و ۱۹۲۰ و کف‌سازی در این سطح، به فعالان بازار این آرامش را داده که بازار آرام آرام شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد. در چنین شرایطی است که جو عمومی حاکم بر بازار ارز نیز امید به بهبود وضعیت برخی صنایع را موقتا پررنگ کرده است.

رونق معاملاتی؛ یک پیش‌نیاز رشد پایدار بازار

امروز ارزش معاملات ۳۲۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته کاهش یافت. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران بازار معتقدند که در صورت رشد ارزش معاملات و بازگشت رونق به بازار است که می‌توان به آینده بازار سهام امیدوار شد.