شهر خبر

چراغ سبز حماس به کرملین برای آزاد هشت اسیر

چراغ سبز حماس به کرملین برای آزاد هشت اسیر

اکو ایران نوشت: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است که بمباران غزه توسط اسرائیل خطر ایجاد فاجعه‌ای را در پی دارد که ممکن است برای چندین دهه، اگر نه قرن‌ها ادامه یابد.

 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است که بمباران غزه توسط اسرائیل خطر ایجاد فاجعه‌ای را در پی دارد که ممکن است برای چندین دهه، اگر نه قرن‌ها ادامه یابد.

بنا بر گزارش گاردین، لاوروف این اظهارات را -که یکی از تندترین انتقادات مسکو از اسرائیل تاکنون بوده است- در مصاحبه با خبرگزاری دولتی بلاروسی بلتا بیان کرد، که روز شنبه منتشر شد.

لاوروف گفت: «در حالی که ما تروریسم را محکوم می‌کنیم، قاطعانه مخالف هستیم که شما می‌توانید با نقض هنجارهای حقوق بشردوستانه بین المللی، از جمله استفاده بی رویه از زور علیه اهدافی که غیرنظامیان در آن حضور دارند، از جمله گروگان‌هایی که اسیرشده‌اند، به تروریسم پاسخ دهید». او افزود: «اگر غزه ویران شود و 2 میلیون نفر اخراج شوند، همانطور که برخی از سیاستمداران در اسرائیل و خارج مطرح می‌کنند، این یک فاجعه برای چندین دهه، اگر نه قرن‌ها، ایجاد خواهد کرد.»

روسیه خود به دلیل اقداماتش در اوکراین مورد انتقاد شدید قرار گرفته است، در حالی که بسیاری مدعی هستند که این اقدامات شامل ارتکاب جنایات جنگی نیز می‌شود.

لاوروف گفت: «ما در تماس کامل با اسرائیل هستیم و سفیر ما مرتباً با آن‌ها در تماس است. ما در حال ارسال سیگنال هایی در مورد نیاز به جستجوی راه حل مسالمت آمیز و عدم پیروی از استراتژی اعلام شده زمین سوخته هستیم.»

در همین حال ابو مرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس به خبرگزاری دولتی روسیه، ریا گفت که حماس به دنبال هشت نفری است که روسیه آنها را احتمالاً در میان اسرای غزه شناسایی کرده و آماده است آنها را آزاد کند.

ریا به نقل از مرزوق که به مسکو سفر کرده است، گفته است که وزارت خارجه روسیه فهرستی متشکل از هشت نام را که همگی دارای تابعیت دوگانه هستند، به این گروه داده است.

مرزوق گفت: «ما بسیار مراقب این لیست هستیم و با دقت به آن رسیدگی خواهیم کرد زیرا به روسیه به عنوان نزدیک‌ترین دوست خود نگاه می‌کنیم». او افزود: «اکنون ما به دنبال آن افراد هستیم. سخت است، اما ما به دنبال آن‌ها هستیم. و با وجود مشکلات ناشی از شرایط فعلی، به محض اینکه آن‌ها را پیدا کنیم، آن‌ها را آزاد خواهیم کرد..»

311311